Masal dinleyen çocuğun dikkati de hayal gücü de gelişiyor

Güncelleme Tarihi:

Masal dinleyen çocuğun dikkati de hayal gücü de gelişiyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 06, 2017 00:03

Geeta Ramanujam modern bir masal anlatıcısı. Kurduğu Kathalaya Vakfı ile 70 binden fazla insana eğitim verdi. Masalların, çocukların dikkat süresini artırdığını belirten Ramanujam, “Kavramsal anlayışlarını güçlendiriyor. Hayal güçlerini ateşliyor” diyor.

Haberin Devamı

Geeta Ramanujam, masalı dünyanın gündemine getiren isim. Hindistan merkezli, dünyada 70 bin insana masal anlatımı konusunda atölye eğitimi veren Kathalaya Vakfı’nın da kurucusu. Ramanujam, masalın eğitimde kullanılabilecek etkili bir araç olduğunun altını çiziyor. Kendi ekibiyle birçok ülkede öğrenci, veli, öğretmen ve masal meraklılarıyla bir araya geliyor. Onlara hem kendi tarzında masal anlatıyor hem de bu sanatın inceliklerini öğrettiği atölyeler düzenliyor. Modern zamanların masal anlatıcısı Geeta Ramanujam, Hürriyet’in sorularını yanıtladı.

MONOTONLUK KIRILIYOR
Çocuk gelişiminde masal neden önemli?
Masal ya da hikâye anlatmak çocuk gelişiminde çok önemli bir yer tutuyor. Peki, masal dinlemek çocukları nasıl etkiliyor? İlk olarak onların dikkat süresinin artmasına yardımcı oluyor. Konuya daha çok dahil olmalarını sağlıyor ve katılımlarını artırıyor. İkincisi bir çalışmadaki konuyla ilgili kavramsal anlayışlarını güçlendiriyor. Üçüncüsü hayal güçlerini ateşliyor. Son olarak iletişim becerilerini geliştirirken diğer çocuklarla bağlantı kurmalarına da destek oluyor.

Masalları okul öncesi eğitimde ve ilkokul düzeyinde nasıl kullanabiliriz?
Hikâye anlatma eğitimde önemli bir araç. Bu, öğrencilerin ilgi düzeyi yüksek şekilde eğitim aldıkları bir öğrenme ortamının oluşmasını sağlıyor. Masalların anlatıldığı bir sınıfta öğrenciler dikkatli bir şekilde size ve söylediklerinize konsantre oluyor. Zaman zaman araya girerek sorular soruyor, akıllarına takılan noktaları merak ediyorlar. Masal ve hikâyenin anlatıldığı bir öğrenme ortamında monotonluk kırılıyor. Eğitimde masallar aynı zamanda akademik ve duygusal zekâ arasında bağlantı kurulmasını da sağlıyor.

MASKE VE KUKLA KULLANIYORUM
Masalı nasıl anlatıyorsunuz?
Kesinlikle tekdüze değil. Sınıfa konuyla ilgili resimler getiriyor, geleneksel maskeler takıyorum. Bazen kukla da tercih ediyorum. Hikâyeyi taklit ve jestlerle destekliyorum. Anlatı tekniklerine de başvuruyorum. Bence iyi masal anlatmanın sırrı, sesinizde yaptığınız değişiklikler, beden dili, özel ifadeler ile biraz taklit ve müzikte saklı.

Çocuklar masallarınızı dinlemeye bayılıyor. Sırrınız ne?
Masal anlatırken, dinleyicimin yaşını ve arka planını hep aklımda tutuyorum. Çocukların kalp atışlarını dinleyebiliyor, duygularını hissedebiliyorum. Göz kontağı kurduğumda beni kalp ve ruhlarıyla dinlemeye başlıyorlar.

Hangi tür masalları seçiyorsunuz? Doğu ya da Batı kültürüyle ilgili olanları mı?
Bir Hintli olarak Doğu ve Batı masallarını da tercih ediyorum. Bu bazen öğrencilerin durumları ve ortama göre de değişebiliyor. Tüm hikâyeler iyi olabilir. Bu anlatıcının masalı dinleyiciye uygun hale getirmesine bağlı.

TÜRKLERİN MASAL ALGISI ÇOK AÇIK
Türk masalları, hikâyeleri hakkında ne düşünüyorsunuz?
Özellikle Nasreddin Hoca hikâyelerini tercih ediyorum. Bunlar tamamıyla bilgelik ve kıvrak zekâ barındırıyor.

Türkiye’de de bir eğitim verdiniz. Nasıl buldunuz?
Neredeyse tüm ülkelere masal anlatmak, ilgililere eğitim ya da konferans vermek için gittim. Türkiye’ye Sezin Okulları’ndaki bir program için geldim. İnsanlar canlı ve hikâye anlatım metodolojisini anlayabiliyor. Hindistan’ın efsane ve mitlerini dinlemekten keyif alıyorlar. Dinleyicilerin masallar konusunda algıları açık ve sizin anlatım performansınızı dikkatle izliyorlar. Son derece sıcak ve misafirperverler. Türkiye ile Hindistan arasında kutlamalar, yemekler gibi birçok ortak nokta var.

KENDİ ÇOCUKLUK HİKÂYELERİNİZİ ANLATABİLİRSİNİZ
Geeta Ramanujam, çocuklarına masal okuyan ailelere şu önerilerde bulunuyor:

Ebeveynlerin sesli bir şekilde masal okuması ve çocukların anne ya da babasının sesinden masal dinlemesi çok faydalı. Onlar sıklıkla aynı masalı tekrar tekrar aynı kişiden dinlemeyi seviyor. Aileler bu tekdüzeliği kırmak için kendi çocukluk hikâyelerini benim kullandığım eğlenceli yöntemlerle anlatabilir.

70 BİNİN ÜZERİNDE KATILIM
70 binin üzerinde insan atölyelerimizde eğitimlere katılarak masal, hikâye anlatımı konusunda sertifika aldı. Bu alanda atölyelerimiz devam ediyor. Hikâye anlatımında bir fenomen haline gelmemizden dolayı gurur duyuyorum. Bugün dünyanın her yerinden insanlar bizde eğitim alıyor. Ben ve takımım insanlara eğitim vermek, merkezleri desteklemek için dünyayı dolaşıyoruz. 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!