Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Yusuf Tekin, katıldığı radyo programında eğitim gündemine yönelik açıklamalarda bulundu. Fatih Projesi’nin 2018-2019 eğitim öğretim yılında büyük ölçüde kullanılır hale geleceğini belirten Tekin, özetle şunları söyledi:
Fatih Projesi’nin başlamış olmasını sağlamamız önemli, bitmeyeceği kesin. Çünkü beraberinde çok yaygın bir katma değeri öngörüyor. Milyar dolarla ifade edilen bir katma değer var. Devasa bir proje. Her biri ayrı satın alma süreci şeklinde dizayn edilmiş. Akıllı tahtalar, internet... Başladık sürece, devam ederken bu komponentlerden (unsurlar, parçalar) herhangi birinde aksama olunca projenin tamamı sekteye uğruyor. Mesela, etkileşimli tahta ile satın alma sürecine çıkıyorsunuz, ihaleye çıktınız, bir parçasını herhangi bir firma satın alıyor, ötekini başka birisi. Birisi işini bitiriyor, diğeri bitiremiyor. Orada bir eş anlılık sağlanamadı.
TAHTA VAR, TABLET YOK
Tahtalar şu anda 450 bin sınıfa kurulacaktı. Tahtalar kuruldu ancak tablet sürecinde aksama oldu. Tahta var, tablet yok. Tahta var internet erişimiyle ilgili ihaleyi alan firma iflas etmiş ya da işini yapamıyor. Birbiriyle bağlantılı yani. Bir aksama bütün ekosistemi bozdu. Böyle olunca modelde bir değişiklik yapalım dedik, bu kadar çok muhatap olmasın, hepsini birleştirelim, total hizmet mantığıyla satın alalım dedik. Bölgelere ayırdık, bir bölgeden ihaleyi alan firmadan hepsini istemiş olacağız. Tabletlerden tahtalara, içerikten internet altyapısına kadar her şeyi üstlenmiş oluyor. İçeriği biz yapacağız.
ARALIK’TA İHALE TAMAMLANACAK
450 bin derslikte etkileşimli tahta var, yeni yapılan ve diğer birimlerimizdeyse 250 bin üzerinde etkileşimli tahta ihtiyacı bulunuyor. 3’te 2’sinde var. Ancak internet erişiminde sorun yaşayan bir okulda etkileşimli tahta çok da yararlı değil şu anda. Aynı zamanda öğretmenlerimizi tahta ve tabletleri nasıl kullanacaklarına dair eğitimden geçiriyoruz. Öğretmen eğitimli değilse tahtanın önemi yok. YÖK’le de konuştuk, eğitim fakültelerindeki öğrencilerimiz, öğretmen olduklarında etkileşimli tahta ne işe yarar bilgisiyle karşımıza gelmiş olacak.
Cumhurbaşkanımızın önünde şu anda. Aralıkta kesin ihale tamamlanmış olacak, ardında da ihaleyi alan firmalar bu komponentleri bize tamamlamaya devam edecekler. 2018-2019 eğitim yılının başında Fatih Projesi ciddi şekilde kullanılır hale gelmiş olacak.
HEDEF, SINAVSIZ LİSELERDEKİ BAŞARIYI ARTIRMAK
TEOG kaldırılacak denildi ve pat diye kaldırıldı demek haksızlık. 2013’te başlattığımız prosedür yüzde 90 oranında gerçekleşti. Yüzde 90’ınında sınavsız giriş var. Bir yüzde 10’luk kitle kaldı, biz burada başarılı bir sonuç elde edersek zamanla sınava ilgi ve girme isteği azalacak ve ardından bütün liselerde sınavsız geçiş uygulaması başlamış olacak. Bizim bundan sonraki hedefimiz sınavsız girilen liselerdeki başarıyı artıracak tedbirler almak. Altyapı, öğretmen ihtiyacı varsa gidermek. Süreci böyle okumak lazım. Bunlar birbirini izleyen adımlar.
EN HIZLI SÜREDE ORTAOKULLARLA LİSELER EŞLEŞTİRİLECEK
Biz ilk günden itibaren hiç TEOG sınavı lafını kullanmadık, ancak kamuoyu TEOG sınavı, TEOG sınavı haftası diye yazmaya başladı. Bizim asıl vermek istediğimiz mesaj kaybolmuş oluyor. Yapabildiğimiz en hızlı süre içinde ortaokullarla liseleri eşleştireceğiz. Çocuklarımız ortaokula kayıt yaptırdığında hangi liseye gidebileceğini bilecek. Evine yakın meslek, Anadolu, imam hatip lisesi. Şu ortaokula giden bir çocuk şu lise türlerinden bu alternatiflere gidebilecek. Ortaokulu bitirdiğinde imam hatibe gitmek istiyorsa, üç imam hatip lisesi tercihi sunacağız. İstersen şunlara gidebilirsin, evine, okuduğu ortaokula yakınlığa göre bunları sunacağız. Anadolu lisesine gitmek istiyorsa, Anadolu liseleri sunacağız. Meslek lisesi isterse onları sunacağız. Çocuk şunu görecek, burayı bitirince şu okula garanti gidebiliyorum. Devlat bana bu imkanı sunuyor. Birkaç yıl sonra sınavlı okula ihtiyaç yok diyeceğiz.
