Güncelleme Tarihi:
Programda 6 ünitede, ‘canın ve tenin dokunulmazlığı’, ‘aktif yurttaşlık’, ‘barış’, ‘uzlaşı’, ‘birlikte yaşama’, ‘farklılıklara saygı’, ‘hukukun üstünlüğü’ gibi konularda temel değerlerin içselleştirilmesi esas alındı. Kazanımlar masallar üzerinden işlenecek. Derste, ‘insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi’ ile ilgili kavramlar hakkında bilgi aktarmaktan çok temel değerlerin kazandırılmasına öncelik verilmesi amaçlanıyor. Ünitelerde insanın canına saygı gösterilmesi ve dokunulmazlığının sağlanması gerektiği, öğrencilerin hak ve özgürlüklerinin bilincinde olması, çocuk haklarını bilmeleri ile hak ve özgürlüklerin ihlal edildiği durumlarda ne yapabileceklerini öğrenmesi konuları üzerinde duruluyor. Programda ‘kendi ruhsal ve bedensel bütünlüğünün farkına varmak ve korumak, biz olmak, bize ait olanı korumak, başkalarına zarar vermemek, başkalarının istismarına karşı kendini korumak’ konularına vurgu yapılıyor. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın internet sitesinde yayınlanan taslak metin için uzmanlar görüş ve önerilerini 28 Mayıs Perşembe akşamına kadar programdegerlendirme@meb.gov.tr veya http://ttkb.meb.gov.tr adreslerine gönderebilir.
İmam hatiplere ‘İslam kültür ve medeniyeti’ dersi
Anadolu imam hatip ve imam hatip liselerinin 12’nci sınıfları için ‘İslam kültür ve medeniyeti’ dersi öğretim programı da Talim Terbiye Kurulu’nun internet sitesinde yayınlandı. Programda, İslam kültür ve medeniyetinin doğuşu ve gelişimi, mimari, güzel sanatlar, gibi konular bulunuyor.
Pedagojik açıdan doğru
Prof. Dr. İrfan Erdoğan (MEB Talim Terbiye Kurulu Eski Başkanı): Bu derslerle ilgili pedagojik gerçek şu: İlkokul eğitiminde insan olmaya dair değerlere öncelik verilmesi gerekiyor. Daha sonra millet ve devlet olma bilinci gibi değerler kazandırılabilir. Ama şimdiye kadar bunun biraz tersi uygulandı. Çocuk çok erken çağlarda millet olmaya dair telkinle veya içerikle karşı karşıya kaldı. Şimdi bu taslak programla insan olmayı önceleyen, insan hakkı, hürriyeti üzerinde durulan bir içeriğin öne çekilmesini pedagojik açıdan ben doğru buluyorum. Evrensel değerlerin 4’üncü sınıf müfredatına konulması doğru.
Masallar bölümü tehlikeli
Kenan Çayır (İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları Merkezi Müdürü): Başlıklara bakınca olumlu. Ancak ‘öğrencilerin bize ait olan değerleri koruması’ temel amaç. Buradaki sorun ‘biz’ kavramından ne kastedildiği. Eğer diğer müfredattaki gibi Türk ve Sünni Müslüman temel alınacaksa birlikte yaşama, farklılıklara saygı gibi amaçlara ulaşılamaz. Dersler masallar üzerinden işlenecek. Ama masalların birçoğu eskinin kültürünü yansıtıyor. Örneğin kadınları ikinci rolde gösteriyor. ‘Bize ait olan değerler’i masal ile aktarırken evrensel insan hakları, eşitlik gibi kavramların uzağına düşme tehlikesi de var.