Güncelleme Tarihi:
Stratejik Plan’a göre, lise birinci sınıfların 2014’te sınıf tekrar oranı yüzde 17.06. Fakat her yıl yaklaşık 1 milyon 300 bin öğrencinin ortaokul 8’inci sınıftan mezun olup, lise birinci sınıfa başladığı düşünüldüğünde, bu öğrencilerin yaklaşık 220 bininin sınıf tekrarına kaldığı ortaya çıkıyor. Bakanlığın 2019 hedefi ise bu oranı yüzde 5’e çekmek.
MEB nedenlerini araştırdı
MEB, sınıf tekrarı ve okul terklerine yönelik UNICEF’in işbirliğiyle hazırladığı bir raporda da bu konunun nedenlerini araştırdı. 2013 tarihli ‘Ortaöğretimde Sınıf Tekrarı, Okul Terk Sebepleri ve Örgün Eğitim Dışında Kalan Çocuklar Politika Önerileri Raporu’ hazırlanırken öğrencilerle yapılan görüşmeler sonunda ortaya çıkan nedenler ve alınabilecek önlemlerden bazıları şöyle sıralandı:
İlk 5 neden
- Ders çalışma alışkanlığı olmayanlar (% 59)
- Zor derslerin aynı güne konulmasından şikâyet edenler (% 42.8)
- Ders çalışmasına rağmen anlamakta zorluk çekenler (% 30.2)
- Okulda öğretilenlerin ilgilerini çekmediğini söyleyenler (% 24.3)
- Okulun giriş-çıkış saatini kendisine uygun bulmayanlar (% 23.1)
Öneriler
- Sınıf tekrarı yapanlar dışlanmamalı ve ayrı tutulmamalı.
- Öğretmenler derse ilgisiz olan ve başarısı düşen öğrencilerle ilgilenmeli, sebeplerini araştırıp, gerekli önlemleri almalı.
- Velilerin sadece dönem sonu notlarını öğrenmek için değil, düzenli olarak okula gelmesi sağlanmalı.
- Eğitim hayatı, insanın geleceği sadece sınavlara bağlı olmamalı.
Meslek liselerinde tekrar daha çok
Alaaddin Dinçer (Eğitim-Sen Eski Başkanı): 9’uncu sınıf liselerde final sınıfı olarak görünüyor. Final sınıfı olarak nitelenir ve bu sınıfın sonuçlarına göre alanlarını belirlerler. Bir bakıma eleme sınıfıdır. Aynı zamanda iki yıl üst üste tekrardan sonra okul terklerinin olduğu sınıf. Okul terkleri de eğitimin temel sorunlarından birisi. Son yıllarda açıköğretimdeki öğrenci sayısının 1,5 milyona dayanmasında sınıf tekrarlarının çok önemli etkisi var. Doğru eğitim sistemi çocuklara, okul ortamında öğretmenle yüz yüze etkileşerek eğitim yapmaktır. Onun için açıköğretime değil, örgün öğretime yönlendirmek ve çocukları orada tutmak gerekir.
2010-2014 hedefler raporunda ortaöğretimde sınıf geçme hedefi yüzde 96 olarak belirlenmiş. Ancak aradan geçen 5 yılın sonunda bu hedef yüzde 72.15’te kalmış. Yüzde 23-24 daha geriden geliyor. Bakanlık şu anda bu hedefi tutturamamış görünüyor. Sınıf tekrarı meselesi, memleket meselesi. Ağırlıklı ve yoğunluklu olarak meslek liselerinde sınıf tekrarı daha yoğun yaşanıyor. Çünkü sınavlarda elenerek, eleğin altında kalanlar buralara gittiği için Anadolu liselerinde değil, meslek liselerinde daha yoğun yaşanıyor.