Güncelleme Tarihi:
Association for Psychological Science’ta yayımlanan araştırma, evde birden çok dile maruz kalan çocukların iletişim becerilerinin arttığını, daha doğal yollarla, rahatilişki kurduklarını ortaya koyuyor. Araştırmadan çıkan sonuçlara göre çocukların duydukları dilleri bilmesine gerek yok, sadece maruz kalmaları bile daha etkili sosyal etkileşimi güçlendiriyor. Araştırma ekibinin lideri Chicago Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden Prof. Katherine Kinzler, “Birden çok dilin konuşulduğu ortamdaki çocuklar daha kapsamlı sosyal pratiklere sahip. Erken yaştaki bu sosyal-linguistik deneyim çocuğun iletişim becerilerini güçlendiriyor, karşısındakinin bakış açısını kolay anlamasına yardımcı oluyor” diyor.
Chicago Üniversitesi’nden araştırmacılar yaşları 4 ile 6 arasında değişen 72 çocuğu üç gruba ayırdı. İlk grup tek dilli, ikinci grup yabancı dile maruz kalan, üçüncü grup ise iki ana dili olan çocuklardan oluşturuldu. Her 3 grup ve yetişkinlerle birlikte, oyuncakları uygun alanlara yerleştirmeyi hedefleyen bir oyun oynandı. Yetişkinler, ‘orta’ ve ‘büyük’ boyuttaki oyuncak arabayı görebilecekleri ancak ‘küçük’ boyuttakini göremeyecekleri bir yere konumlandırıldı. Ebeveynler, çocuklarından ‘küçük’ aracı istedi. Çocuklardan beklenen, yetişkinlerin görüş açısının dışındaki küçük arabayı değil, orta boyuttaki arabayı hesaba katarak seçim yapmalarıydı. Sonuçlara göre tek dilli çocuklar ‘yetişkinlerin kastettiklerini’ anlamada yüzde 50 başarı gösterdi. Yabancı dillere maruz kalanlarda oran yüzde 76’ya çıktı. Çift dilli çocuklarda ise ortalama yüzde 77’ye ulaşıldı.