Güncelleme Tarihi:
Bu yıl da bütçeden en fazla payı eğitime ayırdık. Bütçe payımız 2002’de 10 milyar TL iken 2016’da 100 milyar 390 milyon 305 bin TL oldu.
TEOG ile ortaöğretim kurumlarına ayrı bir sınav olmadan öğrenci yerleştirme uygulaması başlatıldı. Özel sektörün eğitimdeki katkısını arttırmak amacıyla verilen teşvik düzenlemeleri devam edecek. Yeni özel okulların açılmasını teşvik amacıyla çeşitli tedbirler öngörülüyor. Bakanlığın 2015-2019 Stratejik Planı’nda özel öğretimin payının okul öncesinde 9.16’dan 23’e, ilkokullarda 3.31’den 6’ya, ortaokullarda 3.51’den 7’ye ve ortaöğretimde 4.78’den 12’ye çıkarılmasını hedefliyoruz.
ÖĞRETMEN STRATEJİ BELGESİ
Geçen yıl bazılarına birden fazla olmak üzere 400’e yakın okulumuza terör saldırısı yapıldı. Eğitim hakkını elinden almayı hedefleyen bu terör saldırılarını ve bu saldırıyı, çocukların can güvenliğini hiçe sayarak vahşice yapan bu teröristleri kınıyorum. Bu saldırılar nedeniyle MEB bütçesinden donatım, onarım ve acil ihtiyaçlar için fazladan 100 milyon liraya yakın kaynak kullanıldı.
Bu yıl, 22 bin 272 kurs merkezinde, 253 bin 494 kadrolu öğretmen ve 38 bin 395 ücretli öğretmenin hizmet verdiği destekleme ve yetiştirme kurslarına 4 milyon 306 bin 858 öğrenci başvurdu.
5-17 yaş arasında yaklaşık 620 bin Suriyeli çocuğun 310 binine eğitim veriyoruz. MEB’e bağlı okullarda bulunan 73 bin Suriyeli öğrencinin öğretim yılı sonuna kadar 105 bini geçmesi hedefleniyor. 2015-2016 eğitim yılının başlamasıyla kamplardaki geçici eğitim merkezlerinde yaklaşık 82 bin, şehirlerdeki merkezlerde yaklaşık 155 bin Suriyeli öğrenci okuyor. Hedef, yıl sonuna kadar 450 bin.
‘Öğretmen Strateji Belgesi’ kamuoyunun dikkatine nihayet sunulacak. Ülke genelinde öğretmen doluluk oranı yüzde 93’lere ulaştı. Hedef yüzde 100. 2015-2016 eğitim yılında 45 bin 351 ücretli öğretmen de görev yapıyor.
YERELE YETKİ DEVRİ
Yeni dönemde bakanlığın kurumsal örgütlenmesini, eğitim sisteminin ulusal düzeyde politika belirleme, koordinasyon ve denetiminden sorumlu olacak şekilde geliştireceğiz. Öğrenciyle ilgili sorunların okul düzeyinde çözülmesi ilkesini esas alarak, merkezden yerele doğru yetki devrini gerçekleştireceğiz.
Okulları akademik, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif performansa göre değerlendirerek, sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılmasını sağlayacağız. Ortaöğretimde uyguladığımız okul bazlı bütçe yönetimine, temel eğitim okullarımızın da geçmesi için çalışmalarımızı tamamlayacağız.
Bazı bölgelerde değişik gerekçelerle aksayan eğitim sürecini tamamlamak üzere destekleme kursları düzenlendi. Özellikle Güneydoğu’da güvenlik eksenli tedbirler, boykot ve engellemeler neticesinde, eğitim öğretime verilen ara ve kayıpların telafisi amaçlı tedbirler alındı. Bu kapsamda, özellikle 8 ve 12’nci sınıflar merkeze alınarak, bütün kademelere ara tatili de dahil olmak üzere programlar uygulandı. Ayrıca ikinci dönemde de bu tedbirler devam ettirilecek.
Kamu, özel sektör ve yüksek-öğretimin temsil edildiği, eğitim sisteminin talep ve arzı arasında bağlantı kuran ve bu çerçevede yükseköğretim politikalarını ele alan bir ‘Yükseköğretim Planlama Kurulu’ oluşturulacak.
92 SAHTE DİPLOMA
Bakan Avcı, TGRT Haber’de katıldığı bir programda da sahte diplomalı öğretmenlerle ilgili, “Bugün itibariyle sayıları 92’yi bulan öğretmenin, aslında sahte diplomalarla atamasının yapıldığı tespit edildi. Ayrıca 117’ye yakın şaibeli istifa var” dedi.
