Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın, ‘Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliği’ Resmi Gazete'de yayımlandı.
Buna göre, 26 yaşından gün almayanlar, okul servis araçlarında şoförlük yapamayacak.
Söz konusu şoförlerin ayrıca, E sınıfı sürücü belgesi için 5 yıllık, B sınıfı sürücü belgesi için 7 yıllık sürücü belgesine sahip olması ve her 5 yılda bir şoförlük mesleği bakımından bedeni ve psikoteknik açıdan sağlıklı olduklarını gösteren sağlık raporunu yetkili sağlık kuruluşlarından alması gerekecek.
Yönetmelik, 1 Eylül 2015'te yürürlüğe girecek.
Servisçiler tecrübe ve eğitimden yana
Kayseri ve Malatya'daki şoför esnafı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan tarafından açıklanan servis şoförlerine 26 yaşından gün almış olma şartı getirecek düzenlemeye olumlu baktıklarını bildirdi.
Kayseri Minibüsçüler ve Servis İşletmecileri Odası Başkanı Yavuz Ay, mevcut uygulamada, B sınıfı sürücü belgesine 5, E sınıfı sürücü belgesine 3 yıl süreyle sahip olanların servis aracı kullanabildiklerini belirterek, yeni düzenlemeyle bu sürelerin artırılacağını söyledi.
Okul servis araçları hizmet yönetmeliğindeki değişikliği olumlu karşıladıklarını dile getiren Ay, "Tabii ki tecrübeli şoförlerin, biraz daha olgunluğa erişmiş kişilerin özellikle öğrenci servislerinde görev alması bence de son derece mantıklı" dedi.
Kayseri'deki servis araçlarının teknik donanımları hakkında bilgi veren Ay, "Araçlarımızda takip sistemleri var, öğrenci servislerimizin tamamında sesli kayıt yapabilen kamera sistemleri var. Bence bunların da mevzuatlara eklenmesi gerekir. Bunun yanında bizim önceliğimiz emniyet ve ahlaki değerlerdir. Bu da eğitimle mümkün. Esnafımıza sürekli eğitim vererek, hizmet kalitesini artırmaya çalışıyoruz. Son 4-5 ay içinde 20'nin üzerinde eğitim semineri düzenledik" diye konuştu.
Çocukların ilk ve son dersi "servisçi amcalarından" aldıklarına dikkati çeken Ay, "Direksiyondaki arkadaşımız tespih çekerse, sigara içerse çocuğa bu kültürü aşılar. Çocuklar, şoförden etkilenebilecek yaşta. Servis araçlarının da kurumsal bir zihniyetle yönetilmesi lazım. Hangi aracın, şoförün nerede olduğunu bilmeniz gerekir. Bakanlığın bunun altyapısı için gerekli desteği sağlaması gerekir" diye konuştu.
"Şoförlük mesleğine de bir standart getirilmeli"
Malatya Minibüsçüler ve Umum Servis Araçları Esnaf Odası Başkanı Mesut İnce de yapılacak düzenlemeyi desteklediklerini belirterek, "Düzenlemeler güzel ancak burada kesinlikle meslek odalarının görüşleri alınmalı ve yetkilerimiz artırılmalı" diye konuştu.
Bakanlığın servis şoförlerine yönelik çalışmalar yaptığını belirten İnce, "Hatta araçlarda, takip sistemi, kamera zorunluluğu ve acil buton olarak nitelendirdiğimiz sistem de getirilmeli. Biz oda olarak bu uygulamaların yararlı olacağına inanıyoruz" dedi.
Kent genelinde servislerde hizmet kalitesini artırmak için çalıştıklarını anlatan İnce, "Malatya'da araç takip ve kamera sistemini şu anda 2 hatta deniyoruz. 1-2 ay içerisinde bunu tüm toplu taşımada hayata geçireceğiz. Biri bizi gözetleyecek her zaman. Büyükşehir Belediyemiz bir koordinasyon merkezi hazırladı. Araçlarımız 24 saat takip edilecek" dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, üniversite öğrencisi Özgecan Aslan'ın öldürülmesinin ardından gündeme gelen servis araçlarıyla ilgili, "Şehirlerarası otobüs şoförleri için bir şart var, 26 yaş. Yaşının en az 26 olma şartı. Bu uygulamayı servis şoförleri için de getirdik. Yani 26 yaşın altındaki vatandaşlarımız hiçbir şekilde servis şoförü olarak artık çalışamayacak" açıklamasını yapmıştı.