Güncelleme Tarihi:
Yaz aylarında çocuğun yetenek ve ilgileri göz önüne alınarak onun zihinsel ve bedensel gelişimine katkıda bulunabilecek, dinlenebileceği ve eğlenebileceği etkinliklere yer verilmeli. Özellikle okul döneminde masa başında vakit geçiren enerjilerini boşaltabilecekleri, hem bireysel hem de grupça oynanan oyunlara, fiziksel aktivitelere ve spor olanaklarına fırsat tanınmalı. Çocukların aileleri ile vakit geçirmeleri de hem birbirlerini tanımaları, hem ilişkilerini güçlendirmesi açısından önemli.
Ayrıca anneanne, babaanne, hala gibi aile büyükleriyle onların bulunduğu köy, bahçe, yazlık evler ve bağ evleri gibi yerlerde beraber olmalarına olanak sağlanmalı. Bunlar büyükleri tanıması, deneyimlerinden yararlanmaları, onların bakış açılarıyla olaylara bakmaları ve ailenin kültürünü öğrenmesi açısından önemli. Çocukların yaz kamplarından yararlanmaları; sosyalleşmeleri, kendilerine güvenlerinin artmasına olanak tanıması açısından düşünülmesi gereken bir aktivite. Bulundukları oyun ortamları, planlanan grup çalışmaları, yatış ve kalkış saatlerinin düzenli olması; buradan edindikleri deneyimlerin eve, okula ve arkadaş ilişkilerine oldukça faydalı olacak.
ÇOCUĞUNUZLA BİRLİKTE PROGRAM HAZIRLAYABİLİRSİNİZ
Aileler, çocuklarının yazı verimli geçirebilmesi için öncelikle onların özelliklerini iyi tanımalı, nelerden hoşlanıp hoşlanmadıklarını bilmeli. Bunun yanı sıra kendi maddi olanaklarını da göz önünde bulundurarak neler yapılabileceğiyle ilgili çocuklarıyla birlikte, onların isteklerine göre günlük veya haftalık programlar hazırlayabilirler. Daha sonra bu programa göre çocuklarıyla birlikte hareket edebilirler.
Ders ve oyun ortamı iyi programlanmalı; bütün bir yılı derslerle ve ödevlerle geçiren öğrencileri sıkmayacak bir program dahilinde olması daha uygun. Yapılacak aktivitelerde çocukların bilgisayar başında uzun süre kalmamasına dikkat edilmeli. Tabii ki bilgisayar da aktivite içinde olacak ama tüm zamanlarını almamasına özen gösterilmeli.
Ayrıca çocukların yazı verimli geçirmesinde aile birlikteliğini sağlayacak programlar; büyükleri ziyaret etmek, teyze, amca, kuzenler gibi aileden diğer bireylerle birlikte tatile gitmek, piknik yapmak gibi aktiviteler, onların her türlü gelişmesine özellikle de sosyalleşmelerine ve aile bağlarının güçlenmesine yardımcı olacak.
BAŞARILI YANLARINI ÖN PLANA ÇIKARAN ETKİNLİKLERE YER VERİN
Verimli yaz programında; çocukların daha geç bir saatte uyandıkları göz önünde bulundurulduğunda kahvaltıdan sonra okuma, çalışma etkinliklerine yer verilmeli. Bu etkinlikler, çocuğun karne notları da dikkate alınarak onun başarılı yanlarını, gelişebileceği tarafları ön plana çıkaran, becerilerini artıran etkinliklerden oluşmalı. Daha sonra programda tüm yıl boyunca yapmak istediği ancak derslerinden dolayı yapamadığı ders dışı ilgilendikleri, hoşlandıkları, arzu ettikleri oyunlar, spor ve müzik faaliyetleri, yemek yapma, ev işleri, büyüklerine yardımcı olma, kültür ve doğa gezileri gibi etkinliklere yer verilmeli.
Programların her gün mutlaka okula gider gibi bir program dahilinde olmayacağı akılda tutulmalı. Program hazırlanırken çocuğunda görüşü alınmalı. Çocuklar yaz tatilinin gelmesini dört gözle bekler; bu nedenle aktivite ağırlıklı ve aralara dersler sıkıcı olmayacak zaman dilimlerine göre planlar yapılmalı.
KARŞILIKLI İLETİŞİM VE İŞBİRLİĞİYLE BİLGİSAYARDAN UZAK TUTUN
Bu süreçte aileler, çocuklarının yaz tatilinde olduğunu unutup yoğun bir ders programı hazırlamamalı. Ayrıca çocukların saatlerce, oturduğu yerden kalkmadan oynadıkları tabletler, bilgisayar, cep telefonunda oynanan oyunların, onlar ile karşılıklı iletişimde bulunularak, iş birliğiyle sınırlı sürelerde oynanması için karar alınmalı ve bu sürelere dikkat edilmeli. Eğer çocuklar saatlerce yerinden kalkmadan oyun oynuyorSA aileler, onların elinden bu tür elektronik aletleri alıp onları cezalandırma yoluna gitmemeli. Çünkü yasaklanan şeyler daha cazip hale gelecek ve çocuklar, ailelerinin olmadığı vakitlerde bu tür elektronik aletlerle daha fazla vakit geçirecekTir. Bundan dolayı aileler bu tür aktivitelere ayrılacak süreler konusunda çocuklarıyla konuşarak karar vermeli.
ONLARI KİTAP VE ZEKA OYUNLARIYLA ÖDÜLLENDİRİN
Unutmayın, her öğrenci birbirinden farklı bilgi ve yeteneklere sahiptir. Aileler, çocuklarını gerek sınıf ve gerekse diğer arkadaşları ile kıyaslamamalı. Özellikle çocuklarını rencide edici, motivasyonlarını düşürücü söz ve davranışlardan uzak durmalı. Her çocuğun kendi içinde başarı göstereceği mutlaka bir alanı bulunduğunu unutulmayarak hareket etmeli. Aileler, çocuklarının başarılı olduğu alanları fark ederek onların geliştirilmesine yardımcı olmalı. Çocuklarına sevgiyle yaklaşmalı ve bunu sıklıkla ifade etmeli.
Çocuklar bedensel, sosyal, psikolojik ve zihinsel olarak sürekli gelişiyor. Bu nedenle yaz tatillerinde onların her türlü gelişimlerini öncelikle de zihinsel gelişimlerini desteklemek, ilerletmek için kitap, dergi, hikaye, roman okuma, çeşitli derslerden soru çözme, kesme yapıştırma fırsatı yaratılmalı. Çocuklara verilecek ödüller de kitap, zeka oyunlarını içeren dergi ve yayınlar gibi eğitim materyallerinden seçilmeli.
Yaz programında yer alan eğitim etkinliklerine, sabah saatlerinde daha zihnin açık olduğu kahvaltı sonrasında yer verilmeli. Bu konuda çocukla işbirliği yapılmasına özen gösterilmeli.
Yaz tatili sadece oyun tatili değildir. O yıl hangi derslerde neden başarılı ya da başarısız olduğunun kritiğinin de yapıldığı bir süredir. Çocuğun başarılı ya da başarısız olmasında aile de kendine dönüp bakarak, kendini gözden geçirerek çocuklarına karşı yapıcı bir tutum içine girebilir.