Güncelleme Tarihi:
Bakan Avcı, Mardan Palace Oteli’nde düzenlenen toplantıda “Her şey değişiyor, Bakanlar değişiyor, ama bürokratlar değişmiyor. Bakın Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük, kaç bakandır burada görevde. Bu da eğitimde istikrarın bir göstergesi” diyerek espiri yaptı.
Bakan Nabi Avcı, “Özel okulda okuyan öğrencilerin ders kitapların temininde sorunlar yaşandığını biliyoruz. Önümüzdeki eğitim öğretim yılında özel okullarda okuyan öğrencilerin ders kitapları devlet tarafından ücretsiz verilecek. Özel okul öğrencilerinin her yıl yaşadıkları kitap sorununa son vereceğimizi velilerimize buradan müjdelemek istiyoruz. Bu çalışmalarla özel okulların eğitim içindeki payının artmasını sağlamasını bekliyoruz” dedi.
Bakan Avcı şunları söyledi:
Özel okullar birçok yeniliğin eğitime girmesinde, yeni eğitim yaklaşımlarının sisteme kazandırılmasında öncü görev üstelenerek eğitime önemli katkı sağlıyor. Özel okulların desteklenmesi dinamik yapısının eğitime yansıtılmasını önemsiyoruz. Son yılarda özel okul sayılarıyla özel okullardaki öğrenci sayısında önemli ölçüde artış sağlanmasına rağmen bu hususta halen arzu edilen düzeyde olduğumuz söylenemez.
ÖZEL OKULLARA GİDEN ÖĞRENCİ SAYISINDA 11 YILDA YÜZDE 196 ARTIŞ OLDU
Şu anda genel öğrenci sayımız içinde özel okula giden öğrenci sayısı yüzde 4 civarında. Bu oran AB ve OECD ülkelerinde eğitim kademelerine göre farklılık göstermekle birlikte yüzde 15’ler civarında. Özel okullarda okuyan öğrenci sayısı istenilen düzeyde değil.
2002-2003’de 223 bin öğrenci okuyordu. Bugün 662 bine yükseldi. Son 11 yılda özel okullardaki öğrenci sayısının yüzde 196 arttığını gösteriyor. Özel okullar bu öğrenci artışını son yıllarda resmi okullarımızda derslik başına düşen öğrenci sayısının önemli ölçüde azalmasına, resmi okullarda eğitim ortamlarındaki iyileştirmelere rağmen elde etti.
ÖZEL ÖĞRETİMİN DESTEKLENMESİ İÇİN ÜÇ BAKANLIK ÇALIŞIYOR
Özel sektörün eğitim yatırımlarının içinde daha fazla yer alması özel okulların kendine özgü eğitim ortamlarında daha fazla öğrencinin istifade etmesi için Bakanlığımız son yıllarda değişik dönemlerde girişimlerde bulundu. Bu girişimler üzülerek söylüyorum değişik sebeplerle Bakanlığın hedeflediği anlamda gerçekleşemedi. Bakanlığımız tarafında özel öğretimin payının arttırma çalışmalarının önümüzdeki süreçte hız kazanarak devam edecek. Kalkınma Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı ile özel öğretimin desteklenmesi için çalışmalar sürüyor. Konuyla ilgili olarak bu alandaki sivil toplum örgütlerinin görüşleri alınarak hangi alanlarda, ne tür iyileştirmeler yapılacağı konusunda üzerimize düşeni yapmaya çalışıyoruz. Özel okul açacakların arsa problemleri ile karşılaştıkları, çalışanların sigorta primleri ve değişik vergilerde yeni düzenleme istedikleri, 5580 özel öğretim kurumları kanundaki bazı maddelerin değiştirilmesi yönündeki değerlendiriliyor. Özel okullardaki öğrenci sayısının artması eğitimde kalite ve rekabeti arttırıyor.
