Güncelleme Tarihi:
1- Belli hedeflere sahip olur
Uluslararası alanda ünlü bir eğitim sitesi olan teachthought. com’a konuşan uzmanların bu konudaki ilk maddesi, öğretmenin hedefinin olması. Bir yere araçla seyahat ederken, yol işaretlerine dikkate eder, GPS ya da haritadan faydalanırız. Eğitimde de öğretmenin amaçları öğrenciler için bir yol tabelası, öğretim planlarıysa bir harita gibi. Bu nedenle öğretmenin hedefleri öğrencinin gideceği yolu belirler. Başarılı bir öğretmen plan yaparken ders müfredatında yaratıcılığa yer vermeyi asla unutmaz.
2- Amacının bilincindedir
Amacının bilincinde olan öğretmen büyük resmi görür, sıkıcı ve zor günlerin üstesinden gelebilir. Onun gözleri bugünlerin ardında yatan başarıyı ve geleceği seçebilir.
3- Yaptıkları takdir edilmese de vazgeçmez
Hiçbir şey bir ders planının başında ter döküp öğrenciler için çalıştıktan sonra takdir edilmemekten daha kötü olamaz. Ancak öğrencilerden, yapılanlar için hemen olumlu tepki beklemek yanlış.
4- Öğrencilerini dinlemeyi ve cevaplamayı bilir
Bu öneri, öğrenci değerlendirmeleriyle ilgili. Bazen öğretmenler ne zaman, hangi durumda ne söylemeleri gerektiği konusunda şüpheye düşebiliyor. Burada dikkat edilmesi gereken şeyse basit ve sıradan ifadelerden kaçınmak.
5- Pozitif tutum içindedir
Negatif enerji, yaratıcılığı yok eder. Aynı zamanda korku ve başarısızlığı besler. İyi bir öğretmen neşeli, canlı, enerjik olmalı. Pozitif öğretmenlerin öğrencileri de daha enerjik ve istekli olur.
6- Öğrencilerine inanır
Öğrencilerin, onlara inanacak birilerine ihtiyacı var. Yapabileceklerini görecek birilerine. Öğretmenler çıtayı yüksek tutmalı ve ve öğrencinin hata yapmasının kabul edilebilir olduğu bir alan yaratmalı. Bu onları öğretmenlerin beklentilerine ulaşması için motive eder.
7- Mizah anlayışıyla dikkat çeker
Zekâ kıvraklığı ve mizahın öğrenciler üzerinde kalıcı etkisi olur. Bu da stresi ve hayal kırıklığını azaltır. İnsanlara kendi durumlarını başkalarının gözünden görmesi için fırsat tanır. Mizah anlayışı öğrencilerde de aynı etkiyi yaratır.
8- Övgüleri güvenilirdir
Öğrenciler cesaretlendirilmeye ihtiyaç duyar. Fakat sahici olanlarına. Eğer bir öğrenci kapasitesinin yüzde 50’sini yaptığında övülüyorsa bu öğretmenin ve öğrencinin gelişimi için iyi sonuçlar doğurmaz. Aynı zamanda övgünün olmadığı bir sınıf ortamı da hiç iyi değil. Burada önemli olan övgünün değerini iyi bilmek ve bunu öğrencilere sunarken, biraz kıskanç olmak.
9- Nasıl risk alınacağını bilir
Risk almak, başarılı eğitim formülünün önemli bir parçası. Öğrencinin sınıfta yeni şeyler denerken öğretmenin risk aldığını görmesi ve başarısız olduğunda nasıl davrandığını gözlemlemesi çok önemli. Bu, en az ders vermek kadar önemli bir yol.
10- İstikrarlıdır
İstikrar bir şeylere saplanmak anlamına gelmiyor. Ne yapacağını söylüyorsan onun yapılıyor olması demek. Günlük duruma göre kuralları değiştirmek, bir projeyi orta yerinde iptal etmek, dün yapılacağı söylenen bir çalışmadan bir sonraki gün hiç söz etmemek yanlış.
11- İlham vericidir
İyi bir öğretmen öğrencilerine ilham verir, onları sürükler. Sadece kuru ifadelerle ders anlatmak yerine, konuları daha renkli kılar ve başka türlü anlatım yolları icat eder.
12- Tavsiye almaktan çekinmez
Başarılı bir öğretmen, kendisinden daha tecrübeli öğretmenlere danışır. Eksikliklerinin açığa çıkacağını düşünmek yerine, öğrencileri ve kendisi için kimi zaman fikir almayı bilir.
13- Ailelerle iletişim kurar
Aile ve öğretmen arasındaki işbirliği çocuğun başarısı için kritik önemde. Öğretmenlerin ailelerle iletişim yolları oluşturması gerekiyor. Bu sayede karşılıklı endişeler ortadan kaldırılabilir. Eğer aileler ve öğretmenler birlik olursa öğrencinin ihmal edilme riski azalır.
14- İşinden keyif alır
Bir öğretmenin işini sevdiğini anlamak çok kolay. Bitmek bilmez enerjisiyle dikkatinizi hemen çeker.
15- Öğrencilerinin ihtiyaçlarına uyum sağlayabilir
Sınıf sürekli gelişen bir organizma gibi. Yoklamalar, dersler… Öğretmen zaman zaman bu rutinden sıyrılmak ve öğrencileriyle uyumu geliştirmek için ders planlarını değiştirir.
16- Sınıfındaki değişiklikleri hoş karşılar
Evimizdeki düzenden sıkıldığımızda ve değişiklikler yaptığımızda kendimizi nasıl hissederiz? Aynı durum sınıf düzeninde de geçerli. Sınıfta yapılan kimi fiziksel değişimler öğrencinin ve öğretmenin isteğini arttırabilir.
