Güncelleme Tarihi:
Yaklaşık 1 milyon 200 bin adayın heyecanla beklediği lise tercihlerinin sonuçları dün açıklandı. 91 bin 687 aday liseli olamadı. Öğrencilerin yüzde 91’i merkezi sınav puanı ve yerel yerleştirmeyle bir liseye girdi. Ancak düne damgasını vuran bazı velilerin itirazları oldu. Adrese dayalı sistemde kendi bölgesinden tercih yapmasına rağmen yerleşemeyerek açıkta kalan öğrencilerin velileri, çocuklarının okul ortalamalarının da yüksek olduğunu söyleyerek sonuçlara itiraz etti. Veliler, tepkilerini ilçe milli eğitim müdürlüklerine itiraz dilekçeleri vererek ve sosyal medyada sitem ederek dile getirdi. Eğitimcilere göre, bu durum yeni yerleştirme sisteminde ortaöğretim başarı puanının çok fazla etki etmediğini velilerin bilmemesinden kaynaklanıyor. Ayrıca yönlendirmeler sırasında velilere yeterli bilgi verilmediği savunuluyor. Çünkü Liselere Geçiş Sınavı’yla (LGS) girilen okullara puan üstünlüğüne göre öğrenci alınıyor. Sadece puan eşitliği olduğunda ortaöğretim başarı puanı (OBP) bakılıyor. Adrese dayalı yerleştirmelerde OBP dördüncü kriter. Öğrenci önce adresine, ardından mezun olduğu ortaokula, sonra tercih sırasına göre yerleştiriliyor. Eşitlik sağlanılırsa OBP dikkate alınıyor. Daha sonra da devam-devamsızlık ve yaş kriterleri göz önünde bulunduruluyor.
‘BOŞTA KALACAK’ KORKUSU TERCİH YAPTIRDI
Öte yandan eğitimcilere göre, adrese dayalı yerleştirmede 1 milyon 17 bin 891 adayın 798 bin 926’sının liseye girmesinde, velilerin tercih sürecinde de ‘boşta kalacak’ paniği yaşayarak, farklı okul türlerini yazması etkili oldu. Ayrıca velilerin ellerinde kıyaslama yapabileceği bir kriter olmadığı ve iyi bir yönlendirme yapılmadığı için ‘yanlış tercih’ yapmış olabileceği de belirtildi. Dün çocuğu yerleştiği halde kimi veliler de durumdan memnuniyetsizliklerini dile getirerek, tepki gösterdi.
VELİLER İLÇE MİLLİ EĞİTİMLERE KOŞTU
Veliler, ilçe milli eğitim müdürlüklerine şikâyet dilekçeleri verdi. Örneğin, İstanbul Bahçelievler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne dün akşam saat 16.00’ya kadar 70 civarında veli ulaştı. Bazı veliler, istemedikleri halde yazmak zorunda kaldıkları okullara yerleştiklerini söyleyerek, itiraz etti. Bazıları da çocuğunun OBP’sinin yüksek olmasına rağmen Anadolu lisesine giremediklerini, daha düşük puanlı öğrencilerin iyi Anadolu liselerine yerleştiklerini, açıkta kaldıklarını belirterek, yetkililerden bilgi aldı.
UZMANLAR
OKULLARIN BAŞARISI ESKİSİ GİBİ OLMAYACAK
Onur Soğuk: Okul ve sınav başarısı arasında bir bağlantı yok. Okula öncelikle yakın yerdeki öğrenci yerleştiriliyor. Okul başarı puanı dördüncü kriter. Şimdiye kadar okul puanları sınavlarda etkiliydi. Veliler, “Ortalaması 70 olan çocuk başarılı okula giriyor, çocuğumunki 100, o giremiyor” diyebiliyor. Geçmiş yıllardaki alışkanlıklardan dolayı böyle sitem ediyorlar. Adrese dayalı okulları eski sisteme göre değerlendiriyorlar. Halbuki artık ortalaması 98 olan da, 50 olan da aynı okula girebilir. Okullar arası başarı eskisi gibi olmayacak. Veliler, sınavla alanlar hariç tüm okulları eşit kabul etmeli. Çünkü öğrenci portföyü değişecek. Ortalaması düşük olan okullar yükselebilir, yüksek olanlar düşebilir. Bu, çevredeki öğrenciye bağlı. Rahatsız olup maddi imkânı bulunanlar çocuğunu özel okula gönderecek. Öğrencilerin yüzde 91’inin yerleşmesinde, tercihte velilerin ‘boşta kalacak’ paniği yaşayarak, istemese de farklı okul türlerini yazması etkili.
ÖĞRENCİLER ŞİMDİ NAKİL SÜRECİNİ BEKLİYOR
Hatice Yılmaz: Yaklaşık 182 bin öğrenci tercihte bulunmamış. 91 bin 687’si de merkezi ya da mahalli tercihlerinin hiçbirine giremedi. Tercih yapmayanların bir bölümünün kaydını özel, bir bölümününse yetenek sınavıyla girilen okullara yaptırdığını düşünüyoruz. Bir kısmı da açık liseye devam edecek. Bu öğrencilerin örgün eğitim içine alınması için gereken çaba harcanmalı. Yüzde 10 sınavla öğrenci alan okullara yerleştirildi. Sistem yeni olduğundan öğrenciler tercihlerini eski sistem bilgilerinin ışığında yaptı. Geçen yıllardan farklı olarak sınavlı okulların kontenjanları neredeyse tam doldu. Ancak nakil dönemlerinde kazandığı okul türünü değiştirmek isteyenler olacak. Çoğunluğu bu kurala uyarak istemedikleri okulları da listelerine aldı. Bu öğrenciler de nakilleri bekliyor.