RESMİ OKULLARDA 19 ÖĞRENCİYE BİR ÖĞRETMEN DÜŞÜYOR
Resim okullarda 19 öğrenciye, özel okullarda ise 8 öğrenciye bir öğretmen düşüyor. Özel okul yöneticileri eğitime yatırımı yaparak ülke genelinde önemli istihdam sağlıyorsunuz. Uzun zamandır dershanelerin özel okula dönüştürülmesi kurum kontenjanı dolduramayan mevcut özel okulların olumsuz etkilenmemesine özen gösteriyoruz.
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’dan önce söz alan Türkiye Özel Okullar Birliği Derneği Yönetim Kurulu Eş Başkanı Cem Gülan ise şunları söyledi:
“Eğitimde kademeler, 4+4+4 Yasası ile yeniden belirlendi. Kademeli geçişle ilgili kurumlarımızın yaşadığı tek sorun kademelere göre binaların ayrılması sorunudur. Kanunda dahi imkan olmadığı takdirde ilkokul ile ortaokulun veya ortaokul ile lisenin bir arada olabileceği belirtilmiştir. Ancak Özel Okullar Yönetmeliği ve Standartlar Yönergesi’nde yer alan ve 2015 yılında yürürlüğe girecek bazı hükümlerin hayata geçmesi durumunda iki bine yakın özel okul ciddi problem yaşayacak ve bir kısmı kapanacaktır. Bu konuda Bakanlığımızdan, diğer konularda olduğu gibi yapıcı ve esnek çözümler yaratmasını diliyor, yardım ve desteğe hazır olduğumuzun bir kez daha altını çizmek istiyoruz.
Temel eğitimden orta öğretime geçişte sınavlar kaldırıldı. Bu konuda bizler de toplumun pek çok kesimi gibi eleştiriler ürettik. Bakanlık bu süreç içinde eleştirilere ve pilot çalışmalara dayalı olarak küçük düzeltmeler yapmış olup ve belki daha büyük değişiklikleri de hayat geçirmeye hazırlanmaktadır. Eğer temel eleştiri noktası sık sistem değişikliği ise aslında abarttığımız kadar vahim bir durumun söz konusu olmadığı da ileri sürülebilir.
Esas sorun, 17 milyon gencimizin bir kısmını daha iyi eğitim olanağı sunarak ülke geleceğine katkı vermek üzere seçmek zorunda olmamızdır. Aslında bu problem dünyanın pek çok ülkesinde yaşanmakta ve çeşitli modeller uygulanmaktadır.
ÖZEL OKULLAR KENDİ ÖĞRENCİLERİNİ SEÇMEDE SERBEST BIRAKILMALI
Neticede sistem ne olursa olsun bir seçme ve yerleştirme metodu uygulanmaktadır. Veli ve öğrenciler vakinde bilgilendirildikten ve kazanılmış haklar korunduktan sonra gerek duyuldukça değişiklik yapılabilir.
Bakanlığın resmi okullara öğrenci seçme ve yerleştirme sistemini belirlerken, özel okulların kendi öğrencilerini bulma ve seçme hakkı olduğunu da anlayışla karşılamasını dilemekteyiz. Ne yazık ki bu hak bugün özel okullara kısmen tanınmaktadır. Eşitlik, genellik ve sınav baskısının ortadan kaldırılması ilkeleri sağlanması kaydıyla özel okullar kendi öğrenci seçme ve yerleştirme metotlarını uygulamakta serbest bırakılmalıdır.
Yani okullar farklı eğitim ve öğretim model yöntem ve yaklaşımlarını özgürce uyarlayabilmeli, bunları uygularken gereklerini yerine getirebilmeli ve e-okul gibi bir sınır duvarı ile karşılaşmamalıdır.
