Pandemi çocuklarının stres bagajı yüklü

Güncelleme Tarihi:

Pandemi çocuklarının stres bagajı yüklü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 14, 2022 15:44

Türkiye Özel Okullar Derneği (TÖZOK) 22. Rehberlik Sempozyumu, Çocuklarda ve Ergenlerde Kriz Yönetimi ve Müdahale Yöntemleri temasıyla, çevrimiçi olarak, binin üzerindeki katılımcıyla düzenlendi.

Haberin Devamı

Alanında uzman konuşmacıların yer aldığı sempozyumda; ergenlere yaklaşım, cinsel kimlik, yeme bozuklukları, stres yönetimi ve toksik ilişkiler gibi konular ele alındı.

Açılış konuşmasını yapan TÖZOK Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sayın Meral, “Pandemi sonrası okula dönen öğrencilerde gelişen davranış biçimlerine müdahale yöntemleri olması gerektiği, özellikle bu konuda psikolojik danışman, okul idaresi ve öğretmeni bilgilendirme ihtiyacı doğduğu yönünde oluşan görüş çerçevesinde bu sempozyumu düzenledik” dedi.
“Çocuklarda ve Ergenlerde Kriz Yönetimi ve Müdahale Yöntemleri” başlığı altında konuşan Psikolog ve Psikanalist Funda Akkapulu da şunları söyledi:

KRİZSİZ ERGENLİK BİZİ ENDİŞELENDİRİR
“Krizler biriken, arka arkaya çıkan zorlukların çocuklar ve ergenler tarafından artık hazmedilemez hale geldiği noktada ortaya çıkan yardım sesleridir. Çocukluğunu ergenliğini kriz geçirmeden geçirenler bizi bir parça endişelendir. Çünkü krizler onların zorlandıkları noktaları anlamamıza yardımcı olurlar. Krizlerin bir işaret olduğunu hep aklımızda tutalım. Çünkü okullarda krizler ortaya çıktığında mesela okula bir öğrenci sarhoş geldiğinde, bir öğrenci sürekli ders sırasında sınıftan çıktığında burada değişmeye dönüşmeye açık bir taraf olduğunu unutmayalım. Burada o dönüşüme yardımcı olup tıkanıklığı çözmeye yardımcı olmamız lazım.

Haberin Devamı

ÖNÜMÜZDEKİ YIL BU KADAR ZOR OLMAYACAKTIR
Pandemi nedeniyle gerçekten çok zorlu bir dönem geçirdik. Evde veliler okulda eğitimciler olarak çok da yorulduk. Önümüzdeki yıl bu kadar zor olmayacaktır ama elimizde böyle bir nesil var artık ve bu çocuklarla birlikte yaşayacağız. Krizler biriken çözülemeyen, duyulamayan, anlam bulunamayan zorlukların birikmesiyle ortaya çıkar. Pandemiden dolayı bu çocukların bagajı yüklü. O yüzden krizlerle geçmiş yıllara oranla daha fazla karşılaşacağımız muhakkak.

PANDEMİ SİSTEMLERİ DE BİLİNMEZE SÜRÜKLEDİ
Biz bazı sistemsel meseleleri kontrol edebiliriz. Eğer çocuğun ya da gencin içinde bulunduğu sistem tutarsız, belirsiz bir sistemse krizler artacaktır. Pandeminin getirdiği belirsizlikler sistemleri de birçok bilinmeze sürükledi. Mesela okullarda neyi devamsızlık sayacağız neyi saymayacağız gibi belirsizlikler yaşandı ve kaçınılmaz tutarsızlıklar doğdu. Bu tutarsızlıklar öğrencileri, öğretmenleri velileri tekinsiz bir ortama sürükledi. Tekinsiz ortamlar krizlerin artmasına sebep olurlar.

Haberin Devamı

DAYANIKSIZ YETİŞKİNLER KRİZ YARATIR
Krizlerin artmasının birinci nedeni dış dünyanın bizi tekinsiz ortamlara sürüklemesi. İkinci neden ise; dayanıksız yetişkinler. Çocuk ve ergenlere eşlik eden öğretmenler ve tüm anne babalar ruhsal olarak dayanıksız haldelerse krizler de artar. Dayanıksız yetişkinler zorluklar birikirken bunları fark etmezler. Çocuklar da burada ses çıkarmaya başlarlar. Çocuk ve ergenlerin yaşadığı kriz yetişkini göreve davet eder. Ancak depresif ve öfkeli yetişkinler krizlerin ortaya çıkmasını tetikleyen insanlardır. Sınıf yönetiminde değiştiren, dönüştüren, anlayan, kapsayan öğretmenler yerine sert, katı kurallar koyan öğretmenler de krizlerin önünü açar. Krizlerin aşılmasında sınıf öğretmenlerine çok önem veriyorum.

Haberin Devamı

DEPRESİF ÇOCUKLARDA KAYNAĞI BULMAK GEREK
Depresif çocuklar, depresif duygulanıma tahammül edemedikleri için çok hareketlenirler, çok ses çıkarırlar içeriğe uygunsuz bir şekilde çok konuşurlar ya da tam tersi çok içe kapanırlar ve iş birliğini keserler. Aynı şey, kaygılı çocuklar için de geçerlidir. Bu konuda eğitim ekibinin yapacağı ilk şey sorunun bulunduğu yeri belirlemek. Akademik anlamda yaşanan krizlerde, disiplin sorunlarında, sınıf içi uyumsuzluklarda sebep zihinsel midir ruhsal mıdır ayırımını yapmak özellikle küçük yaşlarda zordur. Ancak bu tür durumlarda birinci ele alınacak konu meselenin kaynağını bulmak, ikincisi çocuğun sahip olduğu yeterlilikleri takip etmek, üçüncü konu ise bu yeterlilikleri nasıl faydalı kullanılabileceği hakkında çalışmaktır.

Haberin Devamı

ORGANİZASYON BECERİLERİNİ UZAKTAN DÜZENLEMEK ZOR
Pandemi döneminde uzaktan ve hibrit eğitim modellerinin akademik krizlerin çözümü konusunda işleri hayli karıştırdığını düşünüyorum. Bazı çocuklar bunları iyi götürdüler ama şunu gördük ki bu iş uzaktan olmuyor. Öğrenme gerçekleşse bile öğrenmenin dönüştürülmesi meselesi bir parça zorlu oluyor. Dolayısıyla çocuğun akademik öğrenmeye dikkatiyle, iş birliğiyle, konsatrasyonuyla hazır oluşuyla ilgili bilişsel süreçleri kaçırmış oluyoruz. Uzaktan eğitim modelinde matematiği Türkçeyi öğretiyoruz ama organizasyon becerilerini uzaktan düzenlememiz çok mümkün olmuyor.”

ÖNEMLİ OLAN KRİZİ YÖNETMEYİ ÖĞRETMEK
Sempozyumun sonucunda, en önemli başarının öğrencilere kriz deneyimletmemek değil, krizin oluştuğu durumu yönetmeyi öğretmek olduğu kanaatine varıldı. Krizlerin yönetiminin sadece idareci ya da PDR uzmanı tarafından değil tüm ekibin iş birliği ile ele alınması gereken bir sorumluluk olduğu bilgisi paylaşıldı.

BAKMADAN GEÇME!