Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde zihinsel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlüğü, görme ve işitme yetersizliği gibi yedi farklı engel grubunda sunulan destek eğitim programlarının içeriklerini güncelledi. TÜBİTAK tarafından desteklenen proje kapsamındaki güncelleme çalışmalarına, üniversitelerin özel eğitim, dil ve konuşma terapistliği, odyoloji, fizyoterapi ve ergoterapi bölümlerinden akademisyenler, bakanlığa bağlı resmi ve özel okul ile kurumlardan öğretmen ve uzmanlar katıldı.
‘GÜNCELLEMEYE İHTİYAÇ DUYULUYORDU’
Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, eğitim programlarının sürekli güncellenmesinin eğitimin kalitesiyle doğrudan ilişkili olduğuna dikkati çekti. Bu bağlamda özel eğitim müfredatına büyük önem verdiklerini belirten Selçuk, şunları söyledi:
"Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde yedi engel grubuna yönelik uygulanan özel eğitim programlarının güncellenmesine uzun zamandan beri ihtiyaç duyuluyordu. TÜBİTAK tarafından desteklenen proje kapsamında yürütülen güncelleme çalışmalarında son aşamaya geldik. Bakanlığımızdan, üniversitelerimizden ve diğer kurumlardan alan uzmanlarının ortaklaşa yürüttükleri eğitim programları güncelleme çalışmaları tamamlandı. Hazırlanan yeni programları paydaşlarımızın görüşlerine sunduk. Onlardan alacağımız geri beslemelerle son şeklini vereceğiz. Desteklerinden dolayı TÜBİTAK'a, süreci başarıyla yürüten Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü ile Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’ne ve projeye katkı sağlayan tüm paydaşlara teşekkür ediyorum.”
4 ÇALIŞTAY DÜZENLENDİ
Destek eğitim programlarının güncellenmesi çalışmalarına Mayıs 2018'de başlayan bakanlık, bu kapsamda 4 çalıştay düzenledi. Çalışmalar sonucunda müfredatla uyumlu, öğretim planı örneklerinin ve detaylı açıklamaların bulunduğu, zenginleştirilmiş kazanımlarla öğretmen ve öğrenci dostu bir destek eğitimi programı oluşturuldu. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde uygulanan zihinsel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlüğü, görme yetersizliği, işitme yetersizliği, dil ve konuşma güçlüğü ve bedensel yetersizlik olmak üzere toplam yedi engel grubuna yönelik programlar genişletildi ve zenginleştirildi. Programlar, ‘modül, bölüm, hedef, hedef davranış ve açıklamalar’ bölümlerinden oluşuyor.
ÖZEL EĞİTİME İHTİYACI OLAN ÇOCUK NASIL BELİRLENİYOR?
Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılaması, rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) oluşturulan özel eğitim ve değerlendirme kurullarınca yapılıyor. Bireyler, süreç sonunda özel eğitim değerlendirme kurulu raporu sonucuna göre, ihtiyacına uygun destek eğitim programlarına yönlendiriliyor. Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak faaliyet gösteren özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, okul çağı ve okul çağı dışında olan bireylere bir ayda sekiz saat bireysel ve dört saat grup eğitimi alabilme imkânı tanınıyor.