Güncelleme Tarihi:
Stepne ya da halk dilinde istetme olarak ifade edilen yedek lastik sürücüler için bir kurtarıcı rolü üstlenmektedir.
Stepne Nedir?
Stepne; otomobil, kamyon, otobüs, ticari araçlar ve daha başka tekerlekli tüm motorlu araçlarda yer alan bir yedek lastik olarak tanımlanmaktadır. Stepne olarak belirtilen yedek lastiğin belirli zaman aralıklarında hava basıncının kontrol edilmesi gerekmektedir. Özellikle LPG'li araçlarda stepne lastiğinin yerine yapılan LPG sisteminden dolayı yedek lastik taşınmamaktadır. Ancak şehirlerarası bir yolculukta gerek LPG'li gerekse de diğer araçlarda yedek lastik yani stepne mutlaka bulundurulması gerekmektedir.
Ne İşe Yarar?
Yolda lastiğin herhangi bir sebeple patlaması durumunda sürücüler yolda kalabilmektedir. Ancak yedek lastiği yani stepnesi olan sürücüler için bu durum farklı olmaktadır. Stepne sürüş güvenliğinin tehlikeye düştüğü durumlarda bir hayat kurtarıcı rolü üstlenmektedir. Patlamış olan bir lastikle yola devam etmek jantların zarar görmesine neden olmaktadır.
Stepne lastikler sayesinde patlayan lastik kolayca değiştirilerek yola devam edilmektedir. Ancak stepne kullanırken dikkat edilmesi gereken birtakım hususlar bulunmaktadır. Bunların başında da stepne bir lastik takıldığında yolda ilerlerken araç hızının düşük olmasına özen gösterilmesi gerekmektedir. Normal sürüş durumlarının tersine acil durumlar için tasarlanan bu lastiklerden diğer lastiklerden alınan performans alınmamaktadır. Bu nedenle aşırı hız yapmaktan kaçınmak gerekmektedir.
Stepne Nasıl Değiştirilir?
Stepne lastik takılırken dikkat edilmesi gereken bazı durumlar bulunmaktadır. Bunları şu şekilde ifade etmek mümkün olmaktadır:
- Araç el freni çekilmiş ve düz bir zemin üzerinde bulunmalıdır.
- Yol üzerinde diğer sürücüleri durumun varlığından haberdar etmek için üçgen levha ya da flaşör kullanılması gerekmektedir.
- Yedek lastik ve aletleri hazırda bulundurduktan sonra kriko ile araç kaldırılmalıdır.
- Yedek lastiğinin havası kontrol edilmelidir.
- Yedek lastiğin bijon somunlarının kontrol edilmesi gerekmektedir.
- Kriko aracın altına yerleştirilerek lastiğin yerden yükseltilmesi sağlanmalı ve bijon somunlarının sökülerek lastiğin yerinden çıkartılması sağlanmaktadır.
- Yedek lastiği yani stepne lastiği patlak lastiğin çıktığı yere yerleştirerek bijon somunlarını lastiğin sabit olmasını sağlayacak kadar sıkılması gerekmektedir. Sıkma işlemini yaparken çok sert olmamaya özen göstermek gerekmektedir.
- Kriko ile aracı yere indirdikten sonra yedek lastikte bulunan bijon somunlarının anahtar ile iyice sıkılması gerekmektedir.
- Kriko ve diğer aletleri yerine koyduktan sonra yedek lastik kontrol edilmeli hatta test sürüşü yapılarak güvenirliğinden emin olunması gerekmektedir. Güvenilir ise yola çıkılmalıdır.