Güncelleme Tarihi:
İl milli eğitim müdürlükleri işbirliğiyle ‘Okullara Domestos Bağışı’ projesini hayata geçiren Domestos, devlet ilk ve ortaokullarına 3 yılda toplam 600 ton ürün bağışlarken konuyla ilgili toplumda farkındalık yaratmayı da hedefliyor. Marka bu projeyle, okul tuvaletlerinin temizlik ve hijyen standartlarının iyileştirilmesi konusunda destek ve farkındalık yaratmayı amaçlıyor.
‘TOPLUMDA HİJYEN BİLİNCİNİN ARTMASINA YATIRIM YAPILMALI’
Unilever Türkiye Ev ve Kişisel Bakım Kategorilerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Kamuran Uçar, dünyada da örnekleri olduğu üzere, özel sektörün okulların fiziki şartlarının iyileştirilmesi konusunda devlet tarafından yürütülen titiz çalışmalara katkıda bulunması gerektiğine inandıklarını söyledi. Uçar, “Çocuklarda hijyen bilincinin artırılması için 2011’den beri TEGV (Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı) işbirliğiyle devam eden, 31 ilde 465 bini aşkın çocuğa doğrudan ulaştığımız Eğlen Öğren Hijyen eğitim projesinden sonra şimdi de ‘Okullara Domestos Bağışı’ projesini hayata geçiriyoruz. Unilever Sürdürülebilir Yaşam Planı kapsamında hayata geçen ve birbirini tamamlar nitelikteki bu iki projenin ortak amacı, iyileştirilebilir hijyen koşullarının çocukların hem sağlığı hem de eğitimdeki başarılarına olumsuz etkilerini azaltmak. Bu alanda daha iyi seviyelere ulaşmak için devlet, özel sektör ve sivil toplum arasında geniş işbirliği ve toplumda hijyen bilincinin artmasına yatırım yapmak şart” dedi.
“AİLELER HİJYENİ OLUMLU MESAJLARLA AKTARIN”
Klinik Psikolog Cemre Soysal, okullardaki hijyen ve temizlik standartlarının iyileştirilmesi konusunda ailelere düşen roller ve çocukların bu konudan olumsuz etkilenmemesi için yapılabileceklerle ilgili şunları söylüyor:
“Çocukların büyük bölümü evleri dışındaki tuvaletleri kullanmaya başladıkları ilk dönemlerden itibaren, ortak kullanılan tuvaletlere ilişkin ailelerinin verdiği olumsuz ve endişe yaratan koşullanmayla karşılaşıyor. Bu, çocukların ortak tuvaletleri kötü kullanması ya da duydukları endişeler nedeniyle kullanmak istememeleri gibi bir dizi sonuç yaratıyor. Ebeveynlerin bu konuda çocuklarına engelleyici ve yasaklayıcı konuşmalar yapmaktan kaçınması, davranışlarıyla örnek olması ve kişisel hijyen konusundaki eğitimi olumlu mesajlarla aktarması gerekiyor. Örneğin, onları aşırı endişeye sevk etmek pahasına ‘tuvalette hiçbir yere dokunmaması gerektiği’ mesajına odaklanmak yerine tuvalette nereye dokunabileceğini söylemek ya da tuvalet sonrası el yıkama alışkanlığını kazandırmak gibi. Araştırma sonuçlarında da gördüğümüz üzere, ebeveynlerin okula giden çocuklarına tuvalet hijyeni için gerekli olan malzemeleri sağlamaları da çocukları bu konuda rahatlatacak bir destek. Kişisel hijyen konusundaki bu tür destekler, çocukları olası enfeksiyonlardan koruyarak okul devamlılığı problemi yaşamalarının önüne geçebileceği gibi aynı zamanda tuvalet tutma sorununu da azaltabilir. Bazı çocuklar evleri dışındaki tuvaletlerin yeterince temiz olmadığı inancıyla, bazıları ise ebeveynlerin yönlendirmesiyle tuvalet tutma alışkanlığı geliştiriyor. Uzun süre tuvalet tutmak fizyolojik sıkıntılara yol açabileceği gibi çocukların dersteki öğrenmeye yönelik konsantrasyonlarını da olumsuz etkiliyor. Özellikle ebeveynleri tarafından bu yönde tembihlenen çocuklar doğal bir ihtiyacını karşılamak ile anne-baba otoritesine karşı gelmek arasında sıkışıyor. Tuvaletlerini tutmaları sonucu baş etmek zorunda kaldıkları durumlar onların duygusal ve sosyal gelişimlerini de olumsuz etkiliyor Örneğin, çocuklar tuvaletlerini tutmak için teneffüste herkes gibi koşup oynamak yerine sıralarında oturmak zorunda kalabiliyor ve bu da arkadaşları tarafından dışlanmalarına neden olabiliyor. Tuvaletlerini tutarken yaşayabilecekleri kazalar da çocukları duygusal ve sosyal açıdan ciddi anlamda olumsuz etkileyecek sonuçlar doğuruyor”.
