Güncelleme Tarihi:
“Mandala: Sınavda Zihinsel Odaklanma” isimli projenin çıkış noktası İnönü Üniversitesi’nde yapılan Mandala’nın sınav kaygısı üzerindeki etkisi konulu araştırma. Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısını azaltmada mandala boyamanın etkisinin incelendiği araştırmada kaygı düzeyi yüksek öğrencileri belirlemek amacıyla Spielberger Sınav Kaygısı Envanteri kullanıldı. Kaygı düzeyi en yüksek 20 öğrenci deney ve kontrol grubuna seçildi. Beş hafta boyunca, haftada bir saat deney grubu mandala boyarken kontrol grubu sadece rahatlatıcı müzik dinledi. Beş haftanın sonunda kaygı düzeylerindeki değişimi ölçmek için envanter tekrar uygulandı. Araştırmanın sonunda mandala boyamanın kaygı düzeyini azaltmada etkili olduğu bulundu.
RENKLİ TASARIMLARLA DUYGULARI KONTROL EDİYORLAR
Bu noktadan yola çıkan FMV Ayazağa Işık Lisesi ve Fen Lisesi öğrencileri; Çerkezköy, Çorlu, İstanbul’dan ve Romanya’dan sekiz farklı liselerden öğrenciler ile ortak eTwinning projesine başlattı. Dört ay sürecek proje kapsamında öğrencilerin çalışmaları ve farklı etkinlikler yaparak dijital sergi ve ortak dilim mandala çalışması ortaya koyması planlanıyor. Proje kapsamında yapılan açıklama şöyle: “Mandala, bir meditasyon yöntemi ve sanat terapisi etkinliği. Amacımız tüm evreni ve insanı simgelemek, sembolize etmek olan çeşitli desen ve figürlerle oluşturulan renkli tasarımlarla duygularını kontrol edebilmelerini, sınav kaygısını azaltabilmelerini, yaratıcılık ve hayal güçlerinin zenginliğini keşfedebilmelerini sağlamak.”
Görsel Sanatlar Öğretmeni Berin Başaran, “Ay ay belirlediğimiz yapılması gereken etkinliği her okul öğretmenleri öğrencilerine yaptırıyor. Her ay iki kere öğretmenler toplantı yapılıyor öğrencilerle de iki kere toplanılıyor. Okullarda yaptıkları mandalalar daha sonra siteye yükleniliyor oradan yaptıkları çalışmaları dördüncü ayın sonuna doğru dijital sergi haline getirilerek tekrar siteye yüklenecek. Bir de dilim mandala tekniği ile ortak ürün çıkaracağız
Tüm öğretmenler ve öğrenciler yaptıklarını eTwinning sayfasına yüklemek zorundalar dört ayın sonunda ulusal kalite ödülüne başvuruluyor. Çalışmanın durumuna göre başarı belgesi alacaklar” dedi. Çalışma ile birlikte öğrencilerin akademik başarıları da takip ediliyor, proje sona erdiğinde öğrencilerin gelişmeleri raporlanacak.
SINAV KAYGISINI AZALTMAK İSTEDİK
Berrin Başaran (Görsel Sanatlar Öğretmeni- Proje Koordinatörü):
“Okulumuzun eTwining projesine katılmamızı istemesi ile başladı bütün süreç. eTwining platformundan Güniz öğretmen ile iki kişi başladık . Ataşehir Özel Eğitim Meslek Okulu’na özel eğitim öğretmeni olarak görev yapan Güniz öğretmen yoga yaparken mandala eğitimi ile tanışmış ve uluslararası eğitim sertifikasını almış. Nasıl yaygınlaştırırım diye düşünürken eTwinnig ile tanışıp proje hazırlamış ve aynı platformda benimle tanıştı daha sonra kafa kafaya verdik. Onun öğrencileri de lise düzeyinde farklı bir sınava giriyor. Bizim de öğrencilerimiz sınava girdikleri için beraber sınav kaygısını nasıl azaltırız diye düşündük. Mandala eğitimini düşünerek böyle bir projeye başladık . Yine aynı platformda diğer öğretmenlerimizi bulduk onlar da öğrencilerine dahil ederek şu an 8 öğretmen 42 öğrenci ile yola çıktık.eTwinning Projesinde her öğretmenin bir görevi var beraber tüm etkinliklerde öğrencilerimizle birlikte çalışıyoruz.”
MANDALANIN FAYDALARI
Temel hedefi bir noktada huzura, yansımaya ve enerji konsantrasyonuna katkıda bulunan mandalanın çocuklar için faydaları şöyle sıralanıyor:
- Mandalayı boyarken bilişsel süreçler kullanılır ve bu da dikkati artırır
- Sorumluluk bilinci gelişir.
- Konsantrasyonu artırır
- Koordinasyonu ve psikomotor becerilerini geliştirmeye yardımcı olur estetik algısını da geliştirir.
- Dikkat süresini artırır.
- Hayal gücünü destekleyerek beyinin sağ lobunun gelişmesini sağlar.
- Stres, endişe, kaygı, korku ve depresyonun azalmasına katkı sağlar.
- Koordinasyon ve psikomotor becerilerini geliştirmeye yardımcı olur.
- Beden, ruh ve zihnin bütünsel anlamda rahatlamasına destek olur.
- Özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar için iyileştirici bir aktivitedir.
- Çocukların duygularını dışa vurmaları açısından rahatlık ve özgüven sağlar.
- Sabırlı olmayı sağlar.
- Parmak kaslarının gelişimini destekler.
- Bedeni ve zihni dinlendirir.
- Estetik bakış açısını arttırarak sanatsal bakış açısına olumlu katkılarda bulunur.
- Sanatsal açıdan kendini yetersiz, başarısız gören çocukların olumlu bakış açısı kazanmalarını sağlar.