Güncelleme Tarihi:
Laurence Auer, Fransa Avrupa ve Dış İşleri Bakanlığı Kültür, Eğitim, Araştırma ve Organizasyon Direktörü. Birim, başta uluslararası öğrenciler olmak üzere, Fransa dışında kültür ve araştırma alanındaki çalışmalarla ilgileniyor. 9 Kasım’da Fransa Büyükelçiliği’nin adına düzenlediği resepsiyona katılan Auer, Hürriyet’in sorularını yanıtladı. Direktör, son yıllarda Erasmus ile Avrupa’ya giden Türk öğrencilerin sayısının azaldığını belirtirken, Fransa’da yüzlerce yeni İngilizce programının açıldığını hatırlatıyor. Fransa’da eğitim almak isteyen öğrencilere ise lise notlarını yüksek tutmalarını öneriyor. Auer ile Fransa Türkiye Büyükelçiliğinin adına düzenlediği resepsiyonda buluştuk.
YENİ İŞBİRLİKLERİ İÇİN ÇALIŞIYORUZ
İNGİLİZCE PROGRAMLARI ARTIYOR
Fransızca eğitimde artık tek kriter değil. Biz, dil için mücadele etmiyor, çok dillilik için çalışıyoruz. İngilizce dünya dili ve bununla yarışmıyoruz. İngilizce bu pozisyonunu korumalı. Fransa olarak, kültürel çeşitlilik ve farklılara saygı duyuyoruz. Üniversitelerimiz rekabetçi olmalı ve öğrencilerine farklı imkanlar sunabilmeli. Yalnızca Fransızca eğitim verildiği düşünülüyor. Çok dilli programlar bulunuyor ve bununla ilgili yeni bir perspektifimiz var. Örneğin yüksek lisans düzeyinde son yıllarda birçok İngilizce program açıldı. Siyasal bilimler gibi birçok alanda İngilizce eğitim alabilirsiniz. Ayrıca Türkiye’de birçok lise Fransızca eğitimi veriyor. Türk öğrenciler bu sayede Fransız üniversitelerinden kabul alabiliyor. Bugün dil bir problem değil. Öğrenilebilir. Nerede yaşamak ve nasıl bir eğitim almak istediğiniz önemli olan.
YABANCI ÖĞRENCİLER İÇİN ÖĞRENİM ÜCRETLERİ ARTIYOR
Fransa’da üniversiteler geçen yıllarda ortaya konulan yeni stratejik planı takip ediyor. Buna göre kurumlar yıllık öğrenim ücretlerini yabancı öğrenciler için arttırdı. Bu sayede üniversitelerin yabancı öğrencileri, konaklama gibi konularda karşılama kapasitelerinin artması hedefleniyor. Uluslararası öğrenci pazarı, ülkeleri daha fazla rol almaya zorluyor. Uluslararası öğrenci sayısında Avustralya’nın çok uzağında değiliz. Ülkemizde ağırlıkla olarak Cezayir gibi Frankofon ülkelerden öğrenci geliyor. Farklı yerlerden daha çok yabancı öğrencinin gelmesini istiyoruz.
CAMPUS FRANCE’I İYİ İNCELEYİN
Campus France, Türk öğrencilerin Fransa’daki üniversitelerle ilgili bilgi alabileceği platform. Fransa’da eğitim almak isteyen öğrenciler burayı dikkatle incelemeli. Bazı programlar platformda yer almayabiliyor, bunlar için ayrıntılı araştırma yapmaları iyi olur. Sadece Paris ve Lyon gibi büyük şehirlerde değil, ülkenin Türkiye’de kimsenin bilmediği birçok şehrinde de başarılı üniversiteler Türk öğrencilere açık. Gençler, hangi alanda uzmanlaşmak istiyorsa, Fransa’nın küçük şehirlerinde bu bilim alanlarında bilinen yükseköğretim kurumlarına da göz atmalı. Lisedeki notlar, kabul olmak için çok önemli. Bu nedenle yüksek tutulmalı.
ERASMUS’TA ÇİFT DİPLOMA PROGRAMLARI İÇİN ÇALIŞMALIYIZ
Fransız bir akademisyen bana, Erasmus’a giden öğrenci Türk öğrenci sayısının azaldığını söyledi. Türk öğrenciler neden son yıllarda daha az sayılarla Erasmus ile değişim programlarına gidiyor. Bu sayı artmalı. Geçmişe dönüp baktığımızda Erasmus ile sunulan 30 yıl içinde 6 aylık bir hareketlilikten bahsediyoruz. Değişim programlarını sadece lisans değil, tüm düzeylere ve akademisyenlere de daha çok açmak gerekiyor. Katılım için dönem zorunluluklarına da bakılabilir. Bu tarz yeni bir hareketliliğin, gelecek dönemde geliştirilmesi gerekiyor. Öğrenciler için diploma çok değerli. Günümüz dünyası bu konuda çok rekabetçi. Erasmus özelinde ortak diploma ve araştırma programları üzerinde çalışmalıyız.
TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM BÜYÜK DEĞİŞİM YAŞADI
10 yıl önce Türkiye’de 80 üniversite varken, bugün 200’ü geçti. Bu büyük bir değişim. Sadece Türkiye’de değil, Fransa ve diğer ülkelerdeki üniversitelerin de yeni nesle uyum sağlaması gerekiyor. Onlar çoğu zaman seyahat etmeden dünyayı internette öğreniyor. Dolayısıyla yeni talepleri var. Fransa ve Türkiye yükseköğretimde değişen dünya ile birlikte aslında benzer zorluklara sahip. Üniversitelerin gençler için kullanışlı olan bilgiyi nasıl değerlendirdiğine bakması gerekiyor. Yoksa, öğrencilerin gözünde bu bilginin meşruluğu kaybolabilir. Üniversitelerin bunu göz önüne alması gerek.