Güncelleme Tarihi:
Türkiye Maarif Vakfı 2. Eğitim Zirvesi’nde pandemiyle birlikte eğitim dünyasının odak noktası olan uzaktan eğitimin ve öğrenme kayıplarının kalıcı etkileri tartışıldı. Zirveye konuşmacı olarak katılan ve dil üzerine çalışan California Üniversitesi San Diego Bilişsel Bilim Profesörü Lera Boroditsky, pandemi etkilerinin yıkıcı olduğunu belirtti.
PANDEMİDE ZORU TECRÜBE ETTİK
Pandeminin birçok belirsizlik içerdiğini söyleyen Boroditsky, “Daha çok üniversite öğrencileriyle bu süreci yaşadığım için söyleyebilirim ki; nerede kalacaklar, nasıl gidecekler, süreç nasıl işleyecek şeklinde kaygıya dayalı sorun yaşadıklarını düşünüyorum. Herkes için zor bir süreçti. Özellikle öğrenciler arkadaşlarıyla zaman geçiremediler, sosyal çevreleriyle buluşamadılar, bazıları yakınlarını kaybettiler. Olumsuz yanlarını acı ve zor bir şekilde tecrübe ettik” dedi.
KÜÇÜK YAŞTA KAYIP TELAFİ EDİLİR
Bir de çocukların dil edinimi dil öğrenme süreci hızlı olduğu için ve bu konuda çok yetenekli oldukları için özellikle küçük yaşlarda kolayca kayıpların telafisi sağlanabilir. Çocuklar artık bilgiye çok kolay ulaşıp hızlı öğrenebiliyorlar bu nedenle bir çoğu ikinci dil üzerinde çalışıyor ve başarılı. Çok farklı fırsatlar var. Kaynaklar çocuklara doğru yönlendirilir ve onlar bu kaynakları doğru kullanırsa pandeminin bu konuda izlerinin silinebileceğini düşünüyorum.
ÇOCUĞA UYGUN NİTELİKLİ DESTEK SAĞLANMALI
Araştırmalarımıza baktığımız zaman bazen şunu görüyoruz: Diyelim ki bir toplulukta birden fazla sağır çocuk var, bunlar dile maruz kalmadıkları halde birbirleriyle olan etkileşimleriyle kendilerine ait bir dil yapısı oluşturabiliyorlar. Böyle olunca da araştırma temelinde mutlaka bir etkileşim oluştuğunu, çocukların birlikte bir şey yapma becerilerinin güçlü olduğunu anlıyoruz. Pandeminin dil konusundaki etkilerinin çok uzun soluklu, çok dirençli olmayacağını düşünüyorum. Çocuğa uygun nitelikli destek verilirse hızla toparlayacaktır.”
EĞİTİM MATERYALLERİ ÇOCUĞA UYGUN OLMALI
Çocuklarda dil eğitiminde gelişen eğitim materyallerinin dikkatli seçilmesi gerektiğini söyleyen Lera Boroditsky; “Eğitim teknolojileri kullanırken çocuğa uygun bir yol izlenmesi çok önemli. Çocuğun eksikleri belirlenip o eksiklere yönelik daha fazla pratik yapması sağlanabilir. Böyle olunca da çocuğun eksik olduğu noktalara değinerek etkili ve kaliteli bir dil öğrenimi konusunda yol alması sağlanabilir Bu tip araçların ciddi şekilde destekleyici görevi olacaktır” dedi.