Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), ortaokul ve imam hatip ortaokullarında gelecek yıl okutulmaya başlanacak hukuk ve adalet dersinin öğretim programını yayımladı. 2013-2014 eğitim öğretim yılından itibaren, 6 ve 7’inci sınıflarda seçmeli dersler arasında yer alacak hukuk ve adalet dersiyle, öğrencilerin adalet ve hukuk bilincinin geliştirilmesi amaçlanıyor.
Geçen yıl MEB ile Adalet Bakanlığı arasında imzalanan protokol ile “Hukuk Bilinci Geliştirme Komisyonu” oluşturuldu. Komisyon tarafından geliştirilen “Hukuk ve Adalet Dersi” öğretim programı, MEB’in internet sitesinde yayımlandı. Programa göre, hukuk ve adalet dersiyle, öğrencilerin, “Evrenin ruhu olan adalet duygusu” ve hukuk bilincinin erken yaşlarda geliştirilmesi amaçlanıyor. Dersle çocuklara başkalarının hakkına saygı duyması, bunu ilişkilerine yansıtması, vatandaş olarak hak ve sorumluluk bilincine sahip olması, güncel hayatta karşılaşabileceği sorunlara yönelik temel hukuki bilgi ve becerileri edinmesi hedefleniyor.
‘Hukuk ve Adalet Dersi’ öğretim programı, öğrencilerin günlük yaşamda karşılaşabileceği hukuk ve adalet kavramlarıyla ilişkili sorunların çözümünde
özellikle barışçıl yöntemlere ilişkin gerekli bilişsel ve duyusal kazanımları temel alıyor. Öğrencilerin kendi yaşantıları yoluyla örnek olaylara dayalı çözümlemeler yapmaları, hukuk ve adaletle ilgili yaşantı ve gözlemlerinden hareketle bu derste öğrendikleri yeni kavramları içselleştirmeleri ve temel beceriler kazanmaları bekleniyor.
Yargı kurumları ziyaret edilecek
Programdaki sürecinde; yargı sistemindeki kurumlara ziyaret düzenlenmesi, sınıflarda temsili mahkemelerin oluşturulması gibi etkinliklerle örnek olay yönteminden de yararlanılması amaçlanıyor. Dersin işlenmesi, adaletin sağlanması ve hukukun uygulanması konularında sınıf ortamına yargı sisteminde görevli hukuk uygulayıcılarının davet edilerek birincil kaynaklardan faydalanması öneriliyor. Yargılama sisteminin işleyişi ve çalışan kişilerin görevleriyle ilgili adliye ziyareti olarak bir etkinlik düzenlenmesi planlanıyor. Öğrenciler için pedagojik açıdan herhangi bir probleme neden olmayacak bir ziyaret ortamının temin edilmesi halinde adliye ziyaretler yapılması isteniyor. Ders sırasında hukuk kurallarına uyulmadığında öğrencilerin bir yaptırımla karşılaşması durumunda bunu olağan hayatın nasıl etkileyebileceği anlatılacak.
Öğretmenler “korkuya” dikkat edecek
Ders işlenirken öğrencilerin beceri ve tutumlarının geliştirilmesi için çatışma çözme, yorumlama, neden-sonuç ilişkisi kurma, empati kurma, makul çözümleri kabul etme ve karar verme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler düzenlenecek. Derslerde, öğretmenlerin örnekler üzerinde titizlikle durularak hukuk sisteminin karmaşıklığı, süreçlerden bunalma, korku gibi etkenlerin öğrencilerde hak aramaktan çekinme duygusu yaratmaması konusuna dikkat etmesi isteniyor. Öğrenme öğretme sürecinin daha verimli olabilmesi için derste; hukuk terimleri sözlüğü, kanunlar, ilgili resmi internet siteleri gibi yardımcı kaynaklar ile hâkim, savcı, avukat gibi kişilerden yararlanılacak.