ÖĞRENCİLER
HAYALLERİM YIKILDI
S. M.: Hayallerim yıkıldı. Okul başarı puanlarım iyi olmasına rağmen istediğim okula gidemedim. Çok üzgünüm. Benden düşük okul puanı olanlar Anadolu liselerine girdi.
D.A.: LGS’de yüzde 15’lik dilimde kaldım, puanımın tutabileceği okulları yazdım. Adrese dayalı yerel yerleştirmede de, kendi bölgemdeki üç Anadolu lisesine listemde yer verdim. LGS sonucuna göre yerleşemezsem, adrese dayalıdaki üç okuldan birisine gireceğime kesin gözüyle bakıyordum. Adresimin dışında okul seçmedim. Ancak hiçbirine yerleşemedim ve açıkta kaldım. Okul başarı puanım 89.90. Okul devamsızlığım çok azdı, adresime en yakın okulları seçtim. Tüm kriterlerim tutuyordu. Buna rağmen yeşil alandaki okula yerleşememem sistemde yanlışlık olduğunu gösteriyor. Maltepe İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne şikâyet dilekçesi verdim.
M.B.: Yerel yerleştirmede evimin arka sokağındaki, sınavsız girilen okullardan Reza Has Anadolu Lisesi’ni yazdım. Okul başarı puanım 94. Adresime en yakın olan yeşil alandaki okulu seçtim. Ancak hiçbir okula yerleşemedim. Ortaokuldaki sınıf arkadaşım Cevizli’de yaşıyordu. Hem adresi bu okula uzak hem de başarı puanı düşüktü. O Rezan Has Lisesi’ne girdi. Maltepe İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne şikâyette bulunduk. (Fırat ALKAÇ/ İSTANBUL)
VELİLER
İSTEMEDİĞİMİZ YERE BİLE GİREMEDİK
Kemal Özdeş: Bölgemizde üç Anadolu lisesi vardı, onları yazdık. Hepsi evimize yakındı. Başka okul türünden tercih yapmadım. Çocuğun okul başarı puanı 94. Sistem kötü, bu nedenle yerleşemedik. Başka okul tercih etmeyeceğim, itiraz edeceğim.
Nurcan Çebi: Bahçelievler’deyiz. Kendi bölgemizden üç Anadolu lisesi vardı. İkisi bu sene meslek lisesinden dönüştürüldü. Okullar hazır bile değil, yine de mecbur seçtik. İstemediğimiz okula bile yerleşemedik. Çocuğumun OBP’si 90. Tüm emeklerimiz boşa gitti. Sabahtan beri ağlıyoruz. Nakillere başvuracağız. Okulla görüştük meslek ya da imam hatip seçmesi gerekecek, diyor. Ama çocuğum savcı olmak istiyor, oradan nasıl hukuk okusun? Özel okulların fiyatları çok yüksek. İlçe milli eğitimi arıyoruz, açan yok. Muhatap bulamıyoruz. Eylüle kadar bekleyeceğiz. Açık liseye yerleşecek herhalde. Son dakika sistem, sınav değişti. Çocukların psikolojisi bozuldu.
Rahime Marinli: Çocuğumun okul ortalaması 92. Takdir, teşekkür alıyor. Sınava da girdi. Toplamda 10 tercih yaptı. Yerel yerleştirmede 5 okul seçtik; 2 meslek, 3 Anadolu lisesi. Son sıradaki meslek lisesine girdi ama onu açıkta kalmamak için istemeyerek, zorunlu yazdık. Düşük puanlı arkadaşları Anadolu lisesine gitti. Kızım giremedi. Mağdur olduk. Anadolu lisesi istiyoruz.
Ebru Çin: Ankara Çankaya Necdet Seçkinöz Ortaokulu’ndan mezun çocuğum bir okula yerleşemedi. Okul puanı 93. Yerel yerleştirmede üç tercih yaptık ve yerleşemedik. Meslek ve imam hatip seçmedik. Evimize yakın liseyi ikinci sırada yazdık ama uzakta oturan, daha düşük puanla yerleştirilmiş. Çocuğum nasıl açıkta kaldı? Sistem adaletsiz. Nakilleri bekleyeceğiz.
Zeynep Erkunt: Bahçelievler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bilgi almaya geldim. Kızımın ortalaması 93, sınava da girdi. Üç sınavlı, iki sınavsız okul seçtik. Yerelde komşudan tercih için imam hatip ve meslek lisesi yazmak gerekiyordu ama onları seçmedik, kendi bölgemizde görünen iki Anadolu lisesini yazdık. Onlar da tutmadığı için açıkta kaldık. Okul puanı 70/80 olanlar Anadolu liselerine yerleşti.