Güncelleme Tarihi:
İlk yıllardaki eğitimin niteliği önemli. Eğitimin ilk yılları insan gelişimi için de oldukça önemli. Çocukların bilişsel, sosyal duygusal, fiziksel ve dil gelişimi alanlarında ilerlemesinde eğitimin kritik bir işlevi vardır. Çocukların okula gitmeleriyle birlikte yer aldıkları temel eğitim sistemi onlardaki gelişim alanlarını geliştirecek eğitim programları ve yöntemlerini içermeli.
İŞ BİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME SIK KULLANILIR
Bu doğrultuda eğitim sürecinde çocukların doğalarına uygun, kalıcı, gelişimlerine uygun, eğlenceli ve yaşantıya dayalı öğrenme çeşitlilikleri olması eğitimi daha etkili kılacaktır. Bunun için öğrencilerin görüşlerini rahatlıkla açıklamalarına, farklı bakış açılarını tanımalarına ve diğer öğrencilerle ortak anlamlar yaratmalarına yardımcı olan önemli yöntemlerden biri olan grup çalışmasını içeren iş birliğine dayalı öğrenme temel eğitimde en sık kullanılan yöntemlerden biri.
İş birliğine dayalı öğrenme, bir grup bireyin belirli bir hedefe ulaşmak, bir sorunu çözmek veya bir proje üzerinde birlikte çalışmak amacıyla bir araya gelerek etkileşimde bulunduğu bir öğrenme ortamıdır. İş birliğine dayalı öğrenme, temelde bir grupla öğrenme yöntemidir. Grup çalışmalarının her düzeyde etkili kullanıldığında öğrenme isteğini ve bilginin kalıcılığını artırdığını, anlamlı öğrenmeye yardımcı olur.
BİR ELİN NESİ VAR İKİ ELİN SESİ VAR!
Temel eğitimde grup çalışmaları, öğrencilere bir dizi önemli beceri ve kavramı öğretmeyi amaçlar. Grup çalışmaları, öğrencilere etkili iletişim kurma, fikirlerini duyguların açıkça ifade etme ve diğer grup üyeleriyle etkili bir etkileşimde bulunma becerilerini geliştirmelerini sağlar. İletişim kurma öğrencilerin sosyal becerilerini güçlendirir. Sosyal beceriler, bireyin toplumsal ortamlarda etkili bir şekilde davranabilmesi, ilişkiler kurabilmesi ve sosyal çevresiyle sağlıklı etkileşimde bulunabilmesi için önemli. Sosyal beceriler öğrencinin diğer arkadaşlarıyla etkileşimde bulunma ve ilişki kurma yeteneğini ifade eder. Sosyal beceriler, kişinin duygusal zekası, iletişim becerileri, empati, problem çözme yetenekleri ve topluma uyum gibi durumlarını içerir. Grup içinde çalışmak, öğrencilere diğerlerinin bakış açılarına saygı gösterme ve empati geliştirme fırsatı sunar. Bu, öğrencilerin çeşitlilikle daha iyi başa çıkmasına ve toplumsal ilişkilerini güçlendirmesine yardımcı olabilir. Öte yandan, grup içindeki farklı yeteneklere, düşünce tarzlarına ve perspektiflere sahip öğrencilerle çalışmak, bireylerin çeşitlilikle nasıl başa çıkacaklarını öğrenmelerine yardımcı olabilir. Bu durum bireylerin kültürel farklılıklara saygı duyma yeteneğini geliştirir. Sınıf içerisinde grup çalışmaları yapma birlikte çalışma, fikir alışverişi yapma ve takım gibi hissetme bir takım olarak ortak sorunları çözme yetenekleri kazandırır. Gruplar, karşılaşılan sorunları birlikte analiz etme ve çözme fırsatı sunar. Bu, öğrencilere eleştirel düşünme ve problem çözme yetenekleri de kazandırır.
KENDİNİ İFADE ETME ŞANSI OLUR
Sınıf ortamında, ders sırasında kendini ifade etmede sorun yaşayan çocuk ya da kendi fikirlerini ifade etmekten çekinen öğrenciler, küçük grup çalışmaları sayesinde kendi fikirlerini ifade etme şansı bulurlar. Grup çalışmaları, öğrencilere liderlik rollerini deneme ve geliştirme şansı verir. Küçük bir grup içinde liderlik yapmak, kararlar almaktan sorumlu olmak ve diğerleriyle uyum içinde çalışmak gibi beceriler kazanmalarına yardımcı olabilir. Grup çalışmaları grup içindeki görevlere sadık kalma ve diğer grup üyelerine karşı sorumlu davranma gibi sosyal değerleri öğretmeyi amaçlar.
