Güncelleme Tarihi:
Rapora göre, her iki öğretmenden biri meslek hayatı boyunca mobbinge uğruyor. Öğretmenlerin, yüzde 37,7’si birkaç ayda bir, yüzde 14,4’ü ise her gün mobbing görüyor. Yıldırmaya maruz kalan 4 öğretmenden 1’i meslek hayatının olumsuz yönde etkilendiğini vurguluyor. Öğretmen en ağır mobbingi, müdür ve müdür yardımcısı ile öğretmen arkadaşlarından görüyor. Mobbing öğretmenlerin karşısına en çok dedikodu, hakaret içerikli sözler, onur kırıcı şakalar, toplum içinde sözün kesilmesi, sözlü ya da yazılı tehdit gibi şekillerde çıkıyor. Araştırmanın en vahim sonucu ise, mobbinge uğrayan öğretmenlerin yüzde 65’i yasal haklarını bilmiyor, yüzde 59’u ise kabullenme, geri çekilme ya da gayrıresmi araçlarla yıldırmayı durdurmaya çalışıyor.
12 İL, 2 BİN 39 ÖĞRETMEN
340 bin öğretmenin üye olduğu Eğitim-Bir-Sen, 24 Kasım Öğretmenler Günü nedeniyle araştırma yaptı. 12 ilde (İstanbul, Ankara, İzmir, Çanakkale, Sakarya, Adana, Kayseri, Samsun, Trabzon, Erzurum, Malatya, Şanlıurfa), 2 bin 39 öğretmenin katıldığı “Öğretmenlerin Yıldırma Algısı ve Tecrübeleri” araştırmasında çarpıcı sonuçlar elde edildi. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yüzde 4,1’i okul öncesi, yüzde 25,7’si ilkokul, yüzde 29’u ortaokul, yüzde 40,9’u ise ortaöğretim kurumlarında çalışıyor. Araştırmada dikkat çeken bazı veriler şöyle:
EN ÇOK LİSELERDE YAŞANIYOR
Öğretmenlerin yüzde 45,7’si yıldırmaya maruz kaldığını belirtti. Araştırmanın yapıldığı 12 il arasında yüzde 72 ile yıldırmanın en çok olduğu il Sakarya. Yıldırma yüzde 48,7 ile en çok liselerde yaşanıyor. Ortaokulda yüzde 47, ilkokulda yüzde 41, okul öncesinde bu oran yüzde 33. Yüzde 53,4 ile en çok yüksek lisans ve doktora mezunu öğretmenler yıldırmaya maruz kalıyor. Okullarda yıldırmayı önleyecek bir politikanın olmadığını düşünenlerin oranı yüzde 75,7’ye ulaşıyor. Öğretmenlerin yüzde 50’si yıldırmayı önlemeye dönük politikaların amacına uygun şekilde uygulanmadığını düşünüyor.
“SORUŞTURMA AÇARIM” TEHDİDİ
Yıldırma yöntemli olarak yüzde 34,7 ile en çok “ders verilmemesi ve disiplin soruşturması açılması” tehdidi gösterildi. Bunu yüzde 34 ile “amirlerim ya da meslektaşlarım tarafından okulda istenmediğimin sözle ya da davranışla ifade edilmesi”, yüzde 33 ile “okulda istenmediğim”, yüzde 33,6 ile “disiplin cezası”, yüzde 32 ile “savunma hakkının engellenmesi”, yüzde 31’le “amirlerin bağırması, azarlaması, hakaret etmesi” yüzde 26’yla “onur kırıcı şakalar yapılması” gibi yıldırma yöntemleri izledi.
TECRÜBESİZ ÖĞRETMEN HEDEFTE
Yıldırmayı en çok yüzde 50,9 ile yöneticiler yaptı. Yüzde 25,8 ile meslektaşlar, yüzde 12,9 ile veliler, yüzde 5,8 ile öğrenciler, yüzde 2,6 ile hizmetliler ve yüzde 1,9 ile diğer yıldırma politikası uyguluyor. Yıldırma politikası yüzde 46,2 ile en çok 1-5 yıllık öğretmenler üzerinde uygulanıyor.
TAYİN İSTİYOR
Yıldırmanın sıklığına bakıldığında yüzde 37,7 ile “birkaç ayda bir” cevabı ilk sırada yer alırken, yüzde 24’ü “haftada en az bir kere”, yüzde 14,5’i “ayda bir kez”, yüzde 14,4’ü “her gün”, yüzde 8,5’i ise “iki haftada bir kere” yanıtını veriyor. Yıldırmaya maruz kalanlar yüzde 21,6 ile en çok arkadaşlarında yardım istiyor. Yüzde 19’u yıldırma karşısında bir şey yapmazken, yüzde 13’ü tayin istiyor.
STRES, YALNIZLIK HİSSİ
Öğretmenlerin yüzde 46,5’i çalışma hayatları boyunca 2-5 defa yıldırmaya maruz kaldığını ifade etti. Yüzde 55,1 ile en çok 21-30 yaş arası öğretmenler yıldırılıyor. Yıldırma sonucunda edinilen tecrübeye bakıldığında yüzde 20,6 ile stres ik sırada gelirken, stresi yüzde 18,5 ile işe gitme isteğinde azalma, yüzde 8,5 ile yalnızlık hissi.”