Güncelleme Tarihi:
İŞTE ŞARKILARLA MATEMATİK DERSİ
İZMİR'de ana sınıfı öğretmeni Mustafa Duran'ın şarkı sözlerinden toplamayı çıkarmayı öğreten ‘Şarkılarla matematik’ yöntemini benimseyen Milli Eğitim Bakanlığı, bunu TÜBİTAK destekli proje olarak, İzmir'de pilot okullarda uygulamaya koydu. Sınıf öğretmeni Mustafa Duran, birkaç yıl önce görev yaptığı okulunda öğrencilerine şarkılarla matematik öğretmek için besteler yapmaya başladı.
Uygulanan, denenen tüm yöntemlere karşın sevilmeyen, sevdirilemeyen hatta korkulan, bu yüzden de öğretilemediği gibi başarının da yükseltilemediği matematik dersini kabus olmaktan çıkaracak ‘Müzikle matematik öğreniyorum’ projesi geliştirildi. Sınıf öğretmenliğinin yanı sıra müziğe büyük ilgisi olan Mustafa Duran, birkaç yıl önce görev yaptığı okulunda öğrencilerine şarkılarla matematik öğretmek için besteler yapmaya başladı. Mustafa öğretmenin şarkılarla matematik yöntemini öğrencileri benimsedi. Öğrenciler matematik korkusu yaşamadı, aksine bu dersi sevdi. Meslektaşı olan eşiyle ünitelere uygun söz yazıp besteler yapmaya başlayan Mustafa Duran, bu yöntemin geliştirilip yaygınlaştırılabileceği düşüncesiyle İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne de başvurdu.
Çarpma işlemi şarkısı Süt içmeyi severim Hem de günde üç bardak Acaba bilir miyim? Beşinci gün kaç bardak Bir litre süt kaç bardak? Bana düşen ölçmektir Sonucunu söyleyip Kana kana içmektir. ----- Sayının kendisini Çok sayıda yazarak Neşeyle sonucunu Bulursun, toplayarak. Aynı işi çarparak Yorulmadan bulursun Yaptığın bu işlemle Başarılı olursun |
Yöntemi ilgiyle karşıladıklarını ve matematik öğretimi için bir çıkış olabileceği düşüncesiyle Milli Eğitim Bakanlığı'na götürmeye karar verdiklerini belirten İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ar- Ge Eğitim, Uluslararası İlişkiler ve AB Projeler Bölümü'nden sorumlu Şube Müdürü Zahide Mutlukan, şunları söyledi:
“Bakanlığımız da olumlu karşıladı. Proje hazırlandı ve TÜBİTAK destek verdi. 550 bin YTL bütçesi olan ‘Müzikle matematik öğreniyorum' projesi TÜBİTAK'ın Milli Eğitim Bakanlığı ile kamu araştırmaları kapsamında işbirliğine gittiği ilk proje olması açısından da önemli ve örnek. Yürütücülüğünü Dokuz Eylül Üniversitesi'nin yaptığı, 36 ay süreli bu proje matematiğin öğretiminde kullanılacak olan müziksel etkinliklerin geliştirilmesi, geliştirilen etkinliklerin uygulanması ve Ege Bölgesi'ne yaygınlaştırılmasını kapsıyor. Pilot uygulama Buca'da Şerif Tikveşli, Atatürk, Gazi, Akıncılar, Çakabey, Recep Ersayın, 30 Ağustos ve Cengiz Topel ilköğretim okullarında yapılıyor. Projenin pilot çalışmalarındaki matematik derslerinde kavramlar müziksel ve ritmik melodilerle öğretilmeye çalışılıyor ve öğrencilerin bu kavramları öğrenip öğrenmediği test ediliyor. Üç yılın sonunda öğrencilerin matematik derslerine karşı olumsuz tutumlarının değişip değişmediği, matematik derslerindeki başarının artıp artmadığı saptanacak. Alınacak sonuçlarla belki de üç yıl sonra ülke geneline yaygınlaştırılıp müzikle matematik öğretimi başlayacak. 15 Eylül 2007'de start verdiğimiz projeden bugüne kadar alınan geri bildirimler başarılı, öğrenciler matematik dersini sevdiklerini, öğrendiklerini söylüyor.”
FLÜT EŞLİĞİNDE MATEMATİK
Öte yandan projenin fikir babası Duran, evinde yaptığı matematik bestelerini pilot okullardan Buca Şerif Tikveşli İlköğretim Okulu 3- B sınıfındaki öğrencilerine flüt eşliğinde öğretiyor. Öğrenciler tempo tutarak şarkıları söylüyor, şarkı sözlerinde gizli komutlarla hangi işlemi nasıl yapacağını öğreniyor. Bugüne kadar eşiyle birlikte 70 matematik bestesi yaptığını belirten Duran, “Şarkının melodisi öğrencilerin seveceği türden. Öğrencilerim gerçekten bu yöntemle matematiği sevdi, eğlenerek öğreniyorlar. Neşe içinde ders işliyoruz. Öğrencim tahtada ya da sınavda soruyu görünce şarkıyı içinden söylüyor, ne yapacağını hatırlıyor ve işlemini yapıyor. Bu projenin hedefine ulaşıp Türkiye genelinde uygulanması en büyük dileğim” dedi.
Öğretmenlerine alkışlarla teşekkür eden Buca Şerif Tikveşli İlköğretim okulu 3- B sınıfı öğrencileri, “Kim korkar matematikten. Şarkılarla öğreniyor, eğleniyoruz” diyor.