Güncelleme Tarihi:
İstanbul Kurtköy’deki Okan Üniversitesi’nde bu yıl başlatılan “Happy Life” derslerine katılım zorunlu. Dersler öyle zor değil, hatta eğlenceli. Dans etmeyen, konser izlemeyen, spor yapmayan, sergi seyretmeyene üniversite mezuniyet diplomasını vermeme kararı aldı. Her etkinlik 10 puan değerinde. 70 puanı toplayan, yani bütün yıl boyunca tenis oynayan, dans eden, bir konser izleyen ya da konferansa katılan öğrenciler bir üst sınıfa geçebiliyor, diplomayı da alıyor. Diğer ders notları ne olursa olsun, bu derste 70 puanı toplamayanı mezun etmemekte kararlı görünen Okan Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanı Bekir Okan, “Öğrencilerimizi hem işe, hem de hayata hazırlamak istiyoruz. Onlara sadece bilgi aktarmakla yetinmiyoruz, kişisel gelişimlerini de sağlıyoruz” diyor.
Üniversitede “Kariyer ve Yaşam” dersinde öğrencilere kariyerlerini planlama konusunda destek veriliyor, iş dünyası ile buluşturuluyor. Birinci sınıftan itibaren öğrenciler hafta sonları ve yaz tatillerinde şirketlerde çalışmaya yönlendiriliyor. Mezuniyete hazırlık programında ise iş bulma yönünde destek veriliyor. Girişimcilik öğretiliyor.
70 almak şart
Ama bütün bu işe hazırlık programlarının yanısıra entellektüel bilincinin artması için “Happ Life” dersi hazırlık sınıfından itibaren mezun oluncaya kadar öğrencilere sunuluyor. 100 üzerinden 70 alamayan mezun olamıyor. Bu derse göre öğrenciler üniversitede yapılan 12 etkinlikten birine katılımmları zorunlu. Buna göre üniversite kampüsünde derslerinden arta kalan zamanlarda yüzme, tenis, sguash, voleybol,basketbol, beden perkisyonu, el sanatları, resim, tiyatro, satranç, hip hop, eşli danslar (halk oyunları, zumba) derslerinden birini alacak ya da herhangi bir müzik aleti çalacak. Üniversitede yapılan konferanslardan bir ya da birkaçına katılacak, sergi gezecek, konser dinleyecek. Hazırlıktan itibaren her öğrenci spor, müzik veya sanattan bir ya da birkaç etkinliğe katılacak. Her sene bu etkinlikler değişecek. Öğrencilerin ders programlarına göre etkinlikler de ayarlanıyor. Bekir Okan, “İsteyen öğrenci istediği alanda kendini geliştirecek. Şu anda en çok halk dansları ile eşli danslara öğrencilerin ilgisi var. Eşli danslarda boş kızlarımız yok. Erkekler de çok severek geliyorlar” diye konuşuyor.
Öğrenciler, mezun olana kadar kültürel gelişimleri, profesyonel gelişimleri sağlanırken, bazı konularda da eğitim alıyorlar. Sergi nasıl gezilir, konferans nazıl izlenir ya da telefonda nasıl konuşulur, iş görüşmesine nasıl gidilir gibi birçok konuda da özel olarak eğitim alıyorlar.
Happy Life
Öğrenciler hazırlık sınıfından mezuniyetlerine kadar olan süreçte kişisel ilgileri doğrultusunda bu etkinliklere aktif olarak katılıyorlar. Bu etkinliklerde katılımdaki amaç sosyal, vizyonu geniş, yaratıcı, toplum bilinci oluşmuş ve sosyal sorumlulukları gelişmiş bireyler olarak üniversiteli mezunlar yetiştirmek. Happy Life Programı kapsamında öğrencinin sergi, konser ve sempozyum gibi aktivitelere katılımı ve bu aktivitelerdeki davranış modelleri de öğretiliyor.
Konferans izleme kuralları
* Konferans; sanat, bilim, teknoloji vb. alanlarda kişinin açıklama ve öğretme amacıyla yaptığı, ayrıntılı ve geniş konuşma türüdür. Bu tür konuşmalar uzun süreli dinlemeyi gerektirir. Bunun için dinleyicinin kısa notlar alması, anlatılanları anımsama ve değerlendirme açısından uygun olur.
