Güncelleme Tarihi:
Avrupa Birliği (AB) desteğiyle Türkiye, İtalya ve Litvanya'da yürütülecek projede, öğretmenlerin sınıf içinde öğrencileriyle kurdukları göz temaslarıyla etkileşimli tahta kullanım oranları analiz edilecek ve etkili öğretmen modeli belirlenecek.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Kürşat Çağıltay, Türkiye Ulusal Ajansı ile AB Erasmus+ tarafından desteklenen ‘Öğretmenlik Deneyiminin Yüksek Teknoloji ile Analizi (e-Teach)’ projesiyle ilgili bilgi verdi.
ODTÜ'deki laboratuvarlarında uzun süredir göz hareketlerini izleme teknolojisinin eğitimdeki uygulamaları üzerine çalışmalar yürüttüklerini söyleyen Çağıltay, bu kapsamda çeşitli okullarda bu teknolojiyi kullanarak bilimsel araştırmalar yaptıklarını anlattı.
Çağıltay, doktora öğrencisi Özgür Esen'in tez çalışmasından yola çıkarak hazırlanan e-Teach projesinde öğretmenlerin derste teknolojik ekipman kullanma becerilerini göz hareketlerini izleme teknolojisiyle analiz edip artırılmasının hedeflendiğini belirtti.
Proje kapsamında Türkiye, İtalya ve Litvanya'daki öğretmenlerin teknolojiyle donatılmış sınıflarda ders anlattıkları esnada göz hareketlerinin özel gözlüklerle kaydedilip analiz edileceğini anlaran Çağıltay, "Üç ülkenin okullarındaki tecrübeli öğretmenlerin sınıf yönetimi ve etkileşimli ders anlatımı gibi konulardaki pedagojik becerileri, öğretmene takılacak göz hareketleri izleme gözlüğü ile sınıf içi ders kayıtları kullanılarak modellenecek" dedi.
ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYİ VERİMLİ KULLANMASI HEDEFLENİYOR
Çağıltay, öğretmenlerin sınıf içinde öğrencileriyle kurdukları göz temasları, etkileşimli tahta kullanım oranlarını analiz edeceklerini ve böylece etkili öğretmen modelini belirleyeceklerini anlattı.
Prof. Dr. Çağıltay, projeyle ilgili şu bilgileri verdi:
"e-Teach projesinde hedef, öğretmenlerimizin ve öğrencilerin teknolojiyi verimli kullanmalarına olanak sağlayarak gençlerimizin daha iyi eğitilmelerine katkıda bulunmak. Bu kapsamda, sınıfın nasıl daha iyi yönetilmesi, teknoloji desteğiyle derslerin daha etkin anlatılması konularında öğretmenlere kendi gözlerinden toplanan verileri kullanarak bilgi vereceğiz. Bu sayede deneyimsiz öğretmenler, deneyimli öğretmenlerin gözünden sınıf yönetimini görebilecek, deneyimli öğretmenler kendilerini daha da geliştirebilecekler."
Öğretmenlerin eğitim teknolojilerini çok daha kısa sürede kazanmaları için yöntemler de belirleyeceklerini, bilgisayar destekli öğrenme içerikleri tasarlayacaklarını belirten Çağıltay, proje kapsamında öğretmenlerin etkili ders anlatmalarını, sınıflarında bulunan akıllı tahta ve benzeri teknolojik ekipmanı aktif kullanmalarını kolaylaştırmayı da hedeflediklerini söyledi.
MEB VE ÜNİVERSİTELER İŞ BİRLİĞİ YAPACAK
Prof. Dr. Çağıltay, ODTÜ koordinatörlüğünde yürütülecek projenin ortaklarının Milli Eğitim Bakanlığı, ODTÜ Teknokent'te yer alan DamaSistem Firması, Öğretmen Akademisi Vakfı, Ankara Etimesgut Cenk Yakın Ortaokulu, İtalya'dan Salerno Üniversitesi, Litvanya'dan Vilnius Üniversitesi ile bu iki ülkeden birer ortaokul olduğunu belirtti.
Okullardaki öğretmenlerin ders anlatımları esnasında toplanacak verilerin bu üç ülkedeki üniversitelerce inceleneceğini anlatan Çağıltay, elde edilen sonuçlara göre öğretmen eğitiminde kullanılmak üzere bilgisayar destekli öğrenme içeriklerinin ODTÜ Teknokent'te geliştirileceğini söyledi.
Proje çıktılarının yayılmasında ise Milli Eğitim Bakanlığı ile Öğretmen Akademisi Vakfı'nın rol üstleneceklerini anlatan Çağıltay, diğer iki ülkede de benzer çalışmaların paydaş üniversitelerce yürütüleceğini aktardı.
ODTÜ Öğretim Üyesi Prof. Dr. Çağıltay, proje çıktılarının ve geliştirilen modelin daha sonra diğer AB ülkelerine de yaygınlaştırılmasının hedeflendiğini sözlerine ekledi.