Bakan Avcı, daha sonra, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2016 yılı bütçesine ilişkin milletvekillerinin sorularını yanıtladı. Avcı, özetle şu açıklamalarda bulundu:
İMAM HATİP MEZUNLARININ KURDUĞU DERNEKLER ÇOK FAAL
Okullarda din derslerinin seçimine ilişkin bazı ulaşım araçlarında da kullanılan poster ve afişlerin altında ÖNDER'in imzası bulunuyor. ÖNDER, imam hatip mezunlarının kurduğu bir mezun derneği. Dernek öğrencilerin mezun oldukları okullara gelmesini istiyor. Bu, demokratik bir sivil toplum kuruluşunun eylemi gibi de yorumlanabilir. Bunun kimseyi mecbur eden bir tarafı bulunmuyor.
ÖNDER'in imam hatip okullarında ihtiyaç duyan öğrencilere yemek gibi bazı yardımlarına ilişkin bir konuya da daha önce TBMM'de açıklık getirdim. Diğer okul türlerinden mezun olan diğer sivil kuruluşlarının da aynı şekilde fen liselerine, Anadolu liselerine de sahip çıksınlar. İmam hatip okullarından mezun olanların kurduğu dernekler gerçekten çok faal. Belki o fazla göze batıyor. Ama bu inşallah bir rekabete vesile olur. Diğer okul mezunlarının da kendi okullarıyla ilgili benzer faaliyetlerde bulunmalarında fayda var. Biz onu Milli Eğitim Bakanlığı olarak yadırgamayız.
Seçmeli derslere ilişkin mesaj gönderen Eskişehir Milli Eğitim Müdür Yardımcısı görevinden alındı.
PROTOKOL BİR ŞABLON
MEB Hayatboyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile TÜRGEV arasında yapılan protokol gibi, 29 sivil toplum kuruluşuyla yapılan benzer protokoller bulunuyor. Protokol 3 yıllığına imzalandı.
TÜRGEV'in yurtlarında kalan öğrencilerin eğitim masraflarının ödenmesi uygulamasında, diğer protokollerde olduğu gibi Milli Eğitim Bakanlığı’nın benzer işlerini üstlenen eğitimcilerin ücretlerini aldık. Aynı koşullarda, aynı maddelerle Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği ile bu protokolü imzalarız tabii. Getirsinler projelerini. Yıllardan beri sürdürdüğümüz ve 3 yıllığına yenilenmesi talimatını verdiğim Eğitim Gönüllüleri Vakfı'nın benzer uygulaması var. Bu şablondur.
Hayatboyu Öğrenme Genel Müdürlüğünün protokol kuralları var. Kiminle olursa olsun 12 kişi bir araya gelir ve mevcut programdan herhangi birini seçerlerse kurs açılır ve ücreti bakanlığımızca ödenir. Siz de getirin benzer kurs taleplerinizi protokol imzalayalım, memnuniyetle ücretlerini ödeyelim.
TELAFİ EĞİTİMLERE 12 BİN 524 ÖĞRENCİ KATILDI
Sur, İdil, Silopi, Cizre, Dargeçit ve Nusaybin ilçelerinde güvenlik tedbirleri, boykot ve engellemeler nedeniyle eğitim öğretim faaliyetlerinde sorun yaşayan 8 ve 12’nci sınıf öğrencileri toplamı 19 bin 404. Ara dönem tatilinde uygulanan telafi eğitimleri, Batman, Diyarbakır ve Mardin il merkezinde uygulandı ve bu eğitimlere 12 bin 524 öğrenci katıldı.
YATILI TELAFİ PROGRAMI İÇİN ÖĞRENCİLERE ULAŞTIK
İkinci dönemin başlamasıyla birlikte Dargeçit, Nusaybin, Silopi ilçelerinde bütün öğrencileri kapsamakla birlikte 8 ve 12’nci sınıf öğrencilerini merkeze alan telafi eğitimleri hafta içi ve hafta sonu olarak hayata geçirildi. Batman, Diyarbakır ve Mardin il merkezlerinde 8 ve 12’nci sınıf öğrencilerinin sınav takvimini gözeten 2016 Haziran sonuna kadar devam edecek yatılı telafi programı için bütün öğrencilere ulaştık. 10 Şubat Çarşamba itibarıyla 7 bin 514 öğrenci programa katılacağını bildirdi. Cizre, Sur ve İdil başta olmak üzere bütün sorun yaşanan ilçelerde eğitime yönelik güven ortamı oluşmasıyla öğrencilerimizin eğitime dair kayıplarının telafisi gerçekleştirilecek inşallah. Şu anda da isteyen öğrencilerimizin farklı il ve ilçelerde eğitimlerini devam ettirebilmeleri için nakil işlemlerini kolaylaştırdık. Boş pansiyonu olan yatılı okullarımızı duyurduk.