Grupla birlikte öğrenme ve iş birliği kurma, öğrencilerin sadece akademik bilgileri değil, aynı zamanda sosyal ve duygusal becerileri de geliştirmelerine yardımcı olarak, daha bütünlük sağlayan bir öğrenme deneyimi sunmayı hedefler. Eğitim ve iş birliği bir araya geldiğinde, öğrenciler sadece bilgi değil, aynı zamanda iletişim, liderlik, takım çalışması ve problem çözme gibi önemli becerileri de geliştirebilir. Bu da onları hem akademik hem de profesyonel hayatta daha başarılı olmasını sağlar.
Grup çalışmaları, bu beceri ve değerleri öğrencilere kazandırarak, onları iş dünyasına daha hazır ve başarılı bir şekilde adım atmalarına yardımcı olur. Ayrıca, grup çalışmaları öğrencilere ağ oluşturma ve profesyonel ilişkiler kurma fırsatı da sunabilir, ki bu da kariyer gelişimi için önemli.
EKİP ETKİLEŞİMİNDE ÖNEMLİDİR
Grup çalışmalarının temel eğitimde edinilen beceriler, öğrencilere akademik hayatları boyunca ve ilerleyen iş hayatlarında bir dizi uzun vadeli avantaj sağlayabilir. Öğrencilerin ilerleyen yıllarda iş hayatında etkili bir şekilde gruplarla çalışabilme yeteneğini artırır. Çoğu profesyonel ortamda, proje tabanlı işlerde veya ekipler arası iş birliği gerektiren durumlarda bu beceri oldukça değerlidir. Grup çalışmaları, öğrencilere etkili iletişim kurma, fikirlerini açıkça ifade etme ve dinleme becerilerini geliştirme fırsatı sunar. Bu beceriler, iş hayatında toplantılarda, müşteri ilişkilerinde ve ekip içindeki etkileşimlerde kritik öneme sahiptir.
Grupla birlikte çalışma, öğrencilere gerçek dünya sorunlarına karşı eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini uygulama şansı verir. İş dünyasında karşılaşılan zorluklara çözüm bulma yeteneği, profesyonel başarı için önemlidir. Grupla ortak bir ödev üzerinde çalışmak, iyi bir ekip lideri ya da ekibin parçası olma becerisini deneyimleme fırsatı sağlamaktadır. Bu durum gelecekte iş hayatında liderlik pozisyonlarına geçiş yapma ve ekipleri yönetme yeteneğini artırabilir.
Grup çalışmaları, öğrencilere farklı bakış açılarına saygı gösterme, empati kurma ve çeşitli grup üyeleriyle uyum içinde çalışma fırsatı sunar. Bu beceriler, iş hayatında kültürel çeşitliliğe saygı duymayı ve farklı bakış açılarını anlamayı ve değer vermeyi sağlar.
ETİK DAVRANMAYI ÖĞRETİR
Grup içinde sorumluluk alma ve etik değerlere uygun davranma, öğrencilere sosyal sorumluluk bilinci kazandırarak iş dünyasında etik kararlar alma ve toplumsal sorumluluk projelerine katılma yeteneğini destekler. İşbirliğine dayalı öğrenmede her üye, diğerlerinin öğrenmesinden yani grubun başarısından ya da başarısızlığından sorumlu.
Temel eğitimden başlayarak çocuklara birlikte çalışma, sorumluluk alma ve birlikte bir ürün ortaya çıkarabilme çocuklarda sadece sosyal duygusal becerilerin gelişmesine katkı sağlamamakta, aynı zamanda bilişsel ve akademik olarak düşünme becerilerini de güçlendirir. Günümüzde iş ortamında birbiriyle uyumlu, fikirlerini ifade eden ama aynı zamanda farklı fikirlere değer veren, empatik ve iş birliğine yatkın kişilerin olması için temel eğitim serüveninden bu etkinleri artırmak yerinde olur.
NESLİHAN GÜNEY KARAMAN KİMDİR?
Lisans derecesini Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bölümü’nden (Güncel adı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık) almıştır. Ankara Üniversitesi, Eğitim Psikolojisi yüksek lisans programından aynı programın doktora programından mezun oldu. 2219 TÜBİTAK Doktora Sonrası Araştırma Bursuyla, ABD/Kentucky Üniversitesi Aile Bilimleri bölümünde, altı ay boyunca misafir öğretim üyesi olarak bulundu. 2014 yılında Eğitim Psikolojisi alanında Doçent unvanını aldı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Psikolojisi Anabilim dalında profesör olarak görevine devam ediyor. Yurt içi ve yurt dışı çeşitli proje ve dergi hakemlikleri ile çok sayıda bilimsel yayınları ve bildirileri bulunuyor. Çocuk ve ergenlerde sosyal duygusal gelişim başta olmak üzere, riskli / sorunlu davranışlar, cinsel gelişim, duygusal ve davranışsal bozukluklar, kültürler arası araştırmalar ve aile ilişkileri üzerine odaklanan birçok makale yayınladı. Araştırma ilgi alanları, sosyal bağlamda gelişim (aile ve kültürel farklılıklar), cinsel gelişim ve cinsel eğitim ve çocuk ve ergen gelişiminde duygusal ve sosyal gelişimdir.