Güncelleme Tarihi:
Ülkemiz, yüksek nitelikli bilgi çağı insanını yetiştirerek Türk ulusunu çağdaş uygarlık düzeyine taşıma sorumluluğunu üstlenmiştir. Bu sorumluluğun ancak çağın getirdiği değişimi doğru yorumlayan, fırsat ve imkan eşitliğini sağlayan ve uluslararası rekabet gücünü esas alan bilimsel bir planlama ve uygulama süreciyle gerçekleştirilebileceğinin bilincindeyiz.
Türkiye’de eğitim alanında önemli mesafeler katedilmesine rağmen aşılması gereken daha pek çok sorunumuz olduğunun farkındayız. Öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin bakanlığımızdan daha da gelişmemize ve ilerlememize dair beklentileri var. Öğretmen yetiştirmede de bir paradigma değişikliği yapıp kuramsal, kavramsal, terminolojik ve operasyonel bir yenileşmeye gitmek zaruret haline geldi.
Yol haritası oluşturuldu
Öğretmen yetiştiren kuruluşlara öğrenci alımı, alınan öğrencilerin nitelikli bir öğretmen adayı olarak yetiştirilmesi, mezun olduktan sonra atanması ve sürdürülebilir bir kalite için hizmetiçi eğitimi gibi alanlarda yaşanan sorunlar ayrı ayrı ele alınmakla beraber aslında bütüncül bir sorundur. Bu sorunların ele alınması amacıyla 18-20 Kasım 2011 tarihlerinde eğitim paydaşlarından oluşan geniş katılımlı bir çalıştay düzenlendi. Çalıştayda ortaya konulan görüşler esas alınarak öğretmenlerin hizmet öncesinde yetiştirilmesi, mesleğe girişi ve mesleki gelişimine yönelik yapılması gereken çalışmalara yol haritası oluşturacak bir ‘Ulusal Öğretmen Stratejisi Belgesi’ geliştirildi.
Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü olarak yurdumuza ve milletimize hizmet yarışında araştıran, eleştirel düşünen, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş; özgüvenli, girişimci, evrensel değerlere saygılı öğretmenlerimizle yola devam etmeyi amaçlıyoruz. Ülkemizdeki tüm okulları, üstün nitelikli öğretmen kadrosuna sahip, en son eğitim teknolojileriyle donatılmış ve zengin sosyal fırsatlar sunan okullara dönüştürme hedefimiz için bu çok zorlu ancak bir o kadar da onurlu yolda, milletimizin beklentilerini boşa çıkarmayacağız.
Gelişmiş toplumların temel unsuru alanında uzman, kendini sürekli geliştiren ve edindiği yeni bilgileri uygulamalarına yansıtan eğitimcilerdir. Bu anlayışla yetişmiş öğretmenler, sahip olduğu nitelikleri en iyi şekilde kullanabilen ve geliştirebilen, işinin tüm gelişim alanlarını kapsadığının bilincinde olan; farklı yaklaşımları, modelleri, yöntem ve teknikleri uygulayabilen, hem bireysel hem de işbirliği içinde çalışabilen, yaratıcı öğretmenler olarak sistemindeki yerlerini alacaklar.
Öğrencilerimizi düşünen, tartışan, üreten ve paylaşan bireyler olarak toplumumuza kazandırma mesuliyetini üstlenen öğretmenlerimize, öğretmen yeterlikleriyle de destek vermeye çalışıyoruz. Eğitim sistemimizin hedefleri doğrultusunda, öğrenci öğrenmelerine rehberlik eden, değişimi yöneten, ulusal değerleri yarınlara taşıyan, özeleştiri yapan, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyen, bireysel ve mesleki gelişiminden sorumlu olan bir öğretmenin sahip olması gereken bilgi, beceri, tutum ve değerleri içeren ‘Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri’ Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlendi.