Telafi eğitimlerine katılan her öğrenciye temel ihtiyaç maddelerini verdik. Ayrıca sömestr tatilinde öğrenci başına 250 lira nakdi yardımda bulunuldu. İhtiyacı olan öğrencilere de giysi, ayakkabı verildi, öz bakım ihtiyaçları giderildi. Öğrencilere genel sağlık taraması yapıldı. Ayrıca telafi eğitimleri kapsamındaki öğrenci ve öğretmenlere yönelik psikolojik rehberlik ve danışmanlık hizmeti sunuluyor.
"Öğretmenler İdil'den İstanbul'a çekildi" diye yayınlanan haberler doğru değil. 12 il merkezinde, öğretmenevi imkanı olan illerimizde bu hizmet içi eğitimi yapıyoruz. Telafi eğitimine katılan 12’nci sınıf öğrencilerinin tamamına YGS ve LYS semineri verildi. YGS başvurusunu yapamayan öğrencilerin YGS başvuru ücretleri ödendi. Diğer yandan TEOG kapsamında ortak sınavlara yönelik rehberlik faaliyetleri yapıldı. Bu işler için, Diyarbakır, Batman ve Mardin illerinde toplam 672 öğretmen görevlendirildi. Bu görevlendirmeler gönüllük esasıyla yapıldı. Söz konusu ilçeler dışında terör nedeniyle eğitimi aksayan il bulunmuyor. Sanki güneydoğuda ve doğuda eğitim durmuş gibi bir intiba uyandırılması yanlış.
KÜRTÇE EĞİTİM VEREN ÖZEL OKULLAR
Bölgeden bazı milletvekilleri "Kürtçe eğitim veren özel okul açabilir miyiz? Bunun için ne yapmamız gerekiyor? diye sordu. Evet açabilirsiniz. Bunun için MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’ne müracaat edilmesi gerekiyor. Nasıl İngilizce, Almanca, Fransızca bazı derslerin yabancı dillerde okutulduğu özel okullar varsa benzer okullar açmak için de müracaat edilebilir. Bu okullarda İngilizce, Hollandaca, Japonca gibi hangi dillerin zazaki, lazca gibi hangi dillerin bu bağlamda okutulabileceği konusu için bakanlar kurulu kararı gerekiyor. Bizim de bakanlık olarak bakanlar kuruluna gönderdiğimiz şu dillerde özel öğretim kurumları açılması teklifleri var, bunun bakanlar kurulu değerlendirmesi diye gönderdiğimiz bir bakanlar kurulu taslağı var.
ÖĞRETMENLERE ÖDEV İÇİN SORUŞTURMA AÇMADIK
Sömestr tatilinde atlı karıncanın üzerinde ödev yapan öğrencileri gördüm. Öyle öğretmenlere soruşturma filan açmadık. Ben de kitabın üzerine bir not yazdım öğretmenimiz için. 'Sevgili öğretmenim' ve ardından 7-8 tane soru işareti ve altına da 'Nabi Avcı...' demiş oldum. Özel okulun öğrencileriymiş, okulun koordinatörünü aradım. iki tane özel okulun ikaz edilmesini istedim. Ama öyle öğretmenlerimize soruşturma filan açmadık.
19. Milli Eğitim Şurası'nda alınan kararlar istişari kararlar, daha önce yapılan şuraların yüzde 2'si uygulandı. Şuradaki tavsiye kararlarının henüz Tebliğler dergisinde yayımlandı. Yayınlayacağız ama yani onlar neticede kayda geçmiş tavsiye kararları.
Öğretim desteklerinin amaçları belli, 2015-2016 öğretim yılında 185 bin 306 öğrenci temel liselerde öğretim gördü.
İNTİHAR HABERLERİ ÖZENDİRİCİ ETKİ YARATIYOR
Görevlendirilemeyen öğretmenler ve bazı öğrencilerin intiharlarına ilişkin haberler verilmemesi, özendirici olması nedeniyle genel kabul gören bir kural. Bir çocuğun intiharının da milli eğitim komisyonu üyeleri olarak yaptığımız bir toplantıda bana iletildi ve buna çok üzüldüm. Aileyle de görüştüm. Olay TEOG sonuçları açıklanmadan önce oluştu. Kaldı ki olsa bile farzı mahal bunun bu kadar kamuya açık bir ortamda, bu kadar çocuğumuzun bir şekilde haberdar olabileceği bir ortamda hem de hekimler tarafından konuşulması uygun değil.
Konuşmaların ardından, Milli Eğitim Bakanlığı ile ÖSYM, YÖK ve üniversitelerin bütçeleri, komisyonda oylanarak kabul edildi.