Güncelleme Tarihi:
Kar-zarar hesaplandığında tipik olarak en az 2:1 veya daha fazla ideal olarak 3:1 oranı, yatırım veya yatırım stratejisinin başarılı olduğunun bir işareti olarak kabul edilir.
Kâr Zarar Oranı Hesaplama Nasıl Yapılır?
Kar ve zarar yüzdesi, gerçekleşen kar veya zararın yüzde cinsinden ifade edilmesinde kullanılır. Yüzdenin iki miktarı karşılaştırma yöntemlerinden biri olduğuna dikkat edilmelidir. Her gün bir şeyleri “yüzde” olarak hesapladığımız veya karşılaştırdığımız çeşitli durumlarla karşılaşıyoruz. En yaygın olanları, eşyaların alım satımıyla ilgili durumlardır. Bir malın satışı sırasında, genellikle yüzde olarak hesaplanan bir kar elde edilebilir veya bir zarara katlanılabilir.
Kar ve Zarar Yüzde Formülleri
Yüzde kar zarar hesaplamasına geçmeden önce, genellikle mal alım/satımında kullanılan birkaç terminolojiye aşina olmamız gerekiyor.
Maliyet Fiyatı (CP): Maliyet fiyatı, bir ürünü satın aldığımız fiyattır. Bu, CP olarak kısaltılır.
Satış Fiyatı (SP): Satış fiyatı, bir ürünü sattığımız fiyattır; kısaca SP olarak yazılır. Bir malın alım satımı sırasında CP veya SP'ye bağlı olarak satıcı için kâr veya zarar olabilir.
Kâr: Bir malın Satış Fiyatı, aynı malın Maliyet Fiyatından fazla ise, bu satıcı için kâr şartıdır.
Kar Yüzdesi Formülü
Profit % = SP - CP / CP x 100 = Net profit / CP x 100
Kayıp Yüzdesi
Loss % = CP - SP / CP x 100 = Net Loss (kayıp) / CP x 100
Alış satış fiyatı üzerinden kar oranı nasıl hesaplanır?
Satış fiyatı, bir alıcının bir ürün veya hizmet için ne kadar ödediğidir. Alıcıların ne kadar ödemeye istekli olduğuna, satıcının ne kadar kabul etmeye istekli olduğuna ve fiyatın piyasadaki diğer işletmelere kıyasla ne kadar rekabetçi olduğuna bağlı olarak değişebilir.
Ortalama satış fiyatı (ASP), belirli bir kategorideki bir ürünün farklı pazarlarda ve kanallarda satıldığı para miktarıdır. Bir ürünün ortalama satış fiyatını hesaplamak için, ürün veya hizmetten elde edilen toplam geliri, satılan ürün veya hizmet sayısına bölmek gerekmektedir.
Ortalama Satış Fiyatı Formülü
Ortalama Satış Fiyatı = Bir Ürün Tarafından Kazanılan Toplam Gelir ÷ Satılan Ürün Sayısı
Örneğin, Android akıllı telefonlar için ortalama satış fiyatının 261 dolar olduğunu belirledik. Diyelim ki son teknoloji ürünü yeni cep telefonunuz için bir fiyat belirlemeye çalışıyorsunuz. Yüksek teknolojili bir telefon sağlayıcısı olarak öne çıkmak için muhtemelen ürününüzü ortalamanın üzerinde fiyatlandıracaksınız.
Satış Fiyatı Formülü
Satış Fiyatı = Maliyet Fiyatı + Kar Marjı
Maliyet fiyatı, bir perakendecinin ürün için ödediği fiyattır. Kar marjı, maliyet fiyatının bir yüzdesidir.
Gerçek satış fiyatı, size yüksek teknolojili cep telefonlarınızı ne kadar fiyatlandıracağınızı söyleyebilir. Ürün yaşam döngünüz tamamlanmak üzereyken, lüks telefonlarınızın ortalama satış fiyatını, onları sattığınız fiyatla ve temel, düşük teknolojili telefonların ortalama satış fiyatıyla nasıl karşılaştırdığını görmek için hesaplayabilirsiniz.
İşletmeniz envanteri toplu olarak satın alır ve satarsa, kar elde etmek için birim başına satış fiyatınızın ödediğinizden daha yüksek olmasını istersiniz. Aksi takdirde, geliri bile bozarsınız. Örneğin, bir işletme 3000 TL ye 20 adet ekmek makinesi aldı.
Satın alınan birimlerin toplam maliyeti 3000 TL
Satın alınan birim sayısı 20 adet
Maliyet fiyatı 3000 / 20 = 150 TL
140 TL üzerine %40 maliyet koyduğunda;
Satıl Fiyatı 150 TL + (%40 x 150 TL)
150 + 60 = 210 TL
Bu hesaba göre 1 ekmek makinesi 210 TL ye satılacak demektir.
210 x 20 = toplam gelir 4200 TL