Müfredat güncellemeleri kamuoyuyla paylaşıldı

Güncelleme Tarihi:

Müfredat güncellemeleri kamuoyuyla paylaşıldı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 21, 2018 13:19

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca (TTKB) kamuoyunun görüşüne sunulan tüm eğitim kademelerindeki 51 ders ve 176 sınıf düzeyinde güncellenen müfredatta, eğitim paydaşlarından gelen görüşler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapıldı. Güncellenen öğretim programları, düzeltmelerle birlikte http://mufredat.meb.gov.tr internet sitesi üzerinden kamuoyu ile paylaşıldı.

Haberin Devamı

MEB yetkililerinden alınan bilgiye göre, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından onaylanarak 2017-2018 eğitim ve öğretim yılından itibaren 1, 5 ve 9'uncu sınıflarda kademeli olarak uygulamaya konulan ilkokul, ortaokul, imam hatip ortaokulu, Anadolu liseleri, fen liseleri, güzel sanatlar ve spor liseleri, mesleki ve teknik Anadolu liseleri ile Anadolu imam hatip liseleri olmak üzere bütün sınıf seviyelerindeki 51 ders ile 176 sınıfın güncellenen öğretim programlarına ilişkin izleme değerlendirme çalışmaları yapıldı.

Bu kapsamda, ilgili paydaşlar, kamu ve özel sektör temsilcileri, öğretmen ve öğrenciler, dernek, meslek birlikleri, federasyonlar ve Bakanlığın ders kitabı yazarları ile odak grup çalışmaları gerçekleştirildi. Öte yandan, 2017-2018 eğitim öğretim yılında 1, 5, ve 9'uncu sınıflarda uygulanan yeni müfredata ilişkin değerlendirmeler yerinde izlendi.

Haberin Devamı

MÜFREDAT ONAYLANDI
Ayrıca Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından toplanan bazı programlarla ilgili düzeltme önerileri, Orta Öğretim Genel Müdürlüğünün elektronik modülü üzerinden alınan 80 bin dolayındaki görüş ile yazılı veya elektronik posta ile TTKB’ye ulaştırılan görüş ve öneriler, şeffaflık, bilimsellik ve katılımcılık ilkelerinin gereği olarak öğretim programlarına yansıtıldı ve böylece güncelleme çalışmalarının düzenlemeleri tamamlandı.

'ERGENLİK VE SAĞLIĞI' KONUSU 6'NCI SINIFA KAYDIRILDI
Güncelleme çalışmalarında genel olarak öğretim programlarının yapısının korunmasına çalışıldı, Bakanlığın önem ve öncelik verdiği konulara odaklanıldı. Bu çerçevede genel olarak öğretim programlarının tashih ve redaksiyon düzeyinde birtakım düzeltme ve düzenlemeler yapıldı.

Bununla birlikte bazı öğretim programlarında da öğrenci düzeyi ve konu alanının özellikleri açısından sınırlı sayıda kazanım çıkarma, açıklama ekleme ya da konular arasında takdim ve tehirler gerçekleştirildi. Örneğin fen bilimlerinde daha önce 7'inci sınıf düzeyinde işlenen 'ergenlik ve sağlığı' konusu 6'ncı sınıf düzeyine alındı.

FELSEFESİNİ İÇEREN METİN DE GÜNCELLENDİ
MEB okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise müfredatının düzeltilmesi işlemleri kapsamında, öğretim programlarının ana felsefesini içeren metni de güncelledi.

Haberin Devamı

Bilim ve teknolojide yaşanan hızlı değişimin, bireyin ve toplumun değişen ihtiyaçlarının, öğrenme öğretme teori ve yaklaşımlarındaki yenilik ve gelişmelerin bireylerden beklenen rolleri de doğrudan etkilediği vurgulanan metinde, bu değişimin, bilgiyi üreten, hayatta işlevsel olarak kullanabilen, problem çözebilen, eleştirel düşünen, girişimci, kararlı, iletişim becerilerine sahip, empati yapabilen, topluma ve kültüre katkı sağlayan niteliklerdeki bir bireyi tanımladığına değinildi.

Bu nitelik dokusuna sahip bireylerin yetişmesine hizmet edecek öğretim programlarının salt bilgi aktaran bir yapıdan ziyade, bireysel farklılıkları dikkate alan, değer ve beceri kazandırma hedefli, sade ve anlaşılır bir yapıda hazırlandığı belirtilen metinde, bu amaç doğrultusunda bir taraftan farklı konu ve sınıf düzeylerinde sarmal bir yaklaşımla tekrar eden kazanımlara ve açıklamalara, diğer taraftan bütünsel ve bir kerede kazandırılması hedeflenen öğrenme çıktılarına yer verildiği belirtildi.

Haberin Devamı

Metinde, üst bilişsel becerilerin kullanımına yönlendiren, anlamlı ve kalıcı öğrenmeyi sağlayan, sağlam ve önceki öğrenmelerle ilişkilendirilmiş, diğer disiplinlerle ve günlük hayatla değerler, beceriler ve yetkinlikler çevresinde bütünleşmiş bir öğretim programları toplamının oluşturulduğu vurgulandı.

