Güncelleme Tarihi:
Dünyanın eğitim çözümleri üzerine çalışan en büyük kurumlarından Pearson ‘Neden Öğretiyoruz’ adını verdiği çalışmasında öğretmenlere yönelik bir anket yaparak ‘Hangi tip öğretmensiniz?’ sorusuna yanıt aradı. Öğretmenlere neden eğitimle ilgili bir mesleği tercih ettikleri ve bunu nasıl uyguladıklarıyla ilgili çoktan seçmeli sorular yöneltildi. İngiltere’de 1000 öğretmenle gerçekleştirilen anketin sonuçlarına göre bir rapor yayınlandı. Ankete katılanların hangi tip öğretmen olduğunun da belirlendiği çalışmada, öne çıkan ise ‘idealist’ler oldu. İşte belirlenen dört öğretmen tipi ve özellikleri:
İdealist
Görev yaptığı okulda ve öğrencilerinin hayatında fark yaratmaya odaklanır. Üstelik sadece kendi eğitim çevresinde değil, bu değişimi tüm toplum için ister. Sosyal adaletin gelişmesinde kendisinin anahtar bir rol oynadığını düşünür. Bir yerde çalışma seçeneklerini değerlendirirken, öğrenciler üzerinde en büyük etkiyi yapabileceği yerlere odaklanır. Bu mesleğe severek atılır ve gençlerle çalışmaktan büyük keyif alır. Mesleğindeki motivasyonu kolay kolay kaybetmez. Ankette idealist tipte çıkan öğretmenlerin yüzde 29’u asla son 6 ayda mesleği bırakmayı düşünmediğini söyledi. Bu tüm tiplerin yüzde 25’lik ortalamasının üzerinde bir sonuç.
Uygulayıcı
Topluma katkıda bulunmakla çok ilgilenmez. İlgi alanı sosyal bir misyon değil, öğrencilerinin gelişimidir. Bu tip, öğretmenliği uygular ve bir meslek olarak değerlendirir. Öğretmen olmayı gerçekten istemiştir ve mesleki gelişimlerine de büyük önem verir. Kurslara katılır, seminerlerde görev alır, kurullarda boy gösterir.
Akılcı
Bu işi seçmesinin en önemli nedeni pratiktir. Öğrencilerde birtakım değişim gerçekleştirebileceğine inanır. Fakat pragmatik yanı ile ön plana çıkar. Bu tip öğretmenler “Neden bu meslek?” diye sorulduğunda iyi maaş ve uzun tatiller cevabını verir. Üstelik bunlar bu mesleği sürdürmelerinde anahtar rol oynar. Akılcılar ‘okul kültürüne’ önem verir. Eğitim kurumları arasında iyi yaşam kalitesi sunan yerleri tercih eder. Mesleğe negatif açılardan bakmaya da meyilli olur. Ankette akılcı öğretmenlerin yüzde 50’si mesleği 6 ay içinde terk etmeyi düşündüğünü belirtti.
Ilımlı
Onu bu mesleğe yönlendiren birden çok sebep vardır. Örneğin branşını seviyor olabilir ya da işe ihtiyacı olduğu için öğretmenliği seçmiştir.Ilımlılar en son aranması gereken özellik ‘çoşku’dur. Öğrencilerine meslek önerisinde bulunurken idealizme kaçmaz. Kendi mesleğinden bahsederken abartı yapmaz. ‘İdealist’ ve ‘uygulayıcı’lara oranla mesleği en çok terk etmeyi düşünen tip olarak ön plana çıkar.