Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi tamamlandı

Güncelleme Tarihi:

Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi tamamlandı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 29, 2022 13:27

Millî Eğitim Bakanlığı tarafından okullar arası başarı ve imkân farklılıklarını azaltarak eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirmek amacıyla hayata geçirilen “Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi” tamamlandı. Projenin Diyarbakır’daki kapanış töreninde konuşan Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, “Son 20 yılda eğitimin tüm kademelerinde, Cumhuriyet tarihinde ilk kez okullaşma oranı yüzde 95’in üzerine çıktı. Yani son yirmi yıl beşeri sermayenin en verimli bir şekilde değerlendirildiği bir döneme tekabül ediyor” dedi.

Haberin Devamı

Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi, okullar arasındaki farklılıkları azaltarak eğitimde fırsat eşitliği sağlamak, öğretmenlerin mesleki gelişimlerini desteklemek, okul iklimini güçlendirmek ve okulların bakım, onarım ve donatım ihtiyaçlarını karşılayarak eğitimin niteliğini artırmak amacıyla 16 Eylül 2021’de başlatıldı. Projeye toplam 3 milyar liralık bütçe ayrıldı.

Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi tamamlandı
OKULLAŞMA ORANI YÜZDE 95’E ÇIKTI
Millî Eğitim Bakanı Mahmut Özer, projenin Diyarbakır’da düzenlenen kapanış töreninde yaptığı konuşmada bir ülkenin en kalıcı sermayesinin beşeri sermaye olduğunu anımsatarak şunları söyledi:

“Beşeri sermayenin niteliğini artırmada en önemli enstrümanı da eğitimdir. 2000’li yıllara geldiğimiz zaman Türkiye’deki resim hiç de iç açıcı değildi. Çünkü o yıllarda Türkiye’de beş yaştaki okullaşma oranının sadece yüzde 11’di. Ortaöğretimdeki okullaşma oranı sadece yüzde 44’tü. Yükseköğretimdeki net okullaşma ise sadece yüzde 14’tü. Yani ilkokul hariç tüm kademelerde okullaşma oranları yüzde 50’nin altındaydı. OECD ülkeleri, yani bizim rekabet etmiş olduğumuz ülkelere baktığımız zaman o ülkelerin, eğitimin tüm kademelerinde okullaşma oranlarını 1950’li, 1960’lı yıllarda yüzde 90’ın üzerine çıkarttığını görüyoruz. İşte son 20 yılda Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde tüm Türkiye’de bölge, şehir, ilçe ayrımı yapılmaksızın yapılan seferberlik sonucunda, beş yaştaki okullaşma oranları yüzde 11’den yüzde 98’e, ortaöğretimdeki yani liselerdeki okullaşma oranları yüzde 44’ten yüzde 95’e, ilkokuldaki okullaşma oranı yüzde 99’un üzerine, ortaokuldaki okullaşma oranı yüzde 99’un üzerine ulaştı. Son 20 yılda eğitimin tüm kademelerinde, Cumhuriyet tarihinde ilk kez okullaşma oranı yüzde 95’in üzerine çıktı. Yani son yirmi yıl beşeri sermayenin en verimli bir şekilde değerlendirildiği bir döneme tekabül ediyor.

Haberin Devamı

EKONOMİK YARDIMLAR DEVAM EDİYOR
Ekonomik imkânı olmayan ailelerin çocuklarının eğitime devam edebilmesi için şartlı olarak verilen yardım 19 yıldan beri devam ediyor.  Taşımalı eğitim imkânı sunuluyor, bir buçuk milyon öğrencimiz şu anda eğitim sisteminde ücretsiz olarak yemek yiyor. Pansiyon, burs gibi eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirmek için çok sayıda sosyal politika bu dönemde uygulamaya kondu.

Haberin Devamı

Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi tamamlandı
EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİNE ÖNEM VERDİK
Tüm gelişmelerin mimarı, her zaman eğitime bütçeden en büyük payı ayıran, eğitime her zaman pozitif ayrımcılık yapan Sayın Cumhurbaşkanımızdır. Millî Eğitim Bakanlığı olarak gelinen noktada eğitimimizi çok daha iyi noktalara taşımak, kalitesini arttırmak için üç noktaya ağırlık verdik. İlk olarak eğitimde fırsat eşitliğinin güçlendirilmesine önemsedik. Bunun için iki tane ana odak noktamız oldu. Birincisi okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılmasıydı. Okul öncesi eğitim, okullar arası başarı farklarının kaynaklandığı yerdir. Düşünün 2000’li yıllarda beş yaştaki okullaşma oranı yüzde 11. Yani yüzde 89’un okul öncesi eğitim erişimi yok. Okul öncesi eğitime erişenle, erişmeyen arasındaki fark ne zaman ortaya çıkmakta? Okul başladığı zaman. Eğer eğitim sistemi bu farkı telafi edemezse o zaman başarı farkı müthiş bir şekilde artıyor.. İşte eğitim sistemimiz aslında yıllardan beri bu okul öncesi eğitimdeki erişim kısıtlığından çekiyordu. 6 Ağustos 2021’de tüm Türkiye’de 2 bin 782 bağımsız anaokulu vardı. 

Haberin Devamı

YATIRIMLAR DEVAM EDECEK
Biz bu projeyi başlattığımız zaman, 3 bin tane anaokulunu bir senede yapmak üzere yola çıktık ve Emine Erdoğan Hanımefendi’nin himayesinde projemizi başlattık. Amacımız şuydu: Üç yaşındaki okullaşma oranlarını, dört yaş okullaşma oranlarını mümkün olduğu kadar ortalamasını yaklaştırmak. Beş yaş okullaşma oranını ise mümkünse yüzde 100’e ulaştırmak. Bir sene içerisinde 2 bin 321 tane bağımsız anaokulu yapmışız. 16 bin 100 ana sınıfı yapmışız. Normalde beş ana sınıfı, bir anaokuluna tekabül eder. Dolayısıyla 16 bin 100 ana sınıfı, 3 bin 220 tane bağımsız anaokuluna tekabül ediyor. 2 bin 321’i de buna ilave ettiğimiz zaman, bir yıl gibi kısa sürede 5 bin 541 bağımsız anaokulu kapasitesi oluşturmuşuz.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!