EĞİTİM SİSTEMİNİN TEMEL AMACI
Öğretim programlarının, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun 2’nci maddesinde ifade edilen "Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları" ile "Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri" esas alınarak hazırlandığı aktarılan metinde, eğitim ve öğretim programlarıyla sürdürülen tüm çalışmaların okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim seviyelerinde birbirini tamamlayıcı bir şekilde belirtilen amaçlara ulaşmaya yönelik olduğu vurgulandı.

Haberin Devamı

Metinde, eğitim sisteminin temel amacının, değerler ve yetkinliklerle bütünleşmiş bilgi, beceri ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmek olduğu belirtildi.

Değerlerin, toplumun milli ve manevi kaynaklarından damıtılarak dünden bugüne ulaşan ve yarınlara aktarılan "öz miras" olarak tanımlandığı metinde, yetkinliklerin ise bu mirasın hayata ve insanlık ailesine katılmasını ve katkı vermesini sağlayan eylemsel bütünlükler olduğu kaydedildi.

10 ‘KÖK DEĞER’ YER ALDI
Bir toplumun geleceğinin, değerlerini benimsemiş ve bu değerleri sahip olduğu yetkinliklerle birleştirip hayata geçirmiş insanlara bağlı olduğunun altı çizilen metinde, bu kapsamda eğitim sistemindeki her bireye, uygun ahlaki kararlar alma ve bunları davranışlarında sergileme yeterliliği kazandırılmasının amaçlandığı vurgulandı.

Haberin Devamı

Eğitim sisteminin, sadece akademik açıdan başarılı, belirlenmiş bazı bilgi, beceri ve davranışları kazandıran bir yapı olmadığı belirtilen metinde, ‘kök değerlere’ vurgu yapıldı.

Bunlar müfredatta ‘adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik’ olarak belirlendi. Bu değerler, öğrenme öğretme sürecinde, hem kendi başlarına hem ilişkili olduğu alt değerlerle hem de öteki kök değerlerle birlikte ele alınacak.     

YETKİNLİKLER DE BELİRLENDİ
Metinde, öğrencilerin hem ulusal hem de uluslararası düzeyde, kişisel, sosyal, akademik ve iş hayatlarında ihtiyaç duyacakları beceri yelpazeleri olan yetkinliklerin, ‘anadilde iletişim’, ‘yabancı dillerde iletişim’, ‘matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler’, ‘dijital yetkinlik’, ‘öğrenmeyi öğrenme’, ‘sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler’, ‘inisiyatif alma ve girişimcilik’, ‘kültürel farkındalık ve ifade’ olduğu kaydedildi.

Her insanın birbirinden farklı olması sebebiyle, öğretim programlarının ve buna bağlı olarak ölçme ve değerlendirme sürecinin ‘herkese uygun’, ‘herkes için geçerli ve standart’ olmasının, insanın doğasına ters olduğu belirtilen metinde, öğretmenlerden özgünlük ve yaratıcılık beklendiğine işaret edildi.

Metinde, öğretim programlarında ölçme ve değerlendirmeye ilişkin, "Ölçme ve değerlendirme çalışmaları öğretim programının tüm bileşenleri ile azami uyum sağlamalı, kazanım ve açıklamaların sınırları esas alınmalı. Öğretim programı, ölçme sürecinde kullanılabilecek ölçme araç ve yöntemleri açısından uygulayıcılara kesin sınırlar çizmez, sadece yol gösterir" ifadesi kullanıldı.     

2018-2019 EĞİTİM YILINDA TÜM SINIFLARDA UYGULANACAK
Öğretim programlarının, insan gelişiminin belirli bir dönemde sonlanmadığı ve gelişimin hayat boyu sürdüğü ilkesiyle hazırlandığı belirtilen metinde, programlarda, her yaş döneminde, bireylerin gelişim özellikleri çerçevesinde destekleyici önlemler alınması önerildi.

Gelişim evreleri ve bireylerin gelişim özelliklerinin farklılıklar gösterdiği aktarılan metinde programların amaç ve kazanımlarını gerçekleştirme sürecinde gerekli uyarlamaların öğretmen tarafından yapılmasının beklendiği ifade edildi.

Programların tüm derslerde ve bütün sınıflarda uygulanmasına 2018-2019 eğitim öğretim yılı itibarıyla geçilecek ve sonrasında yapılacak izleme değerlendirme sonuçlarına göre gerekli güncellemeler yapılacak. Böylelikle, programların gelişmeler ve bilimsel, sosyal, teknolojik ihtiyaçlar çerçevesinde sürekliliği sağlanacak.

Talim ve Terbiye Kurulu tarafından onaylanan güncellenmiş öğretim programlarına, düzeltmelerle birlikte http://mufredat.meb.gov.tr internet sitesi üzerinden erişilebilecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!