Güncelleme Tarihi:
Cambridge Üniversitesi eski öğretim üyesi Prof. Bayraktaroğlu, Cambridge Üniversitesi ”Birleşik Krallık Türk Çalışmaları Derneği” tarafından düzenlenen Cumhuriyet’in 100. yılına doğru Türkiye’deki Dil Eğitiminin Durumu” konulu bir konferans verdi.
Cambridge Üniversitesi Emmanuel College’de gerçekleşen konferansta, Türk eğitim sisteminde Türkçe ve İngiliz eğitimindeki son gelişmeler ve sorunlar tartışıldı.
Konferanstaki konuşmasında Prof. Bayraktaroğlu, Türkiye’de en başta anadili eğitimi olarak Türkçe eğitiminin bugünkü çağdaş, bilimsel ve pedagojik temellere oturtulamadığını bunun da yabancı dil eğitiminde başarısızlığa neden olan en önemli faktör olduğunu söyledi. Bayraktaroğlu, bunun ötesinde Türkiye’de yabancı dille eğitim yapma sevdasına kapılmanın da Türkiye için büyük bir yanılgı olduğunu vurguladı
Bayraktaroğlu, Türkçe eğitiminin vehametine somut bir örnek olarak konuşmasında OECD ülkeleri arasında ”okuduğunu anlama” becerilerini ölçen değerlendirmede, Türkiye’nin 34 OECD ülkesi içinde puan ortalamasının çok altında çıktığını belirtti
'MEB ve YÖK çözüm üretmede yetersiz'
Bayraktaroğlu, Türkiye nüfusunun yüzde 49’unun 30 yaşın altında olduğuna dikkat çekerek öncelikle orta öğretimdeki Türkçe eğitimden başlayarak Türkiye’nin köklü bir eğitim reformuna ihtiyacı olduğunu ancak Milli Eğitim Bakanlığı ve Yüksek Öğretim Kurumu’nun çözüm üretmede çaresiz kaldıklarını sözlerine ekledi.
Prof. Bayraktaroğlu nüfusunun yüzde 49’unun 30 yaş altı olan Türkiye’de köklü bir reforma ihtiyaç olduğunu bunun da başlangıç noktasının öncelikle Türkçe’ nin anadil olarak çağdaş ve bilimsel dil temelleri üzerine oturtulması olduğunu ifade etti. Bayraktaroğlu ”dil öğrenim becerileri edinildiği takdirde bunlar kolaylıkla yabancı dil eğitiminde de kullanılabilir. İngilizce eğitiminin yüksek lisans derecesinde yapılması gerçekçi olacaktır.
"DS, İngilizceyi ölçme sınavı değil"
OECD içindeki 34 ülke arasında Türkiye okuduğunu anlama becerileri sıralamasında en alt sıralarda ve 65 dünya ülkesi içinde de ortalamanın altında. Bu son derece üzücü bir durum. Türkiye İngilizce eğitimi uluslararası endeksine göre 24 Avrupa ülkesi arasında sonuncu sırada, 65 dünya ülkesi arasında da 47. sırada yer alıyor. Bu sonuçlardan şu çıkıyor; Türkiye hem ana dilini öğretebilmede hem de yabancı dili öğretmede uluslararası ölçeklerde başarısız durumda. Bu sorunu çözmek için reforma ihtiyaç var. Hem Türkçe öğretmeni hem İngilizce yetiştirme programlarının gözden geçirilmesi gerekiyor. Ayrıca sınav ölçeklerinin uluslararası sınav ölçeklerine bağlanması gerekiyor. Türkiye’de bugün İngilizceyi ele alırsak ÖSYM’nin sunmuş olduğu YDS sınavı hiçbir uluslararası sınav ölçeğiyle bağdaşmıyor. YDS, İngilizceyi ölçme, tespit etme sınavı değil.
Türkçe’de dil düzeylerini belirleyen tanımların olmadığına da dikkat çeken Prof. Bayraktaroğlu sözlerine şöyle devam etti; Şurası çok acıklı. Türkiye’de bu tanımlamalar olmadığı gibi, bu tanımlamalara bağlı olarak dil düzeyleri de yok. İngilizce veya diğer ülkelerin konuşmuş olduğu dillerin düzeyleri A1 A2 B1 B2 ya da C1 C2 gibi derecelendirmeler Türkiye’de yok maalesef. Bu da durumun vahametini ortaya koyuyor”
Cambridge Üniversitesi eski öğretim üyesi olan Prof. Sinan Bayraktaroğlu, dil bilim çalışmalarına katkılarından dolayı 2000 yılında Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel tarafından Türkiye Cumhuriyeti Devlet Üstün Hizmet Madalyası ile ödüllendirilmişti.