Dershanelerin dönüşümü özel okullaşmaya katkıda bulunacak
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, Türkiye’de özel okullaşma oranlarını Avrupa Birliği ve OECD ortalamasına yaklaştırmak için ciddi bir program uyguladıklarını, dershanelerin dönüşme sürecinin de buna katkı sağlayacağını söyledi. Performans ödevleriyle ilgili olarak da, “Sizi rahatlatacağız, yeğeninizin, çocuklarınızın ödevlerini yapmaktan kurtacağız” dedi.
Bakan Avcı, Kundu turizm bölgesindeki bir otelde düzenlenen İl Milli Eğitim Müdürleri toplantısı sonrası gazetecilerin sorularını yanıtladı. Avcı, 81 ilin müdürüyle biraraya geldiklerini, kasım ayında yapılan sınavların değerlendirmesini yaptıklarını, nisan ayında yapılacak sınavlara ilişkin alınması gereken tedbirleri de konuştuklarını anlattı. Özel okullardaki öğrenci sayısının bugün 662 bin olduğunu ancak bunu yeterli görmediklerini ifade eden Avcı, şöyle konuştu:
“Özel okullarda öğrenim gören öğrenci sayısı son 10 yılda yüzde 196 oranında artmış. Yeterli mi, yeterli değil. Çünkü Türkiye’de şu anda özel okullarda okuyan öğrencilerimizin sayısı ortalama yüzde 4. Oysaki Avrupa Birliği ve OECD’de yüzde 15. Dolayısıyla biz de inşallah aldığımız tedbirlerle, dershanelerin dönüşme süreci buna katkıda bulunacak inşallah, Türkiye’de özel okullaşma oranlarını Avrupa Birliği ve OECD ortalamasına yaklaştırmak için ciddi bir program uyguluyoruz.”
Performans ödevleri kalkıyor
Bir gazetecinin, MHP Ankara Milletvekili Özcan Yeniçeri’nin, “Milli Eğitim Bakanlığında fişleme yapılıyor” iddiasını hatırlatarak, bu konuda yapılan bir çalışma olup olmadığını sorması üzerine Bakan Avcı, “Bende öyle bir bilgi yok” cevabını verdi.
Performans ödevleriyle ilgili soruya ise Bakan Avcı, performans ödevlerinin kaldırılacağını, bu yönde bir çalışma olduğunu söyledi. Gazeteciye çocuğunun olup olmadığını soran Avcı, “Sizi rahatlatacağız. Merak etmeyin, yeğeninizin, çocuklarınızın, kuzenlerinizin ödevlerini yapmaktan sizi kurtaracağız” ifadesini kullandı. (AA)
Öğrencilerden performans ödevi şikayeti
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, otelden ayrılmadan önce lobide TÜBİTAK’ın matematik olimpiyatları için İzmir’den gelerek Antalya’da kampa giren iki 10’uncu sınıf öğrencileriyle sohbet etti. Bakanı bir anda yanlarındaki sandalyede gören öğrenciler kısa bir şaşkınlığın ardından Avcı’ya şikayetlerini sıraladı. Öğrencilerden Mert Erünsal önce “Size bir şey sorabilir miyim?” diyerek Bakan Avcı’dan izin istedi ve sonrasında “Bu performans ödevleri olmasa TÜBİTAK’a daha çok vakit ayırabiliriz” dedi.
Bakan Nabi Avcı, öğrenciye, “Kaldırıyoruz. Ama bunun size mi faydası var anne babanıza mı faydası var, onu bilmiyoruz. Çünkü performans ödevlerini anneler, babalar, dayılar, amcalar yapıyor diye duyuyorum” diye karşılık verdi.
Ödevleri kendilerinin yaptığını belirten öğrencilerden Kubilay Kuzey Okumuş, “Biz yaparken de yoruluyoruz. 13 dersimiz var. 13’ünden de performans ödevi yapmak insanı gerçekten zorluyor” diye konuştu.
Bakan Avcı, performans ödevlerini kaldırılacağını yenileyerek “Kaldırıyoruz, merak etmeyin” dedi. (DHA)