* Konuşma konusu ve konuşmacının kişiliği, alanı ve yapıtlarıyla ilgili daha önceden bilgi almak yararlı olur. Böylece konuşma bitiminde soru sorma daha kolaylaşır.
* Konuşmaların bitiminde belirtilen görüşler, yapılan yorumlar ya da sorulan sorular kısa, açık ve anlaşılır olmalı.
* Dikkatinizi konuşan kişiye yöneltin.
* Dinlediklerinizin içinden önemli düşünceleri seçip not alın.
* Dinledikleriniz içinde, eğer varsa çelişki ve tutarsızlıkları bulup not edin
* Konuşmacının ve diğer dinleyicilerin dikkatini dağıtacak gereksiz konuşmalarla uyarılarda bulunma, fısıldaşma gibi davranışlardan kaçının.
* Konuşmayla ilgili soru yöneltmede, görüş ya da karşı görüş bildirmede önceden söz isteyin.
* Konuşmanın bitiminde konunun anlaşılmayan ya da yeterince açıklığa kavuşmayan yönleriyle ilgili olarak konuşmacıya soru ya da sorular yöneltin.
Telefonla konuşma kuralları
* Telefonu açınca “günaydın”, “iyi günler” şeklinde bir ifadeden sonra kurumun veya servisin ismi söylenmeli, sonra da konuşan kişi kendisini tanıtmalı
* Ahize ağza yaklaştırılarak konuşulmalı, ahize dudaklara en fazla 2,5- 3 cm mesafede tutulmalı. Konuşma normal bir ses tonu ile tıpkı karşımızdaki birisiyle konuşuyormuş gibi olmalı. Nazik bir ses, düzgün bir ifade şart.
* Telefon konuşmaya açıkken boş kalması önlenmeli. Sekreter, telefona herhangi bir nedenle cevap verecek durumda değil ise güvenilir birisine geçici olarak görevini devretmeli veya telefonun telesekreter özelliğini aktif hale getirerek, gelecek her türlü ileti sahiplenilmeli.
* Uzun konuşmalardan kaçınılmalı. Uzun konuşmalar her iki tarafın zamanını alır. Hatları uzun süre meşgul eder. Bunun için söylenecekler telefon açmadan kısa notlar halinde tasarlanmalı.
* Konuşan (arayan) herhangi bir nedenle bekletilecekse, bunun nedenleri ve süresinin, uygun bir ifade ile söylenmesi gerekir.
* Telefonun yanında kalem, bloknot ayrıca mesaj formu mutlaka bulundurulmalı. Alınan mesajlar anlaşılır ve kısa olarak yazılmalı ve bu mesaj ilgiliye en kısa sürede iletilerek, gerekli hatırlatmalar yapılmalı.
* Kurum dışına yönelik telefonları kullanırken, telefonun görüşmeye uygun olduğunu anlamadan, numara çevrilmemeli.
* Sekreter, devamlı ilişkide bulunulan kişileri ses tonlarından tanıyarak onlara ismen hitap etmeli. Bu karşısındaki kişiye mutluluk verecektir.
* Yönetici, önemli telefonlar dışında hiçbir şekilde rahatsız edilmemesini belirtmişse, bu durumda telefona cevap verirken: “Kendileri şu anda meşguller. Sizi daha sonra aramalarını söylememi ister misiniz ?” gibi sözler söylenmeli.
* Şayet yöneticinin telefonuna cevap veriliyorsa, mutlaka yöneticinin unvanı ve ismi belirtilmeli. Örneğin “ Genel Müdür Ahmet Bayram’ın bürosu” gibi.
* Telefona cevap verirken hiçbir zaman “Kimsiniz, Kimsin?” denilmemeli. Bunun yerine “Kim arıyor efendim” ya da “Kimin aradığını öğrenebilir miyim?” gibi ifadeler kullanılmalıdır.
* Telefonu, arayan önce kapatır. Eğer yönetici veya diğer üstlerle konuşuluyorsa bu kurala aykırı olarak onların kapatması beklenir.
* Telefonda, doğruluğundan emin olunmayan bilgiler verilmemeli.
* Telefon konuşmalarında gizli bilgiler çok gerekmedikçe verilmemeli.
