Güncelleme Tarihi:
Eğitim teknolojilerindeki hızlı gelişme, ders işleme ve izleme yöntemlerinde çeşitliliği artırırken, teşebirle yazılan “kara tahta”ların yerini elektronik tahtalar alıyor. Öğrenciler, bir süre sonra dersleri internetten de izleyebilecekler.
Milli Eğitim Bakanlığının 2005 yılında okullara kurduğu etkileşimli elektronik tahtaların sayısı okul aile birliklerinin de desteğiyle hızla artıyor.
Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürü Nizami Aktürk, son yıllarda okullarda kullanılmaya başlayan elektronik tahtalarla ilgili bilgi verdi. Elektronik tahtaların etkileşimsiz ve etkileşimli olmak üzere ikiye ayrıldığını kaydeden Aktürk, etkileşimsiz elektronik tahtada yapılabilen işlemlerin kısıtlı olduğunu anlattı. Etkileşimsiz elektronik tahta üzerinde yapılanların sadece kaydedilip çıktısının alınabildiğini belirten Aktürk, etkileşimli elektronik tahtaların ise projektör cihazıyla birlikte çalıştığını, tahtaya yansıyan bilgiler ile şekillerin üzerinde istenildiği gibi oynanabildiğini, bunların da kaydedilip çıktısı alınarak öğrencilere dağıtılabildiğini anlattı.
Aktürk, etkileşimli elektronik tahtaların MEB'in, eğitim altyapısını modernleştirme projesi kapsamında Dünya Bankası ve Avrupa Yatırım Bankası kredileriyle modernizasyonu yapılan ilköğretim okullarına 2005 yılında kurulduğunu kaydetti. Bu tahtaların genellikle büyük okullara konulduğunu ifade eden Aktürk, şu anda Türkiye genelinde 1000'e yakın ilköğretim okulunda etkileşimli elektronik tahta bulunduğunu anlattı.
Aktürk, şöyle konuştu:
“Etkileşimli elektronik tahtaları okullara neden koyduk? Türkiye teknolojik altyapısını değiştirirken ve dünyadaki eğitim sistemlerine entegrasyon gerçekleşirken, dünyada kullanılan teknolojileri en azından numune olarak biz de kullandık. Elektronik tahta özellikle İngiltere, Fransa ve ABD'de çok yaygın kullanılıyor. İngiltere'de ortaöğretimde her sınıfta var. Biz de numunesini ülkemizde uygulayalım istedik. Bu nedenle 1000 civarında ilköğretim okuluna koyduk.
İnteraktif elektronik tahtada, yazılımı olan bütün dersler işlenebiliyor. Bilgisayarı klavyeyle kullanır gibi ekrandan kullanabiliyorsunuz. Elinizle tahtanın hangi kısmına dokunursanız istediğiniz işlemi ve istediğiniz şekli yapabiliyorsunuz. Buna has yazılımınız varsa tahtanın üzerinde dersi resimle şekille anlatabiliyorsunuz, üzerinde oynayabiliyorsunuz. Mesela haritayla anlatırken harita üzerinde oynamalar yapabiliyorsunuz, işaretliyorsunuz sonra isterseniz bir tuşa basıp haritayı işaretlemelerden önceki eski haline getirebiliyorsunuz. Büyük kolaylık sağlıyor. Bunu kaydedip öğrencilere gösterebiliyorsunuz. Yapılan herşey hafızasında duruyor. Öğrencilere tekrar tekrar gösterebiliyorsunuz. Dolayısıyla aktif olarak kullanıldığında öğrencilerin eğitiminde ciddi bir kazanç sağlıyor.”
“GERÇEKTEN KULLANILMASINI İSTİYORUZ”
Elektronik tahtaların, okul aile birliklerinin katkısıyla yavaş yavaş okullara girmeye başladığını, özel okullarda da bulunduğunu belirten Aktürk, şöyle devam etti:
“Bugün birçok okulda bu tahtalar kullanılmaya başlandı. Fakat biz bunun bir modaya dönüşmesinden korkuyoruz. Moda olmasını değil de gerçekten kullanılmasını istiyoruz. Okullara koyduğumuz tahtalar deneme amaçlı. Bunlar gerçekten hakkıyla kullanılırsa ve beğenilirse, eğitime katkısı olduğu çalışmalarla ortaya çıkarsa bunların sayısı da artırılabilir.
Buradaki en büyük sıkıntı bütün öğretmenler bunu tam anlamıyla kullanamayabiliyor. Onun için öğretmenlere bunun kullanımıyla ilgili hizmet içi kurs veriliyor. Her okuldan en az bir veya iki öğretmen bunu kullanmasını biliyor. Fakat biz istiyoruz ki o tahtanın başına geçen herkes o tahtayı kullanabilsin.”
Aktürk, Ortaöğretim Projesi kapsamında 400 liseye daha etkileşimli elektronik tahta konulacağını bildirdi.
İNTERNETTEN DERS
Gelişmiş bazı ülkelerde kullanılmaya başlanan yeni bir yöntemi de anlatan Aktürk, artık sınıftaki derslerin internetten de izlenebildiğini ifade etti.
Aktürk, şunları anlattı:
“Bazı ülkelerde şöyle bir uygulama var: Ders bittiği anda öğretmenin anlattığı ders internetten izlenebiliyor. İlerde biz de geçeceğiz. Şu anda mesela Dubai'de, Fransa'da, İngiltere'de ders bittiği an öğretmenin yaptığı ders internette. Öğrenci derse girememişse bile internetten girerek öğretmen dersi anlatıyormuş gibi tahtadan izleyebiliyor.”
Okullardaki bilgisayarlara ilişkin de bilgi veren Aktürk, şu anda 8 ve üzerinde derslik bulunan ve birleşik eğitim yapmayan her okulda en az bir tane Bilgi Teknolojisi (BT) sınıfı bulunduğunu bildirdi. Okullarda 600 binin üstünde bilgisayar kullanıldığını ifade eden Aktürk, 25 öğrenciye bir bilgisayar düştüğünü belirtti.
Aktürk, çoğunluğu kırsal kesimdeki 17 bin okulun bilgisayarlarının da yenileneceğini bildirdi.
KARA TAHTA İLE ELEKTRONİK TAHTA BİR ARADA
Okullarda kullanılan eğitim teknolojilerinin nereden nereye geldiğinin örneklerinden biri Ankara İskitler'deki Evliya Çelebi İlköğretim Okulunda gözler önüne seriliyor.
Milli Eğitim Bakanlığının proje okullarından biri olan Evliya Çelebi İlköğretim Okulunda hem “kara tahta”larda hem de elektronik tahtalarda ders işleniyor. Bu okuldaki 13 derslikten 5'inde elektronik tahtalarda ders yapılıyor.
Matematik dersini elektronik tahtayla işleyen 4. sınıf öğrencileri, hareketli ve görüntülü olduğu için dersi çok sevdiklerini, daha iyi anladıklarını, dokunarak işlem yapabildikleri için de zevkli olduğunu söylediler.
Aynı okuldaki 1. sınıfta bulunan elektronik tahtada ise öğrenciler yazmayı elektronik tahtada öğreniyor. Eğitim hayatlarına elektronik tahtayla adım atan minik öğrenciler, bu tahta üzerinde “bitişik el yazısı” yazmaya çalışıyor.
Elektronik tahtaların etkin olarak kullanıldığını ifade eden Evliya Çelebi İlköğretim Okulu yöneticileri, eğitime büyük katkı ve kolaylık sağladığını kaydettiler.