Öğretmen Mesleği Genel Yeterlikleri, tüm eğitim paydaşlarını temsil edebilecek katılımcı ve bilimsel bir anlayışla hazırlandı. Yeterliklerin hazırlanmasında akademik danışmanlar, ilgili alanlardan deneyimli öğretmenler ile program uzmanları destek vermiş ve sürecin her aşamasında bilimsel araştırma yöntemleri kullanıldı. Aynı zamanda ulusal ve uluslararası araştırmalardan, öğretmenlerin ve alan uzmanlarının yanı sıra üniversitelerin, sendikaların, sivil toplum kuruluşlarının, bakanlık merkez ve taşra teşkilatı birimlerinin görüşlerinden de yararlanılarak Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri 6 ana yeterlik, 31 alt yeterlik ve 233 performans göstergesi olarak belirlendi. 6 ana yeterlik ve kapsamları şu şekilde yer aldı:
A. KiÅŸisel ve mesleki deÄŸerler - mesleki geliÅŸim
Öğretmen, öğrencileri birey olarak görür, değer verir. Öğrencilerin sosyal ve kültürel farklılıklarını, yaptıklarını ve ilgilerini dikkate alarak en yüksek düzeyde öğrenmeleri ve gelişmeleri için çaba harcar. Öğrencilerinde geliştirmek istediği kişilik özelliklerini kendi davranışlarında gösterir. Diğer öğretmen, yönetici ve uzmanların başarılı deneyimlerinden yararlanır. Öz değerlendirme yaparak değişim ve sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.) izleyerek bunlara uygun davranır.
B. Öğrenciyi tanıma
Öğretmen, öğrencinin tüm özelliklerini, ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, geldiği ailenin ve çevrenin sosyo - kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır.
C. Öğretmen ve öğrenme süreci
Öğretmen, öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
D. Öğrenmeyi, gelişimi izleme ve değerlendirme
Öğretmen, öğrencilerin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir. Öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Ölçme sonuçlarını daha iyi bir öğretim için kullanır. Sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır.
E. Okul, aile ve toplum iliÅŸkileri
Öğretmen, okulun bulunduğu çevrenin doğal, sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır. Aileleri ve toplumu eğitim sürecine ve okulun gelişimi ile ilgili çalışmalara katılmaları yönünde teşvik eder.
F. Program ve içerik bilgisi
Öğretmen, Türk Milli Eğitim Sistemi’nin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini bilir ve uygular.
Öğretmen yeterlilikleri
Öğretmen yeterlikleri çalışmaları Ä°lköğretim Kademesi Öğretmenleri Özel Alan Yeterlikleri’nin belirlenmesiyle devam etti. Bu kapsamda 16 alanda Özel Alan Yeterlikleri hazırlandı. Bunlar Türkçe, Ä°ngilizce, fen ve teknoloji, biliÅŸim teknolojileri, okul öncesi, görsel sanatlar, matematik, sınıf öğretmenliÄŸi, sosyal bilgiler, müzik, beden eÄŸitimi, din kültürü ve ahlak bilgisi, teknoloji tasarım ile görme engelliler, iÅŸitme engelliler, zihinsel engellileri kapsayan özel eÄŸitim alan öğretmenlikleridir.  Â
Ortaöğretim öğretmenlerine yönelik özel alan yeterlikleri belirleme çalışmalarında 9 temel alana öncelik verildi. Bunlar Türk dili ve edebiyatı, İngilizce, matematik, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya ve felsefe.
Ortaöğretim öğretmenlerine yönelik özel alan yeterliklerinin belirlenmesine psikoloji, din kültürü ve ahlak bilgisi, sağlık bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi, yabancı dil, müzik, beden eğitimi ve görsel sanatlar (resim) alanlarında devam ediliyor. Ayrıca mesleki ve teknik eğitim öğretmenleri özel alan yeterliklerinin belirlenmesi çalışmalarına başlandı.
Öğretmen yeterliklerini belirleme çalışmalarının yanı sıra öğretmenin liderlik yapabilme düzeyini, deÄŸiÅŸimi algılama ve öğretmenlik uygulamalarına yansıtma becerilerini bilimsel yöntemlere dayalı olarak arttırma yollarını netleÅŸtirmek de amaçlanıyor.    Â
Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü olarak dileğimiz, öğretmenlerimizin işbirliği içinde genç nesillere karşı görevlerini yeterlikler ışığında yerine getirmeleridir.