* Telefonda işyerinin, amirin veya yöneticinin temsil edildiği unutulmamalı.
* Şehirlerarası ve uluslar arası telefon ücretleri, indirimli tarifeler, özel hizmetler ve otomatik telefon kodları hakkında güncel bilgilere sahip olunmalı.
Elektronik posta ile iletişim
* E-postanızı en az günde iki kere kontrol edin.
* Özellikle okuldaki akademik ve idari birimlerden gelen tüm mesajları okuyun.
* Sizden yanıt talep edilen mesajlara 24 saat içinde cevap yazın.
* Konu kısmında mesajınızın konusunu kısa ve öz bir biçimde belirtin.
* ‘Merhaba’ gibi selamlama veya hitap cümlelerini konu bölümüne yazmayın.
* Bu bölüme ‘Acil’, ‘önemli’, ‘dikkat’ veya ‘oku’ yazmayın. Eğer mesajınızın acil olduğunu düşünüyorsanız araç çubuğundan “!” ile işaretleyebilirsiniz.
* E-posta ayarlarınızı kontrol ederek bu kısımda e-posta adresinize ek olarak isim ve soyadınızın göründüğünden mutlaka emin olunuz.
* Mesajı geniş bir gruba gönderiyorsanız (öğrenci kulübü üyeleri vb.) okuma kolaylığı ve gizlilik ilkelerini göz önüne alarak tüm e-posta adreslerini bcc bölümüne yazın.
* Mesajınızdan haberdar olmasını istediğiniz kişilerin e-posta adreslerini bu bölüme yazın.
* Toplu e-posta gönderimlerinde alıcıların gizliliğini korumak açısından tüm adreslerin Bcc bölümüne yazılması uygundur.
* Kurumsal yazışmalarda Bcc kullanmamanızı öneririz.
* Mesajınız içeriğini sunmadan önce, mesajı gönderdiğiniz kişi ya da kişilere uygun şekilde hitap edin (ör. Merhaba Deniz Hocam).
* Kendini tanıtma: Mesaj gönderdiğiniz kişi sizi iyi tanımıyorsa kendinizi tanıtınız veya hatırlatınız. Bu aşamada adınız, soyadınız yerine mesaj gönderdiğiniz kişinin gözünde sizi başkalarından ayrıştıracak detaylardan bahsedin.
* Karşı taraftan herhangi bir talebiniz varsa, bunu saygılı bir biçimde dile getiriniz.
* Mesajınızı göndermeden önce baştan sona okuyarak kendinizi kısa, öz ve saygılı bir biçimde ifade ettiğinizden emin olun.
* Mesajınızı ‘Saygılarımla’, ‘İyi çalışmalar’ gibi bir selamlama ifadesiyle tamamlayın.
* Mesajlarınızın sonuna isim ve soyadınızı yazmayı unutmayın.
* Mesajlarınızın tamamını BÜYÜK HARFLERLE yazmayın.
* Slm, mrb türü kısaltmalar kullanmayınız.
* Özellikle resmi yazışmalarda siyah renk ve Times New Roman, Arial gibi ciddi ve kolay okunan yazı stilleri kullanın.
Kariyer ve Yaşam Ders İçerikleri
Kişisel Farkındalık, Kendi Potansiyelini Keşfetmek, Üniversite Hayatı Dinamikleri, Hedef Koymak, İş Dünyasına Hazır Olmak İçin Mezun Olmadan Yapılması Gerekenler, Bir Üniversiteli Olarak Kişisel İmaj ve İletişim, genel tavırla ilgili görgü kuralları, İnsan ilişkilerinde uyulması gereken görgü kuralları,
Konuşma ve dinleme adabı, Hitap şekilleri, Selamlaşma adabı, telefonla konuşma adabı, İnternet- e-mail ortamında görgü kuralları ve yazışma adabı, konferans, konser, seminer, panel vb. dinleme adabı, sergi gezme adabı, İş Hayatının Temel Taşları: Motivasyon-Tutum ve Davranışlar-Performans, Hedefe Ulaşmak İçin İnisiyatifi Ele Almak: Reaktif değil Proaktif Olmak, Eğitimden Kariyere Giden Yol, İş Aramaya Başlarken, İş Hayatına Giriş Kapısı: Mülakat Teknikleri