Güncelleme Tarihi:
‘SÜRPRİZ YOK SANA’
“Çocuklar haftaya, gelecek yıla ne olacak huzursuzluğu içinde olmasın. Aileler belirsizlik yaşamasın. ‘Bugün düşündük, yarın şu değişikliği yapıyoruz’ demeyeceğiz. Her bir öğrencime şunu taahhüt edebilirim, ‘Yavrum senin başladığın yılda kural neyse, sen onunla mezun olacaksın. Ben asla yıl ortasında kuralı değiştirmeyeceğim. Sakin ol. Sürpriz yok sana.’ Yeni başlayanlara da ‘Bundan sonraki kural bu’ diyeceğim. Üç yılda ulaşacağımız yer sistemin genel bir raya oturması ve bunun üzerinden iyileştirmelerin hızlanması.
MESELE BİR ÇOCUĞUN HAYATI
Velilerin ve öğrencilerin çok merak ettikleri konu, liseye geçiş meselesi. Mesele kademeler arası geçiş değil, bir çocuğun hayatı. Sınavın adını, tekniğini değiştirsek mesafe alamayız. İmkânları en iyi olan okulumuzla en kötü olan arasındaki fark yüzde 60’ların üzerinde. Veli, öğrenci, ‘Ben şu okula gitmek istiyorum’ diyerek, oraya hücum ediyor. Bu fark azaldığında, çocuk, ‘Ben şu okulda da bunda da benzer imkânlarla karşılaşacağım’ diyecek ve büyük bir sınav maratonuna girmeyecek. Sınavla ilgili örnek sorular yayınladık. Böylece ‘Sevgili öğrenciler, endişelenmeyin, bir sürprizle karşılaşmayacaksınız. Hangi dersten ne tür sorular çıkacağını her ay yayınlayacağız’ dedik. ‘Öğretmenim, bak bu ezber değil, bir muhakeme sorusu. Onun için çocuklara madde ezberleterek bir yere varamayız. Başka bir öğrenme yaklaşımına ihtiyaç duyuyoruz’ dedik. Seneye sınav daha az stresli, ne olduğu belli olan ve çocukların neye çalışacağını çok net bildiği bir düzen sürecek. Sonuçta ulaşmak istediğimiz yer, belli bir süre sonra sınavla öğrenci alan okul sayısını azaltmak. Seneye cüzi bir miktarda olacak ama üç senede yaklaşık yüzde 40 kadar azalacak.
ÖĞRETMENLİK KANUNU GELECEK
Askerlerimiz, hekimlerimizle ilgili kanunlar var. Ancak öğretmen 657’nin içinde sıkışmış vaziyette. Ataması, yükselmesi, disiplini, tazminatları hepsi özelleşmeli. 1970’lerden beri arzulanan kanun. Şimdi çıkması için ortam var. Vazifemiz sadece girişimde bulunmak, kararı meclis verir.
Okul öncesi zorunlu olsun ifadesi güzel. Ancak bunun için 18 bin ilave öğretmen, 20 bin civarında derslik, bütçesi, altyapısı için ciddi hesaplama gerekiyor. Altyapımız henüz yok. Eğitim bilimci olarak rahatlıkla söyleyebilirim, 5 yaşında ilkokula başlanmaz. Önümüzdeki yıl düzenleme yapılacak.
16 ders meselesi belki yarıya yakın azalacak. Yoksa çocuklarımızı telef ediyoruz. Bir çocuğun her şeyden anlaması mümkün değil. Çocuk ilgisi ve yeteneği doğrultusunda nereye yatkınsa onun eğitimini almalı. Bir ülkede vatandaş olmanın, bu ülkenin bir çocuğu olmanın ortak değerlerini içeren dersleri alsın. Sonra kendi alanının dersini alsın. Derinlemesine, mesela fizik alacaksa, laboratuvara girme fırsatı bulacak. Çünkü vakti olacak.”
MAAŞ ARTIŞI
“3+1 iyileştirmesiyle 2016’da atanmış sözleşmeli öğretmenlerimizin 4’üncü yılını bitirdiklerinde kadrolu öğretmenlerimiz gibi tayin isteme ya da başka hakları tamamen geçerli olacak. Ücretli öğretmenlik maaşlarında yılbaşından sonra artış olacak. (3600 ek gösterge) Bununla ilgili 24 Kasım Öğretmenler Günü’nde bir haberimiz olacak.”
MESLEĞE HAZIRLIK 9. SINIFTA
“Alan eğitimi tüm liselerde 9’uncu sınıfta olacak. Mesleki eğitimi öne çıkaracağımız, pozitif ayrımcılık yapacağımız bir dönem başlıyor, 9’uncu sınıfı doğrudan mesleğe hazırlık gibi görüyoruz. Genel liselerde de yönlendirmeyle ilgili eksikliğimiz olduğu için lisede hatta üniversitede de yüz binlerce öğrencimiz yeniden sınava giriyor. İlkokuldan itibaren tasarım atölyeleri benzeri araçlarla yeni geliştireceğimiz yetenek, beceri testi olacak. Meslek liseleri için genel beceri seti oluşturuyoruz, bitmek üzere. Bir çocuk hangi mesleğe, ne kadar uygundur, çok güzel bir test ortaya çıkıyor. Çocuk daha 8’inci, 9’uncu sınıfta anlayacak. Onun alan seçimini erkenden yaptırdığımda, bu zorunluluk da olmuyor. 10 ya da 11’inci sınıfta ‘Ben vazgeçtim, başka bir alana gitmek istiyorum’ derse geçebilir. Çünkü yatayda ve dikeyde katmanlar var.”