Güncelleme Tarihi:
Sağlıklı öğrencilerin de geometrik şekilleri kolay öğrenmelerini sağlayan, sayıların kabartılarak işaretlerin de boncukla gösterildiği düzlem, özellikle görme engelli öğrencilerin şekil algısını geliştiriyor.
Matematik öğretmeni Oktay Azaz, görme engelli öğrencilerin özellikle geometri konularından muaf tutulduğunu ama lisede ve ileriki hayatlarında mutlaka bu konuların karşılarına çıktığını söyledi. Görme engellilere bu konuyu nasıl anlatabileceğini düşünerek harekete geçtiğini belirten Azaz, koordinat düzlemini yaparak geometrik hesaplamaları somut hale getirdiklerini belirtti.
Öğrencisi Mustafa Altın'la fikir alışverişinde bulunduğunu anlatan Azaz, "Koordinat düzlemi üzerine sayıları kabartma şeklinde işaretleri de boncuklarla yaptık. Çocuklar özellikle sayıların işaretlerini karıştırıyorlardı. Negatif ve pozitif bölgeleri ayırt etme açısından güzel bir alet oldu" dedi.
"Öğrencilerimize çok faydası oluyor"
Görme engelli öğrencilerin koordinat sistemini hesaplamayı öğrendiğini ama kolay unuttuklarını aktaran Azaz, konuların zihinlerinde somut bir hale geldiğinde daha kalıcı olacağı düşüncesinden hareketle böyle bir alet tasarladığını belirtti.
Azaz, şunları söyledi:
"Öğrencilerimiz geometri konularında muaf tutuluyor ama bu konular lisede yine karşılarına çıkacak. Biz de bunu somut hale getirebilmek için kabartma şeklinde koordinat düzlemi yaptık. Bu aleti görme engelliler için tasarladık ama gören öğrencilerimiz için de faydalı olacaktır. Bu sene yaptığımız bu aleti TÜBİTAK bilim fuarında da sergiledik. 7 ve 8’inci sınıf öğrencilerimiz bu aleti kullanıyor ve çok da faydası oluyor. İnşallah önümüzdeki yıllarda da bu aleti kullanacağız."
Görme engelli öğrenciler için tasarlanan aletin sağlıklı öğrencilerin de kullanabileceğini dile getiren Azaz, "Çünkü rakamları kabartma yaptığımız gibi normal de yaptık. Gören çocuklar boncukları çıkararak kullanabilir. Onlar için de faydalı olacaktır" diye konuştu.
"Bilgilerin somutlaşması gerekiyordu"
Öğretmenine yol gösteren 8’inci sınıf öğrencisi Mustafa Altın da yatılı olarak okuduğunu, okulda öğretmeni Azaz'ın bilgileri kendilerine somut bir şekilde anlatabilmek için çaba içerisine girdiğini, kendisinin de bu konuda öğretmenine yardımcı olduğunu belirtti.
Matematik öğretmeniyle koordinat düzlemini tasarladıklarını anlatan Altın, şunları söyledi:
"Aynı zamanda kendisinin de daha rahat anlatabilmesi için sayıları normal olarak da yazdık. Aslında öğrenmek sıkıntı olmuyor. Önemli olan akılda kalmasıydı ve bilgilerin somutlaşması gerekiyordu. Hocamız anlatıyordu ama geçici oluyordu. Şimdi elimizi koyduğumuzda x ekseni y ekseni akılda kalıyor."