Güncelleme Tarihi:
Birinci amaç; öğrencilerin, öğrenme yeterlilik düzeyini ölçmek olduğu kadar okulların ve öğretmenlerin de öğretebilme düzeylerini ölçüp, eğitimde kalite artışı sağlayacak önlemleri almak.
Öğrencilerimizin girdiği TIMSS, PISA gibi uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme sınavlarında aldığı üzücü sonuçlar ve sonuçlar doğrultusunda hazırlanan ulusal raporlar, gençlerimizin ve ülkemizin geleceği için mutlaka ama mutlaka önlem almamız gerektiğini gösteriyor.
Örneğin; PISA, OECD’nin (Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü) uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programıdır. 3 yılda bir 15 yaş grubuna uygulanan programın amacı; öğrenciler yaşam boyu karşılaşacakları zorlukların üstesinden gelmeye hazırlar mı? Düşüncelerini etkili bir şekilde ifade edebiliyorlar mı? Analiz yapıp doğru sonuçlara ulaşabiliyorlar mı? Toplumun ve ekonomi dünyasının üretken bireyleri olarak hayatlarını devam ettirebilecek ilgi alanları var mı? sorularına cevap bulmaya yönelik.
Okuma Becerileri, Matematik Okuryazarlığı ve Fen Okuryazarlığı alanlarında yapılan bu sınavlarda öğrencilerimiz oldukça başarısız sonuçlar alıyorlar. Eğitimin ekonomiye etkisi göz önüne alındığında ülkemizin gelecekte var olabilmesinin ön koşulu eğitimde kalitedir.
Ölçülüp değerlendirilmeyen durum; kontrol edilemez, iyileştirilemez, geliştirilemez ve yönetilemez. Hem eğitimi verenler hem de eğitimi alanlar için yeterliliğin ölçütü sınavlardır.
Türkiye’de bugüne kadar yapılan tüm sınavların hesabını yalnızca öğrenciler verdi. Merkezi Sınavların birinci amacı gerçekleştirilebilirse öğretmen ve yöneticilerin de hesap verebilirliği ölçülmüş olacak. Öğrenciler kadar öğretmenler ve okul yöneticileri de eksiklerini görecekler. Okullar ve öğretmenler, “Biz dersimizi anlatıyoruz daha ne yapalım, okumak çocuğun içinde olacak” diyemeyecekler. “En iyi nasıl öğretiriz”i aramaya başlayacaklar. Eğitimde kalite artışı sağlamanın temel yolu da budur. Genel eğitim kalitesi artırılamadığı sürece kimin hangi okulda okuyacağının da çok önemi yok.
Milli Eğitim Bakanlığı, yeni sistem ile ilgili açıklamalarındaki bu amacı gerçekleştirecekse sivil toplum örgütlerine, sendikalara, öğretmenlere ve halka amacını çok iyi anlatması ve onların da onayını alması gerekiyor. Aksi halde eğitimde kalite artışına yönelik bir tek adım bile atılmış olmayacak.
Öğrenciler daha başarılı olacak
İkinci amacı ise; ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirmek üzere seçme – sıralama yapmak. Bu sınavın eskiden yapılanlardan farkı uygulanış biçiminde. Her ders için dinlenme aralıkları verilerek yapılan Merkezi Sınavlar, öğrencilerin her sınava yönelik konsantrasyonlarının daha yüksek olmasını, dolayısıyla daha başarılı olmalarını sağlayacak.
Ancak ister az konudan ister çok konudan sınav yapılsın, bu sınavlarda başarılı olacak öğrenciler yine öğrenme becerileri gelişmiş öğrenciler olacak. Yine en iyi okullara başarısı en yüksek öğrenciler girecek. Öğrenme becerisi gelişmiş öğrenciler, doğru düzgün okuyan, okuduğunu anlayan, özet çıkarmayı, not almayı bilen, günlük çalışmalarını aksatmayan ve okulda öğrendikleri ile ilgili evde uygulama yaparak öğrendiklerini pekiştirme alışkanlığı edinmiş öğrenciler olacak. Aksi halde bir tek konudan bile sınav yapsanız hatta bir adım daha ileri giderek, sınavda soracağınız soruları önceden çözdükten sonra sınav uygulasanız da sonuç değişmez. Tabi çözdüğünüz soruların sınavda sorulacak sorular olduğunu söyleyemezsiniz.
Sınavlara girecek öğrencilere öneriler;
1. Sene başından bu güne kadar işlediğiniz ünite ve konularla ilgili öğrendiğiniz bilgileri tekrar edin.
2. İşlediğiniz her konu ile ilgili örnek soru çözümü yapın ve çözemediğiniz soruları öğretmenlerinize soru.
3. Sınav süresi yeterince uzun ve sınav sırasında sınıftan çıkmanız yasak olduğundan her soruyu en az iki defa okuyup verilenle istenenleri ayırt edin. (Soruyu anlamak çözümün yarısıdır.)
4. Paragraf sorularında önce soruyu sonra paragrafı okursanız, paragrafta ne arayacağınızı daha kolay görürsünüz.
5. Her branşla ilgili anlama ve yorumlama gerektiren sorularda ne sorulduğunu anladığınızdan emin olun.
6. İşlem gerektiren sorularda işlemlerin tümünü kalem kullanarak yapın.