Güncelleme Tarihi:
Bugün 2 Nisan Otizm Farkındalık Günü. Birleşmiş Milletler otizmin hızlı artışı karşısında kamuoyunun dikkatini çekmek için bu günü ilan etti. Tohum Otizm Vakfı’nın verdiği bilgilere göre, dünyada her 20 dakikada, bir çocuğa otizm tanısı koyuluyor ve her 68 çocuktan birinin otizmli olduğu biliniyor. Türkiye’de ise 0-18 yaş grubu arasında yaklaşık 352 bin otizmli çocuk ve genç var. Otizmin erkek çocuklardaki yaygınlığı kızlardan 4 kat daha fazla. Türkiye’de 1 milyon 142 bin 586 otizmli birey olduğu tahmin ediliyor. Ancak vakfın araştırmasına göre, halk arasında otizm farkındalık oranı zayıf. Vakıf yetkilileri, erken tanı ve doğru eğitim yöntemi ile yoğun eğitim alan çocukların yaklaşık yüzde 50’sinin topluma kazandırılabilmesinin mümkün olduğunu belirtiyor. Tohum Otizm Vakfı’nın araştırmasına göre Türkiye’de halkın yüzde 29’u otizmi duymuş. Yüzde 93’ü ise otizmin belirtilerini bilmiyor.
İLACI EĞİTİM
Otİzmİn bilinen bir tedavisi yok. Bugün için bilinen en etkili yol eğitim olarak görülüyor. Tohum Otizm Vakfı’nın eğitim ile ilgili önerileri ise şöyle:
Eğitime mümkün olduğunca erken başlanmalı ve bireysel özelliklere ve gereksinimlere uygun olmalı.
Öncelikle birebir eğitim, sonrasında küçük grup ve büyük grup eğitimleri şeklinde ilerlemeli.
Eğitimin içeriği otizmde görülen yetersizlikleri iyileştirmeye yönelik olmalı.
Mutlaka bilimsel dayanağı olan tekniklere yer verilmeli.
Haftada en az 30 saat olmalı.
BELİRTİLERİ
Otİzm, doğuştan gelen ve genellikle yaşamın ilk üç yılında fark edilen karmaşık bir gelişimsel bozukluk. Başlıca temel belirtileri şöyle sıralanıyor: Sese sesli yanıt vermeme, göz kontağı yetersizliği, etkileşime girme zorluğu, kısıtlı taklit, yalnızlığı tercih etme, başkalarına bakmama, sosyal gülümseme eksikliği, yüz ifadesinin azlığı, ağrıya duyarsızlık, tekrarlayıcı davranışlar.
EĞİTİM SORUNU
2015 YILINDA kaynaştırma öğrencilerinin toplam sayısı 202 bin 541. Bunların içinde otizmli kaynaştırma öğrencisi sayısı 2 bin 496 idi. Kaynaştırma eğitimi sisteminde otizmli öğrencilerin sayısı, diğer engel gruplarına göre çok daha düşük kalıyor. Otizmli bireylerin en yüksek katılım gösterdiği eğitim modeli, ayrıştırılmış sistem olan özel eğitim uygulama merkezleri.