OKUL TÜRÜ VE ÇOCUĞUN YETENEĞİ ÜZERİNDEN YÖNLENDİRME
Çocuklarımızın yönelimleri bizim için önemli. Çocuk herhangi bir sanatta, sporda yetenekli mi değil mi? Ortaokulda bunun tespitini yapacağız ve çocuklarımızı ilgili okullara yönlendireceğiz. Anatomisi, vücut yapısı, yetenekleri... Voleybol oynamaya uygunsa, senin için voleybol liseleri açtık, oraya gidersen kendin ve ülken için çok iyi olacak diyeceğiz. Yönlendireceğiz. Bunu hayata geçirdiğimizde okulların başarısı üzerinden değil, okul türleri ve çocukların yetenekleri üzerinden liselere yönelndirmiş olacağız.
Gençlik ve Spor Bakanlığı’yla 5’inci sınıftaki çocukların yeteneklerinin taranması için protokol yaptık. Bütün çocuklarıızın yetenekleri taranacak. Aynı şeyi Kültür Bakanlığıyla yaptık. Tarayacak ve ilgili okullara yönlendireceğiz çocukları.
TEKLİ EĞİTİM 2019’DA
Okul standartlarıyla ilgili eksiklerin tespiti için okul müdürlerinin kullanabileceği bir modül oluşturduk. Okullar arasındaki farklılıkları, donanım, kullanım alanı açısından farklılıkları giderecek, eşitleyecek adımları atıyoruz. 2019’dan itibaren bütün okullarda tekli eğitime geçeceğiz zaten, bu önemli bir adım. 2023’e kalmayacak inşallah. Bizim asıl çalışma konumuz, öğrencilerin yaklaşık yüzde 90’ının devam edeceği sınavsız okullar. Üzerine çalıştığımız asıl konu burası. Bunları çocukların eşit olarak ulaşacakları şekilde dizayn etmek istiyoruz. Sınav zaten çok teknik ve uygulama açısından basit bir şey. Onun üzerinde çok durmuyoruz. Asıl yüzde 90’lık kitle. Sınava girmeyen öğrencilerin yerleşecekleri okullar bizim için ön planda. Bu sınavda kazanamayan olmayacak, sadece sınav skoruna göre okula giremeyen olacak.
ÇOCUK, İSTEDİĞİ LİSE TÜRÜNDEN BİRİNE MUTLAKA YERLEŞECEK
Senin evini, daire çizerek genişletiyoruz okulların yakınlığına göre. Sana en yakın okul şudur. İlk çemberde Anadolu, imam hatip, meslek lisesi mutlaka olacak. İlk çembere yerleşemezse, alternatif olarak ikinci çemberi önereceğiz. Yerleşememe riskiyle karşılaşmaması için ikinci ve üçüncü derece yakın okullar diye kategori oluşturduk. Her kategoride birer tane okul türünden lise var, bir Anadolu, bir imam hatip, bir meslek lisesi. Üç çemberden birine yerleşmiş olacak. Birinci kriter çocuğumuzun tercih sıralaması, diyelim ki evin hemen yanında okul var, ancak çocuk onu değil de biraz daha uzaktakini tercih etmiş. Ancak diğeri ilk tercihinde o okulu yazdıysa, o girecek. İkincisi ev yakınlığı. Üçüncü de eşleştirilen ortaokullar. Tercih, evinin yakınlığı ve gittiği ortaokula bakıyor, buna göre istediği lise türlerinden birine mutlaka yerleştireceğiz çocuğu. Bu anlamda e-okul çok anlamlı bir uygulama. 9 tercih sunuyoruz, onun içinden çocuk 5’ini seçecek. Evine en yakın olanı görecek. Tercihini yapacak, kaydedecek, biz elektronik ortamda, otomasyonla demin dediğim koşulları göz önünde bulundurarak işlemi yapacağız.
HAZİRANDA VELİ BİLGİLENDİRMESİ OLACAK
Bütün okullarda temmuz ayı sonunda, hangi okula hangi öğrencinin yerleştiğini açıkladıktan sonra ayrı bir süreç devam edecek. Nakiller ve ek yerleştirmeler olacak.
Bununla ilgili simülasyonlar, rehberlik çalışmaları yapacağız. Haziranda yoğun şekilde veli ve öğrencilere bilgilendirme çalışmaları yapacağız. Okullarda yığılmalar olmayacak. Biz her çemberdeki, her okulu öğrenci sayısını biliyoruz. Kontenjanı ona göre oluşturduk. Çocuklar istedikleri okul türlerini tercih edecekler, birinci derecedeki okulda yığılma var, o zaman ikinci, üçüncü okula yönlendirilecek.