Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından, Kalkınma Bakanlığının desteğiyle, eğitimdeki yerli ve milli ilk izleme modeli, bu yıl 24 ilde uygulamaya konulacak.
MEB yetkililerinden alınan bilgiye göre, sistemle öğrencinin ne kadar bildiği değil, neleri öğrenip neleri öğrenemediği teşhis edilecek ve öğrenme eksikleri giderilecek.
Sistem, öğrencinin tüm eğitim hayatının fotoğrafını çekecek, süreç odaklı ölçme ve değerlendirme modeliyle eğitime yön verecek.
İzleme modeliyle, bütüncül ve anlamlı süreç değerlendirmesiyle öğretim programlarının uygulanmasında ülke genelinde birlik sağlanması amaçlanıyor.
Yeni sistemle ayrıca eğitim ve öğretim faaliyetlerinin kalitesinin artırılması için süreç odaklı ölçme ve değerlendirme hedefleniyor.
Öğrencilere yeni karne geliyor
Sistemle, öğrencilerin öğrenme eksikliklerinin tespit edilerek, geri bildirim verilmesi yoluyla eğitim öğretim sürecinin niteliğinin hızlı şekilde iyileştirilmesi planlanıyor.
Ayrıca izleme sistemiyle, ölçme ve değerlendirme bireyselleştirilerek, her öğrencinin kendi öğrenme süreciyle ilgili sistemden geri bildirim alması sağlanacak.
Öğrenci izleme modeliyle, öğrenci, veli, öğretmen ve okul idaresine anketler yapılacak. Anketlerle okul bazlı değerlendirmeler elde edilecek.
Anketlerde, askıya çıkarılan ve yeni öğretim döneminde hayata geçirilecek müfredat içerikli ve hayata hazırlayıcı sorular olacak. Öğrencilerin öğrendiklerini günlük hayata uygulamada başarılı olup olmadıkları ölçülecek, neyi öğrenip neyi öğrenmedikleriyle ilgili karneleri oluşturulacak.
Bununla birlikte okul, öğretmen bazında da anlamlı geri bildirimler verilerek, tüm tarafların çalışmalarına ayna tutulacak. Bu sayede sürecin aksayan yönlerini tespit etmek mümkün olacak. Bu sayede çok daha az zaman ve enerji harcanarak eksiklikler giderilebilecek ve süreç iyileştirilebilecek.
İzleme çalışmalarında açık uçlu soru
İzleme çalışmalarında anketlerde açık uçlu soruların kullanılmasıyla eğitim sürecinin ezberci unsurlardan arındırılması sağlanacak.
Açık uçlu sorular, öğrencileri bilgiyi kullanma ve muhakeme yeteneklerini geliştirme açısından teşvik edici ve kolaylaştırıcı bir rol üstlenecek.
Öğrencilere verilen ödevler de izleme modeliyle kişiselleştirilecek. Sistem hangi öğrencilere, hangi ödevlerin verilebileceğini doğrudan belirleyebilecek.
Öğretmenler, anket sonuçlarına göre, öğrencilerine farklı ödevler verebilecek ve onların eksiklerini kısa sürede giderebilecek.
İzleme çalışması sırasında uygulanacak anketler yoluyla eğitim sürecine etki eden faktörler tespit edilebilecek. Bu şekilde her il ve ilçe kendine özgü durumu ve ihtiyaçları tespit ederek, bu doğrultuda çalışmalarını planlayabilecek.
Bakanlık, ‘Eğitimde Öğrenci Gelişimini İzleme Sistemi’nin tüm verileri ışığında, ülkenin eğitim sürecinin genel görünümü hakkında net bir fotoğraf elde etmeyi planlıyor.
İzleme modelinden çıkan sonuçlar, eğitim öğretim faaliyetleri ve öğretim programlarına yönelik stratejik önem taşıyan bulgular ilgili birimlerle paylaşılacak.
Başta Konya, Sivas, Samsun, Erzurum, Trabzon, Mardin, Van, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Tekirdağ, Aydın, Isparta, Burdur, Kastamonu ve Karabük olmak üzere Türkiye'nin tüm coğrafi bölgelerinden belirli illerde bu yıl yeni izleme modeli uygulanacak.
Öğretmenlere, öğrenci izleme modeliyle ilgili eğitimlerin verilmesine başlandı.