Güncelleme Tarihi:
Divan edebiyatında tenkit (eleştiri) yerine hicivler kaleme alınmıştır. Hiciv türündeki şiirlerini ''Siham-ı Kaza'' adlı kitapta toplan Nef'i ve Şair Eşref bu türüde eser veren en başarılı şairleri arasında yer alır. Halk edebiyatında eleştiri ve hicivle benzer özellikler taşıyan nazım şekline ise taşlama denir. Kaygusuz Abdal ve Seyrani, taşlamalarıyla ünlüdür.
Takip Kimin Eseri ve Kim Tarafından Yazılmıştır?
Takip, Tanzimat Döneminin en üretken ve yenilikçi yazarlarından biri olan Namık Kemal tarafından yazılmıştır. 21 Aralık 1840 tarihinde Tekirdağ'da doğan Namık Kemal, küçük yaşta edebiyata ilgi duydu. Lise yıllarında hece ölçüsüyle şiirler yazsa da divan edebiyatı ile tanıştıktan sonra, halk edebiyatından uzaklaştı.
Diyojen dergisini ve İbret gazetelerinde hem editörlük hem de yazarlık yaptı. Bu dönemde tanıştığı Şinasi ve Ziya Paşa ile Tanzimat Edebiyatının gelişmesinde etkili oldu. Bir dönem yasaklanan Vatan Yahut Silistre dışında Zavallı Çocuk ve Akif Bey adında tiyatro oyunları büyük yankı uyandırdı.
1876 yılında yayımlanan İntibah, Türk Edebiyatı tarihine ilk edebi roman olarak geçti. Namık Kemal bu romanında kadın - erkek ilişkilerini, aşk, tutku, kıskançlık gibi duygularla harmanlayarak anlattı.
Takip Konusu
Takip kitabının konusu edebiyatta eski - yeni çatışmasıdır. Namık Kemal, her alanda olduğu gibi edebiyatta da yeniliği savunmuş ve klasik edebiyatı bütünüyle reddetmiştir. İlk dönem eserlerinde kendisi de gazel, tahmis ve terkibi bend türünde eserler yazmasına rağmen, Takip kitabında bu yazın türlerinin günümüze uygun olmadığını dile getirmiştir.
Takip Özeti
Takip kitabında, divan edebiyatının hayattan ve halktan kopuk olduğunu ifade eden Namık Kemal, gerçek edebiyatın halkla ve hayatın gerçekleriyle iç içe olması gerektiğini savunmuştur. Namık Kemal, Takip adlı eserinde, Arapça ve Farsça kökenli kelimelerin yerine öz Türkçe sözcüklerin kullanılması gerektiğini vurgulamıştır.
Takip Türü ve Özellikleri
Namık Kemal, Takip adlı eserini Ziya Paşa'nın Tahrib-i Harabat adlı kitabını tenkit etmek için yazmıştır. Ziya Paşa bu eserinde divan edebiyatını savunurken, Namık Kemal bu edebiyatın miadını doldurduğunu savunmuştur. Eser sert bir üslupla kaleme alınmıştır. Kitabın bazı bölümlerinde şiirlerden alıntı yapılmış ve farklı dönemlere ait şiirlerin hem içerikleri hem de biçimsel özellikleri karşılaştırılmıştır.