Güncelleme Tarihi:
Yıllık Programdaki 5 yaş eğitimin zorunlu hale getirilmesi hedefi kapsamında, öğretmen yetiştirme, yeni okulların açılması, alternatif erken çocukluk eğitim modelleri gibi uygulamalar yer alıyor. Alt yapınının hazırlanmasının ardından okul öncesi eğitimin zorunlu hale gelmesi için ise gözler TBMM kararında olacak...
UZUN YILLARDIR HEDEFLENİYOR
Daha önce “2017-2019 Orta Vadeli Programı’nda, 2019-2023 yılları 11’inci Kalkınma Planı’nda, 2023 Eğitim Vizyonu’nda, 2019 ve 2020 yıllarına ait Cumhurbaşkanlığı YIllık Programlarında da gündeme alınan ”erken çocukluk eğitiminde 5 yaş zorunlu eğitim” konusu 2021 yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programında şu ifadelerle yer aldı: “Önümüzdeki dönemde erken çocukluk eğitiminin 5 yaş için zorunlu olması sağlanacak ve bu eğitim kademesinin niteliğinin artırılmasına yönelik ortak kalite standartları getirilecek. Erken çocukluk eğitiminde 5 yaş zorunlu eğitim kapsamına alınacak, esnek zamanlı ve alternatif erken çocukluk eğitim modelleri oluşturulacak; bu amaçla ihtiyaç duyulan ilave derslikler yapılacak.” Bakan Mahmut Özer de bu doğrultuda, 2022 yılında 3 bin yeni anaokulu ve 40 bin yeni sınıf açılacağını, okul öncesi öğrenim gören çocuk sayısının 2.5 milyona çıkarılacağını açıklamıştı.
ALTERNATİF EĞİTİM MODELLERİ NASIL OLACAK?
Kalkınma Planı hedefleri doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim kurumları Yönetmeliğinde esnek eğitim modelleri şöyle tanımlandı: “Okul öncesi eğitim çağ nüfusu az olduğu için şube açılamayan yerleşim yerleri ile çağ nüfusunun yoğun ama fiziki şartların yetersiz olduğu yerleşim yerlerindeki çocukların okul öncesi eğitime erişimini sağlamak için; gezici öğretmen sınıfı, gezici sınıf, taşımalı merkezi ana sınıfı, yaz eğitimi ve benzeri esnek saat ve zamanlı eğitime erişim modelleri uygulanabilir, gezici öğretmen görevlendirilebilir. Uygulanacak olan farklı erişim modellerinde bir yılda en az 200 etkinlik saati eğitim yapılır. Bir günde yapılacak eğitim iki etkinlik saatinden az olamaz.” Kalkınma planı hedefi ve Yönetmelik maddesine göre “alternatif modeller” ifadesi, okul öncesi eğitim çağ nüfusu az olduğu için şube açılamayan yerleşim yerleri ile çağ nüfusunun yoğun, fiziki şartların yetersiz olduğu yerleşim yerlerindeki çocukların eğitimlerini amaçlayan ve yılda 180 gün, günde 6 etkinlik saatinden az olmayacak şekilde eğitim verilebilecek esnek modelleri kapsıyor.