Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu (TTK) Başkanı Alpaslan Durmuş, TRT Diyanet’te taslak müfredat ile ilgili soruları yanıtladı. TTK Başkanı, el yazısıyla ilgili çalışma yaptıklarını belirtti, yazının ergonomik bir problemi olduğunu söyleyerek , “El yazısıyla ilgili gelecek hafta net cevabı vermiş olacağız” dedi. Müfredat çalışmalarının ise 1 Mart’a kadar tamamlanacağını belirten Durmuş’un açıklamalarından satır başları şöyle:
EL YAZISININ FONTSAL SORUNU VAR
Çocukların farklı eğilimleri olabilir. El yazısıyla ilgili gelecek hafta net cevabı vereceğiz. Yaptırdığımız bir iki araştırma var. Onlar da sonuçlanmış olacak. Bu, kulak ardı ettiğimiz konu değil. El yazımızın fontsal bir sorunu var. 65 derece çok rahat bir açı değil. Ergonomik bir problemi bulunuyor, sorun oradan kaynaklanıyor.
KRONOLOJİK DÜŞÜNCE BECERİLERİ KAZANDIRMAYA ÇALIŞTIK
Her sene programlarda ufak rötuşlar yapıyorduk. 2006’dan beri esaslı bir değişiklik olmadı. Artık köklü bir çalışma gerekiyordu. Gelen birtakım raporlarda da bunu görüyorduk. Örneğin, anayasa değişliğine göre revizyonlar olacak. Eğitim kurumlarımızda gerek öğretmenlerimizin, gerek öğrencilerimizin geliştirdikleri farklı yetenekler var ve eğitim öğretim ortamlarına yansıtmak gerekiyor. Artık bilgiye erişmek daha önemli hale geldi. Bunları da entegre etmek için değişiklik yapılmalıydı.
Biz programlarla ilgili çalışmaya başlamadan önce “nasıl bir insan istiyoruz, nasıl bir insan yetişmesini” istiyoruz diye sorduk. Öğretmenlerimize, velilerimize, idarecilerimize sorduk. 1980 sonrası hükümetlerin programları, şura kuralları, Sivil Toplum Kuruluşu (STK) raporlarına da baktık. Bunların da “nasıl bir insan” sorusunun cevabını belirledik. Kendimize bir yol haritası çizdik. Basında İsmet İnönü’yü kaldırmışlar denildi. İnönü ile ilgili kaldırdığımız bir şey yok. Yanlış yere baktıkları için öyle gördüler. 2’nci Dünya Savaşı inkılap tarihinde. 12’nci sınıfta inkılap tarihi olması gerekiyor, bu konu orada var. İnönü ve Atatürk ile ilgili konular azaltılmadı, içeriklendirme yapıldı. Atatürk’ün azaltıldığına dair 20-30 bin kopyala-yapıştır yapılmış e-posta aldık. Bunlar bir kampanya olarak bize iletildi. Hayır, konuları azaltmadık. Gerektiği kadar gerektikçe diye bir motto var. Kronolojik düşünce becerileri kazandırmaya çalıştık. Kanıt temelli tarih eğitimi vermeye çalıştık. Azaltma değil, söylediğimiz çerçevede içerikleme söz konusu.
PISA VE TIMSS’E DE BAKTIK
Matematikte öğrenme alanlarımız var. Dünya ölçeğinde mutabık olunan çerçeve. Bizim programlarımızla ilgili olarak önümüzde aydınlık bir çerçeve var. 4 bin kişilik, yıl boyunca süren çalıştaylar oldu. Profesörler, öğretmen arkadaşlarımız da var. Çok berrak bir yolda yürüdük. Tüm derslerde ne yaptığımızı biliyoruz. Bunları hocalara sorduk, onlar söyledi. Bir ekip çalışması oldu. Bir akıl meclisinden bahsediyorum. Bunlar bir araya gelip bir eser çıkardılar. Program geliştirirken her bir veri kaynağına bakıyoruz. Ulusal ve uluslararası sınavlar da bunlardan biri. PISA sınavlarına da baktık. TIMSS’e de baktık. Eksiklerimizi görmeye çalıştık.
DERS KİTAPLARINDA DİLİ NASIL KULLANDIKLARINA KARIŞAMAYIZ
Ders kitapları hazırlanırken biz yayıncıların uyması gereken temel çerçeveyi belirliyoruz. Onların bu kazanımlara uyması gerekiyor. Kitaplarda dili nasıl kullandıkları, yayıncıların sorumluluğunda. Bir kültürel ve dinsel ayrımcılık olmadığı sürece “dili neden böyle kullandınız” diyemeyiz.
500’E YAKIN PİLOT OKULDA YABANCI DİL EĞİTİMİ YAPILACAK
Anasınıfları için 250 etkinlik şeklinde farklı aktivite önerileri var. Gelişimleri destekleme konusunda aktiviteleri sunduğumuzun altını çizeyim. Amacımız alternatif mecraları tanıtmak. Bununla ilgili komisyon çalışmaya devam ediyor. Gelecek yıl 5'inci sınıfta yabancı dil eğitimi 500'e yakın pilot okulda başlayacak. Yeni program 2017-2018 eğitim öğretim yılında 1, 5 ve 9’uncu sınıflarda uygulanacak.
ÖĞRETMENLERİMİZE EĞİTİM VERİLECEK
24 Şubat bilemediniz 1 Mart’a kadar programların son süreci bitecek. Ardından ders kitapları hazırlık aşamasına geçilecek. Programa uygun ders araç gereci ikinci aşama. Üçüncü aşama da öğretmenlerin bilgilendirilmesi. Örneğin matematik alanındaki tanıtım, e-ders şeklinde sitemize yüklenecek. Sunum ve programı koyacağız siteye. Öğretmenlerimize de yaygın tanıtım yapacağız, kendi kendilerine elektronik ortamda öğrenecekler. İkinci olarak her ilden en az 1 kişiyi eğitime alacağız.
4 bin 500 kişilik asgari bir eğitim vereceğiz. Bu arkadaşlar daha sonra kendi illerindeki aynı alanın öğretmenlerini eğitecekler. Ramazandan önce bitirmek niyetindeyiz. Ramazana arkadaşlarımız bu süreçleri tamamlamış olarak girecekler. Öğretmen arkadaşlar bu programları uygularken sıkıntıları olabilir, bir sıcak hattımız olacak TTKB olarak da Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü aktif olacak.
10’UNCU SINIFTA DA FELSEFE DERSİ OLACAK
Felsefe dersini 11’de veriyorduk. 10’uncu sınıfta da olacak. 10 ve 11’de bu dersleri felsefe öğretmeni verecek. Bir ders koyduğunuz zaman öğretmen ihtiyacını da düşünmek gerekiyor. Bu dengeleri göz önünde bulundurarak çözüm üretmeye çalışmak lazım. Öğrencilerimize bilgi ve duygularını uygun ifade etme becerisini, tutum davranışını kazandırmaya ve bunlar arasında denge gözetmeye çalışıyoruz.