Güncelleme Tarihi:
Kriz yönetimi, kendi başına bir alan veya bir birimdir. Olası ve var olan kriz durumları için şirket, kurum, kuruluş ve ülkelerin her daim bir kriz yönetimi planı bulunması gerekir. Bu yönetim süreci kendi biriminde uzmanlar tarafından hazırlanan planlar dahilinde yürütülür.
Kriz Yönetimi Nedir?
Kriz yönetimi, önceden tahmin edilen ya da ani olarak gelişen sorun ve krizlerin yönetilmesi ve ortadan kaldırılmasıdır. Bu süreç kuruluşun menfaatlerini korumak ve zararı en aza indirgemek için oluşturulur. Bir tür hazırlık ve faaliyet çalışmalarıdır.
Nasıl Yapılır?
Kriz yönetimi, ilk olarak krize neden olabilecek durumların saptanması ile gerçekleşir. Belirlenen her bir faklı kriz riski için farklı planlar oluşturulur. Yani her krizin kendine ait bir kriz yönetim planı şekillendirilir. Daha sonra krizin gerçekleşmesi durumunda etkilenecek birimler ve kişiler belirlenir.
Kriz durumunda etkin olarak görev alacak grup hazır edilir. İyi ve etkili bir iletişim planı her daim hazır olmalıdır. Sonuçları olumlu ve olumsuz olarak belirleyerek sonrası için de bir plan geliştirilir. Son olarak hazır edilen planlar test aşamasına tabi tutularak ne durumlarda işe yaradığı ve hangi durumlarda etkisiz kaldığı belirlenir, gerekli düzeltmeler yapılır.
Kriz Yönetimi Aşamaları
Kriz yönetimi en kısa şu şekilde aşamalara ayrılmaktadır;
Kriz durumlarının belirlenmesi ve kriz sinyalinin saptanması
Kriz durumu için taktik, strateji ve plan geliştirilmesi
Plan, taktik ve strateji planlarının test edilmesi
Hazırlık ve korunma planlarının hazırlanması
Krizden etkilenecek grupların saptanması
Kriz yönetimi ekibinin görevini gerçekleştirmesi
Kriz yönetiminin kontrol altına alınması
Krizden zarar gören birim ve kişilerin saptanması
Normale dönüş
Değerlendirme süreci ve öğrenme
Avantaja çevirme maddelerinin uygulanması
Kriz Yönetimi Eğitimi
Kriz yönetimi eğitimi, danışmanlık, kurs ve ilgili bölümlerde ders olarak verilmektedir. Bu alanda yer alacak olan kişileri krizi en iyi şekilde yönetebilecek şekilde bilgi ve donanıma sahip şekilde hazırlamaktadır.
Kriz Yönetimi Örnekleri
Kriz yönetimi bazı durumlarda başarılı bir şekilde yönetilirken bazı durumlarda başarısız olarak sonuçlanabilir. Başarılı olarak tamamlanan kriz yönetimine en iyi örneklerden biri 1929 yılında Büyük Buhran olarak adlandırılan ve ABD'de yaşanan krizdir.
Uygulanan adımlar ve doğru teknikler ile kriz başarılı bir şekilde sonlandırılmıştır. Bir diğer örnek ise başarısız bir kriz yönetimi olan Nokia örneğidir. Nokia, cep telefonu alanında uzman ve piyasa lideri konumunda iken gelişen teknoloji ile uyumlu olmayarak rakiplere karşı yenilgi almış ve krizi doğru yönetemeyerek pazardan çekilmek zorunda kalmıştır.