Güncelleme Tarihi:
OECD ‘Öğrenciler, Bilgisayar ve Öğrenme-Bağlantıları Kurmak’ raporunda eğitim teknolojileri ve bunların akademik performans üzerindeki etkilerine odaklandı. 70 ülkenin mercek altına alındığı rapor, okullarda eğitim teknolojilerine yüksek yatırım yapan ülkelerin akademik performanslarının sanıldığının aksine artmadığını gösterdi.
Türkiye, OECD ortalamasının altında
Rapor, OECD ülkelerinde öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojileri ile olan ilişkilerini de inceliyor. Buna göre Türkiye’de ‘evinde en az bir bilgisayara sahip’ olan öğrencilerin oranı 2012 verilerine göre yüzde 70.7. Türkiye bu oranla Meksika hariç, tüm OECD ülkelerinin arasında en alt sırada yer alıyor. Ancak raporda, Türkiye’nin bu konuda hızlı bir gelişim gösterdiği vurgulanıyor. Sadece 2009-2012 arasında yüzde 9.4’lük bir artış sağlayan Türkiye, OECD ülkeleri arasında en iyi gelişim gösterenlerden biri olarak belirtiliyor.
Türkiye’de hafta içi okul dışında öğrenciler günde 52 dakikalarını internette geçiriyor. Türkiye burada da 104 dakika olan OECD ortalamasının oldukça gerisinde kalıyor. Ancak akademik başarısı yüksek ülkelerde de bu süre oldukça az. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nda (PISA) üst sıralarda yer alan Çin Şangay, Güney Kore ve Finlandiya’da da internet başında geçirilen süre OECD ortalamasının altında.
Bilgisayar başarı getirmiyor
Rapordaki ilgi çekici diğer sonuçlar ise şöyle:
*Bilgisayarı okulda ölçülü -haftada bir ya da iki kez- kullanan öğrencilerin öğrenmelerinin, nadir kullanan öğrencilere göre daha iyi olduğu tespit edildi. Ancak bilgisayar başında fazla süre geçiren öğrenciler de daha kötü akademik performans gösteriyor.
*Bilgi teknolojilerine yüksek oranda yatırım yapan ülkelerde, PISA 2012 verilerine bakıldığında fark edilebilir bir başarı görülmüyor.
*Tablet ve bilgisayar ile daha fazla vakit geçiren öğrencilerin ölçülü kullananlara göre akademik başarılarının düşme eğilimleri daha yüksek.
*PISA 2012’de üst sıralarda yer alan Çin Şangay ve Güney Kore’de öğrencilerin bilgisayar başında geçirdikleri süre, diğer ülkelere göre en düşük seviyede. Çin ve Güney Kore sınıflarda teknoloji kullanımına oldukça ihtiyatlı yaklaşıyor. Çin Şangay’da öğrenciler haftaiçi okul dışında günde 39 dakikalarını internette harcarken, Güney Koreliler 41 dakikayı geçirmiyor.
Dünya genelinde eğitim teknolojilerine yıllık yaklaşık 83 milyar TL harcanıyor.
ÜLKE Evinde en az bir bilgisayara sahip öğrenci oranı
Danimarka 99.9
Hollanda 99.8
Finlandiya 99.8
Slovenya 99.7
İsveç 99.6
Liechtenstein 99.6
Avusturya 99.5
İsviçre 99.5
Almanya 99.4
İzlanda 99.3
Norveç 99.1
Lüksemburg 99.1
Avustralya 99.0
Fransa 99.0
Kanada 98.9
Belçika 98.9
İngiltere 98.8
İtalya 98.7
İrlanda 98.7
Güney Kore 98.6
Estonya 98.5
Çek Cumhuriyeti 98.1
İspanya 97.9
Polonya 97.7
Portekiz 97.1
Yeni Zelanda 96.8
Singapur 96.9
İsrail 96.5
Macaristan 96.2
Yunanistan 94.6
ABD 94.5
Rusya 92.8
Japonya 92.4
Çin Şangay 91.9
Şili 88.3
Brezilya 73.5
Türkiye 70.7
Meksika 58.5
Ülke Haftaiçi günlerinde okul dışında öğrencilerin internette geçirdiği süre (dk.)
İsveç 144
Estonya 138
Danimarka 136
Norveç 136
Rusya 130
Avustralya 130
Rusya 130
İzlanda 124
Çek Cumhuriyeti 122
Slovakya 116
Hollanda 115
Almanya 114
Macaristan 112
Sırbistan 110
Slovenya 108
Yunanistan 108
İspanya 107
İsrail 106
Şili 106
OECD Ortalaması 104
Singapur 102
Finladiya 99
Portekiz 99
Yeni Zelanda 98
Avusturya 96
Liechtenstein 95
Belçika 94
İtalya 93
İsviçre 88
İrlanda 74
Türkiye 52
Güney Kore 41
Şangay Çin 39
*2012 verileri
***
Raporda PISA 2012 verilerinden yola çıkarak dijital okuma becerileri en iyi olan 10 ülke ise şöyle sıralanıyor:
1-Singapur
2-Güney Kore
3-Çin, Hong Kong
4-Japonya
5-Kanada
6-Çin, Şangay
7-Estonya
8-Avustralya
9-İrlanda
10-Tayvan