Güncelleme Tarihi:
KARL MARKX FOTOĞRAFLARI İÇİN TIKLAYIN
Â
Marx’ın tüm entelektüel araştırması yirmi beş yaşındayken belirlemiş olduğu şu programı yerine getirmeyi amaçlamıştı: "mevcut düzenin baştan aşağı kökten bir eleştirisini yapmak". Bu eleştiri aynı zamanda "pratik", yani eylemsel olduğundan Alman Ideolojisi’nde söylediği gibi, onu, ölümüne kadar sürecek olan yoğun bir militan etkinliğe yöneltecektir. Bu filozofun özgünlüğü buradadır; nitekim, Marx kısa sürede bir iktisat kuramcısı oldu: sürekli olarak kavgacı, tartışmacı bir düşünce (yine de bilimsel düzeye sahip bir düşünce), en derin bilgilerden beslenirken bir yandan da sürekli militan kalmış bir yaşam.
TRIER’DE BAŞLAYAN YAŞAM
1818’de Trier’de avukat bir babanın oÄŸlu olarak dünyaya gelen Karl Marx, sekiz çocuklu bir ailenin ikinci çocuÄŸudur (sülalesinde hahamların da bulunduÄŸu Musevi bir aileden gelmekle birlikte, babası Protestan olmuÅŸtur). Berlin Hukuk Fakültesi’ne kaydolan Marx, o dönemde egemen olan Hegel düşüncesinin etkisi altında kaldı. Katıldığı "genç Hegelciler", Fransız Devrimi’nin ilan ettiÄŸi özgürlüğün, milliyetler ve işçi sınıfı için maya oluÅŸturduÄŸu Avrupa’ya gözlerini dikmiÅŸlerdi. "Demokritos ile Epikuros’un DoÄŸa Felsefeleri Arasındaki Fark" (Differenz der demokritischen und epikureischen Naturphilosophie, 1841) üzerine hazırladığı doktora tezine çalışırken, aynı zamanda, baÅŸyazarı olduÄŸu Rheinische Zeitung’ta çalışıyordu; gazete 1843’te kapatıldı. Genç Karl, aristokrat bir aileden gelen Jeny von Westphalen ile evlendi ve birlikte Paris’e göçtüler. Marx burada işçilerle, gizli derneklerle ve Cabet, Proudhon, Louis Blanc gibi sosyalistlerle karşılaÅŸtı ve Alman felsefesiyle, Fransız devrimci pratiÄŸi arasında baÄŸ kurmaya çalışan "Fransız-Alman Yıllığı" (Annales franco-allemandes) adlı dergiyi çıkardı. Giderek daha çok siyasi iktisatla ilgilenen Marx, düşüncelerini, ölümünden sonra 1844 El Yazmaları adıyla yayımlanacak olan defterlere kaydetti; sonra, Berlin’de fakültedeyken karşılaÅŸmış olduÄŸu ve Rheinische Zeitung serüveninden de tanıdığı Friedrich Engels ile Kutsal Aile’yi kaleme aldı; bu kitap felsefi materyalizme bir tür ön hazırlık olarak kabul edilebilir. Guizot tarafından Fransa’yı terk etmeye zorlandığında, düşünceleri, yeniden Engels ile birlikte kaleme aldıkları Alman Ideolojisi’nde ve Feuerbach Ãœzerine Tezler’de (1845) ortaya konmuÅŸ durumdaydı. Bu noktada "pratiÄŸe" (eyleme) geçiÅŸ artık baÅŸlamaktadır; iki dost, komünistlerin haberleÅŸebileceÄŸi bir komiteler ağı kurdular.ÂDaha önce yakın iliÅŸkisinin olduÄŸu Proudhon ile baÄŸlarını koparan Marx (1847’de yayımlanan Felsefenin Sefaleti adlı kitabı, Proudhon’un "Sefaletin Felsefesi" adlı kitabına yanıt niteliÄŸindedir), "DoÄŸrular BirliÄŸi’ni", "Komünistler BirliÄŸi" olarak yeniden örgütledi; bu yeni birliÄŸin ÅŸiarı olan "Bütün ülkelerin işçileri birleÅŸiniz!" ifadesi, ünlü Komünist Manifesto’da (1848) tekrar edilecekti. Engels ile birlikte Almanya’da Neue Rheinische Zeitung’u çıkarmaya baÅŸladıkları sırada, Almanya’daki devrim hareketinin baÅŸarısızlığa uÄŸraması üzerine, kesin olarak Londra’ya göç