Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2023 Eğitim Vizyonu kapsamında ‘Okul Profili Değerlendirme’ projesini açıkladı. Eğitim kurumlarının gelişimini temel alan projeyle, okullar, belirli ölçütlere göre, öğrenme analitiğinden okullar arası başarı farkına, sosyo-kültürel etkinliklerden gelişim planlarına; okulun fiziksel ve insan kaynakları imkânlarından bürokratik süreçlere kadar geniş bir perspektifle, bütünsel olarak ele alınacak. Okulları birbiriyle kıyaslamadan, kendi gelişimi üzerinden değerlendirmeyi amaçlayan çalışmanın hedefi, aralarındaki imkân ve başarı farkının azaltılmasıyla imkân eşitliği sağlamak ve eğitimin niteliğini artırarak tüm okulları yukarıya taşımak olarak açıklandı.
ÖĞRETMENLER MERKEZDE
Doğru müdahaleyi yapabilmek için öncelikle veriye dayalı sorunu görebilmek ve teşhisi doğru koyabilmek adına MEB sistemle bütünleşecek ‘İyileştirme Ekipleri’ oluşturacak. Bu kapsamda, okullar, İlçe ve İl Milli Eğitim Müdürlükleri ve Bakanlık bünyesindeki ‘İyileştirme Ekipleri’ sorumlu oldukları okullarda veriye dayalı eylem planları hazırlayarak hızlı ve etkili çözümler sunacak. Öğretmenler de yeni eğitim programları, sertifika ve yan alan yetkinlikleri ile sürecin merkezinde olacak.
AYLIK VE YILLIK EYLEM PLANLARI
Okulların yol haritasını oluşturacak olan ‘Okul Gelişim Planları’ öğretmen ve okul yöneticileriyle birlikte hazırlanacak. Her okulun kendi ihtiyaçları ve kendi yapısı kapsamında oluşturduğu planlar bir yazılım üzerinde görülebilecek, okulun ihtiyaçları doğrultusunda iyileştirilmesinde öğretmen ve okul yöneticinin kararı esas alınacak. Haftalık, aylık ve yıllık eylem planları oluşturulacak. Uygulamalar izlenecek, değerlendirilecek ve desteklenecek.
EŞİTLİK DEĞİL ADALET ÖN PLANDA
Okul gelişim planları sayesinde, okulun ihtiyacından zamanında ve detaylı bir şekilde haberdar olunup ihtiyacı görme ve ihtiyacı giderme süreci hız kazanmış olacak. Var olan veya oluşabilecek sorunlar öngörülerek, yerinde ve hemen çözüm üretilecek. Okul gelişim planlarıyla okulun hangi alanda desteklenmesi gerektiği ortaya çıktığında Bakanlık imkân ve kaynakları her okula ihtiyacı oranında adil olarak dağıtılacak. Şartları elverişsiz olan okullara pozitif ayrımcılık yapılarak, imkânı görece daha iyi olan okulların gelişimi de ihtiyaçları doğrultusunda desteklenerek ve iyileşme sürdürülebilir kılınacak.
'AMACIMIZ OKULLARI AYRIŞTIRMAK DEĞİL'
Milli Eğitim bakanı Ziya Selçuk, projeyi açıklarken, “Tıpkı parmak izi gibi, okullarımızı kendi içinde bulundukları şartlar ve sahip oldukları imkanlarla değerlendireceğiz” diye başladığı konuşmasında şunları söyledi:
"Amacımız okullarımızı yarıştırmak değil, iyileştirerek aralarındaki imkân ve öğrenme farkının azalmasını sağlamak. İmkan bakımından en alttaki okullarımızı yükseltmezsek okullarımız arasındaki öğrenme ve imkan farkını kapatamayız. Bunu kapatamazsak da sınav baskısını azaltamayız. Bunu yapabilmenin temel şartı bazı okulları önceliklendirmek ve her okula eşit bir muamelede değil adil bir muamelede bulunmak. Öncelikle okulun gelişim modelini geliştireceğiz. Okulun gelişim alanları, ‘akademik’, ‘sosyal, sportif, kültürel etkinlikler’, ‘projeler’ ve ‘kurumsal kapasite’ olarak belirlendi. Okulun gelişim alanlarının tümünü okulun kendi ihtiyaçları ve imkanları doğrultusunda ele alıyoruz. Gelişim alanlarında ortalama 50 dolayında ölçüt var. Ölçütlerin hepsi ölçülebilir, izlenebilir, değerlendirilebilir ve uluslararası literatürde dikkate alınan ölçütler. Okulun fiziksel altyapısı, hangi sosyo-ekonomik bölgede olduğu, kaç tane ücretli öğretmenin bulunduğu gibi parametrelere bakılacak. Bu çalışma, okulun kapasitesine bağlı olarak öğrenci başına kaç metrekare düşüyor, bahçesi ne kadardır, bütün bu parametreleri dikkate alarak her bir okulu bir parmak izi gibi kendi içerisinde değerlendirmektir.
PİLOT UYGULAMA HEMEN BAŞLAYACAK
Okulun yıllık gelişim planı çerçevesinde, öğretmen ve yöneticiler okulun gelişimiyle ilgili hizmet sürecinde bulunacaklar. Bütün okullar, eş zamanlı olarak birbirini izleme ve iyi örnekleri takip etme imkanına kavuşacaklar. Her ilde, okulu iyileştirme ekipleriyle, bir okulun ihtiyacının nasıl sağlanacağı konusunda çalışmalar yapılacak. Üniversitelerden destek mi alacağız, her ilde kurduğumuz ölçme değerlendirme merkezlerinden ya da diğer uzmanlardan destek mi alacağız? İllere atadığımız uzmanlık kategorileri söz konusu olacak önümüzdeki öğretim yılı başında. Bu çalışma pilot olarak şu anda devam edecek. Gelecek seneyi beklemeyeceğiz. Süreci izleme imkanımız olacak. Bunların ardından okulun bir yıl sonra yeni profili ortaya çıkacak. Okulun yeni profili çerçevesinde bir yılda sağladığı gelişmeyi mobil olarak izleyeceğiz. Ortaya konulan parametre hedeflerinde, nereden nereye gelindiği somut olarak ortaya konulacak. Biz bir yılın sonunda istediğimiz hedeflere ulaşamadıysak, niye ulaşamadığımızın, bunun sebeplerinin analiz edilmesi söz konusu olacak. Sonuçta hedeflere ulaşmak için her ne gerekiyorsa, o okula özgü yapısal dinamik ortaya konulacak."