Güncelleme Tarihi:
MEB Müsteşar Yardımcısı Mustafa Hilmi Çolakoğlu, projeye ilişkin yaptığı açıklamada, kız çocuklarının eğitimlerine ilişkin "Özellikle Kız Çocuklarının Okullaşma Oranlarının Arttırılması Projesi"nin (KEP-1) iki yıl önce tamamlandığını anımsatarak, bu projenin geri bildirimlerinden yola çıkarak, KEP-2 projesinin hayata geçirileceğini bildirdi.
AB'nin gelişmiş ülkelerinin eğitim gündemindeki temel sorunlardan birinin de çocukların okula devam oranlarının artırılması ve okulu terk oranlarının azaltılması konusunun bulunduğuna işaret eden Çolakoğlu, bu soruna çözüm için AB ülkelerinde çeşitli projeler yürütüldüğünü belirtti.
KEP-2 Projesi'nin 2014-2020 İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi Operasyonel Programı kapsamında, AB ve Türkiye bütçesinden fonlandığını belirten Çolakoğlu, projeye ilişkin şu bilgileri verdi:
"Bu projeyle özellikle kız çocuklarının okula devamsızlık ve eğitimi terk sorunlarını araştıracağız. Projede alınacak basit tedbirlerle öğrencilerin okula devam oranlarının artırılmasını hedefliyoruz. Gelişmiş ülkelerde bu sorunun temelinde, ailelerin parçalanması, uyuşturucu madde kullanımının yüksekliği, refah seviyesinin yükselmesinin toplumda girişimcilik ruhunu öldürmesi gibi tespitler bulunuyor. Türkiye'de ise kültürel yapıdan gelen unsurlarla eğitime önem veren bir toplum yapısı bulunuyor. Ancak özellikle ortaöğretimdeki okula devam oranlarının daha da yükseltilmesi ve terk oranlarının azaltılması için bu projeyi başlatmış bulunuyoruz."
Çolakoğlu, kız çocuklarının eğitimine destek için şartlı eğitim yardımı, taşımalı eğitim, pansiyon, ücretsiz kitap ve internet erişimi gibi pek çok olanak sunulduğuna işaret ederek, ayrıca bu yıl ücretsiz yetiştirme ve destekleme kurslarının başlatıldığını belirtti.
Öğretmen, muhtar, öğrenci gönüllüler el ele verecek
Projenin iletişim uzmanı Murat Çağatay da projenin yürütüleceği 15 pilot ilin Diyarbakır, Batman, Erzurum, Hakkari, Siirt ve Şanlıurfa, Ağrı, Bingöl, Mardin, Van, Muş, Kars, Iğdır ve Bitlis, Şırnak olduğunu bildirdi.
Bu illerde, proje komitelerinin oluşturulacağını, komitelerin okulu bırakma riski altındaki öğrencileri izleyeceğini, okulların yönetim kadrosu ile işbirliği kurarak, bu öğrencilerle ilgili veri toplayacağını aktaran Çağatay, "Ebeveynlerin, özellikle kız çocuklarının okullaşmasına ilişkin farkındalığını artırmak için yerel aktörlerin kapasitesini geliştirmek ve mesleki rehberlik hizmetlerini iyileştirmek amacıyla il ziyaretleri yapılacak. Ziyaretlerde her ilden psikolojik ve mesleki rehberlik, çocuk gelişimi, emekli öğretmen, muhtar, üniversite öğrencileri ve gönüllülerin katılımını planlıyoruz" dedi.
Ortaöğretime devam oranlarını artırmak için il bazında planladıkları çeşitli etkinlikler hakkında da bilgi veren Çağatay, bunlar arasında okula devam etmeyen öğrencilere yönelik ev ziyaretlerinin de bulunduğunu söyledi. Çağatay, projede yapılması planlanan diğer çalışmaları şöyle sıraladı:
"Pilot illerde kızları okula gitmeyen veya okulu bırakmış ebeveynlerle anket çalışmaları yapılacak. Bu illerde ortaokul 8. sınıfa ve ortaöğretime devam eden ve bir üst eğitime devam etmeme riski bulunan öğrencilerle görüşülecek.
Pilot illerdeki öğretmenlere, bölgedeki sosyal ve kültürel örüntüler ve yerel halkla iletişim konusundaki farkındalığı artırıcı çalışmalar yapılacak. Öğrencilerin öğrenimlerine devam etmelerini kolaylaştırmak üzere telafi dersleri düzenlenebilecek. Mesleki, psikolojik rehberlik ve danışmanlık konusunda öğretmen eğitimleri düzenlenecek. Farkındalık yaratmak için başarılı sanatçı ve sporcuların yer aldığı kamu spotları hazırlanacak. Okulu bırakma riski bulunan öğrenciler için meslek kılavuzları hazırlanacak."