2016 SONUNA KADAR HEDEF 10 BİN OKUL
Ürün bağışları, projeye dahil olmak isteyen il milli eğitim müdürlükleri ile Domestos arasında imzalanan protokol sonrasında gerçekleştiriliyor. Adana, İzmir, Bursa, Kayseri, Konya, Giresun, Siirt, Mersin, Adıyaman ve Bilecik’te başlanan proje ile şu ana kadar 7 bin 230 okula ulaşılırken, yeni illerin de katılımıyla 2016 sonuna kadar 10 bin okula ulaşılması hedefleniyor. Şu an için 3 yıl olarak planlanan proje sonunda toplamda 600 ton ürünün, gelen taleplere bağlı tüm devlet ilk ve ortaokullarına talep sıralamasına göre ulaştırılması amaçlanıyor.
OKUL TUVALETLERİ ANNELERE SORULDU
Okul Tuvaleti Temizliği araştırması Adana, Ankara, Bursa, Edirne, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kayseri, Malatya, Samsun ve Trabzon’dan oluşan 12 ilde gerçekleştirildi. Araştırmada devlet okullarına giden 6-11 yaş arası çocuğu olan 25-55 yaş aralığında anneler ile yüz yüze görüşüldü. İşte annelerin dedikleriyle ilgili araştırmadaki ilgi çekici sonuçlar:
- Anneler yüzde 68’lik bir oranla tuvaletlerin hijyen ve temizliğini okullarda iyileştirilmesi gereken alanların başında görüyor.
- Yüzde 86 tuvalet hijyeni kaynaklı hastalıkların çocukların okula devamlılığını etkilediğini düşünüyor.
- Yüzde 84’ü tuvalet hijyenine bağlı sorunların çocuğun başarısını etkilediğini belirtiyor.
- Yüzde 88’i çocuklarının doğru temizlik alışkanlığı kazanması için okullarda verilen eğitimin önemli olduğu görüşünde.
- Tuvaletlerin temiz ve hijyenik olması için yapılması gerekenler sorulduğunda ise annelerin yüzde 62’si tuvalet temizliğinde çamaşır suyu kullanılmasına işaret ediyor.
- Annelerin yüzde 72’si okul tuvaletlerinin temizliğinin sağlanması konusunda çocuklarını destekleyici çözümler geliştiriyor. Okulda eksik gördükleri konular için annelerin yüzde 50’si çocuğuna tuvalet hijyeni eğitimini kendisi veriyor, yüzde 43’ü çantasına ıslak mendil koyuyor ve yüzde 13’ü temizlik ürünü alımı için okula destek olduğunu belirtiyor. Annelerin yüzde 6’sı çocuklarına okulda tuvalete gitme diyor.