17- Yeni ekipmanları keşfetmeye zaman ayırır
Öğrencilerin, öğretmenlere göre teknolojiyle daha çok ilgilendiği bir gerçek. Bu nedenle teknolojiden korkmamak gerek.
18- Öğrencilerine psikolojik destek verir
Bazı günler öğrenciler ders almaktan daha çok psikolojik desteğe ihtiyaç duyabilir. Öğrenciyle ders öncesinde yapılacak bir konuşma, çok değerli.
19- Bilinmeyen durumlarda da rahat olur
Okul hayatında yaşanabilecek kimi ‘bilinmeyen durumlarda’ öğretmenin rahat ve hazırlıklı olması çok önemli. Bilinmeyen durumlarda kontrolü elden bırakmaz.
20- Velilerin her eleştirisinden etkilenmez
Bazen veliler öğretmenin hatasını bulmak için hazır bekliyor. Başarılı bir öğretmen kendi yeteneklerinden eminse gelebilecek eleştirilerden etkilenmez.
21- Sınıfa eğlence getirir
Çok ciddi olmaya gerek yok. Bazı günler ‘eğlence’ tek amaç olmalı. Öğrencilerin, öğretmenin de bir insan olduğunu görmesi lazım.
22- Bir bütün halinde, herkes için öğretir
Öğrenmek vakum gibi birdenbire olmaz. Depresyon, kaygı, zihinsel yorgunluk, ailenin durumu ve birçok farklı etken öğretim sürecini etkiler. Eğitimci tüm öğrencileri hesaba katar.
23- Öğrenmekten asla vazgeçmez
Başarılı öğretmen, öğrenmek için kendine zaman yaratan kişidir. Özellikle öğrencilerin ilgi alanlarına giren kimi konularda da bilgi sahibi ve güncel olmanın faydaları paha biçilemez.
24- Kalıpları kırmayı bilir
Bir öğretmenin kalıpları olabilir. “Ben asla bunu yapmam” diyebilir. Fakat bu kurallar, bazen iyi bir öğretmen olma yolunda karşılaştığımız en büyük engellerdir. Başarılı bir öğretmen kalıplarını ne zaman kırması gerektiğini iyi bilir ve üzerine gider.
25- Kendi branşında uzmandır
Bu konudaki bir kriter de iyi bir öğretmenin kendi dalında uzmanlığı. Branşında geri kalmaz, öğrenmeyi elden bırakmaz. Aynı zamanda öğretim metodolojisine de hâkim olur.
Öğretmen maaşları hâlâ düşük
Araştırmalara göre Türkiye’de 2014 Mayıs ayı yoksulluk sınırı 3 bin 770 TL olurken, başöğretmenlerin maaşı bile bu rakamın altında kaldı. Milli Eğitim Bakanlığı’ndan alınan bilgilere göre, 62 bin 243 okul yöneticisi ve 788 bin 946 öğretmenin görev yaptığı Türkiye’de başöğretmenler 2014 yılı itibarıyla 2 bin 786, uzman öğretmenler 2 bin 641, öğretmenler 2 bin 496, aday öğretmenler ise 2 bin 176 TL maaş alıyor.
Maaş sorunu müdür ve müdür yardımcılarında da aynı. Devlet okullarında meslek ve Anadolu lisesi müdürleri 3 bin 423, ortaokul ve ilkokul müdürleri ise 3 bin 231 TL maaş alıyor. Meslek ve Anadolu lisesi müdür yardımcılarının maaşı 3 bin 241, ortaokul ve ilkokul müdür yardımcılarının maaşı ise 3 bin 158 TL. Öğretmen, müdür ve müdür yardımcıları için açıklanan maaşlara, aile ve çocuk yardımlarının dahil olmadığı belirtildi.
Kimler öğretmen olabiliyor?
Eğitim, fen edebiyat, mesleki ve teknik eğitim fakülteleri (teknoloji ve tasarım fakülteleri), ilahiyat fakültesi, beden eğitimi ve spor yüksekokulları, güzel sanatlar fakülteleri ve hukuk, iletişim, iletişim bilimleri, veteriner, ziraat, su ürünleri, ev ekonomisi gibi diğer fakülte ve yüksekokullardan mezun olup, genel kültür, özel alan ve pedagojik formasyon eğitimi alanlar öğretmen olarak atanabiliyor. Ancak, öğretmen ihtiyacının karşılanamadığı durumlarda, pedagojik formasyonu olmayanların atamaları da yapılabiliyor. Bu durumdaki öğretmenlerin de adaylık dönemi içinde pedagojik formasyon almaları gerekiyor. Bir yandan atanamayan öğretmen adayları sorunu devam ederken, bakanlık da eğitim fakülteleri mezunlarının başka alanlarda istihdam edilebilmesi için yeni düzenlemeler yaptığını açıkladı. Yapılan bölge toplantılarında, öğrencilere farklı alanlara geçiş kolaylığı sağlanması için yeni düzenlemeler gerektiği dile getirildi. Ancak, henüz bakanlık tarafından açıklanan ve tamamlanmış bir çalışma yok.
Kariyer basamakları yönetmeliğine AYM'den durdurma
1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43’üncü maddesinde yapılan değişikliklerden bazı fıkra ve ibareler, Anayasa’ya aykırı bulunduğu için ‘Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği’ Anayasa Mahkemesi (AYM) tarafından iptal edildi. Bakanlık yetkilileri, bu konudaki çalışmaların devam ettiğini belirterek, “Yasal boşluğun giderilmesine yönelik çalışmalar sürdürülüyor. Çalışmalar tamamlandığında kamuoyu bilgilendirilecek” dedi.