Güncelleme Tarihi:
Ä°zmir'deki Maltepe Askeri Lisesi öğrencileri, ev ödevlerinin çocuk ile aile üzerindeki etkilerini araÅŸtırdıkları ve Ä°zmir'deki taÅŸkınların iklimsel analizini çıkardıkları projeleriyle, TÃœBÄ°TAK'ın yarışmasında Türkiye birinciliÄŸi ve üçüncülüğünü elde etti. Bu yıl 47'ncisi düzenlenen ‘TÃœBÄ°TAK Ortaöğretim Öğrencileri AraÅŸtırma Projeleri Yarışması’nda, psikoloji alanında Maltepe Askeri Lisesi öğrencilerince hazırlanan, "çocuklara verilen ev ödevlerinin çocuk ve aile üzerindeki etkilerinin psikolojik analizi" projesi Türkiye birincisi oldu.    Â
 Askeri öğrenciler, coÄŸrafya alanında da "1938-2015 döneminde Ä°zmir'de gerçekleÅŸen sel ve taÅŸkın olaylarının klimatolojik analizi" projesiyle üçüncülük elde etti. Birinci seçilen projeyi, ÃœsteÄŸmen Alaettin YiÄŸit danışmanlığında okul arkadaşı Arif Can Soykan ile hazırlayan 12’nci sınıf öğrencisi Yunus Emre Eskiadam, ailesini her aradığında, kardeÅŸinin ödevi nedeniyle tartışma yaÅŸandığını fark ettiÄŸini söyledi. Bu durumu anlattığı arkadaÅŸlarının büyük çoÄŸunluÄŸunun da benzer sorunu yaÅŸadığını öğrendiÄŸini belirten Eskiadam, bu konuda araÅŸtırma yapmaya karar verdiklerini belirtti.    Â
Eskiadam, "Ödevlerin aile içi iliÅŸkileri, çocuÄŸun okula, okumaya karşı tutumunu, sosyal faaliyetlerini nasıl etkilediÄŸini görmeyi amaçladık. Ä°lkokul öğretmenleri ve velilere anket uyguladık. 559 veliye ve 110 öğretmene ulaÅŸtık"dedi.    Â
Çocukların seviyeleri üzerindeki ödevlerin altında ezildiÄŸini anlatan Yunus Emre Eskiadam, öğrencilerin, fazla ödevler nedeniyle oyun ve uyku saatinden fedakarlık yaptığını ifade etti. Anne ve babaların da çocuÄŸa kimin yardımcı olacağı konusunda tartıştığını, ödevler nedeniyle sosyal faaliyetlere katılamadığını dile getiren Eskiadam, şöyle konuÅŸtu:    Â
"AraÅŸtırmalarımıza göre, öğretmenler ödevlerin yarım-1 saat arasında tamamlanabileceÄŸini, aileler ise bu sürenin 2 saat ve daha fazla olduÄŸunu düşünüyor. Öğretmenler ödevlerin eÄŸlenceli olduÄŸu, veliler ise sıkıcı ve stres verdiÄŸi kanaatinde. Ailelerin yarıya yakını sosyal faaliyetlerini ertelemek zorunda kalmış. Dörtte biri, ödevler yüzünden eÅŸleriyle tartışıyor. Bu sorunlar karşısında veli, öğretmen ve Milli EÄŸitim Bakanlığı’na çözüm önerileri hazırladık. Veliler, çocuklara rehberlik ötesi bir yaklaşımda bulunmamalı, çocuÄŸun ödevlerini yapmamalı. Öğretmenler ceza amaçlı ya da derste yetiÅŸmeyen konuları ödev olarak vermemeli. Ödev, çocuÄŸun seviyesinin üzerinde olmamalı. Milli EÄŸitim Bakanlığı da ev ödevi politikası belirleyip, hizmet içi eÄŸitimle öğretmen ve velilere aktarmalı. Aksi takdirde ödevler, veli, öğretmen ve öğrenci arasında gidip gelen tenis topu görünümüden kurtulamayacak."    Â
"Ä°zmir'in sel ve taÅŸkın risk haritası oluÅŸturulmalı"    Â
CoÄŸrafya alanında derece alan projeyi Yüzbaşı Okan Aldırmaz danışmanlığında okul arkadaşı Fatih Akköz ile hazırlayan 11’inci sınıf öğrencisi Muhammet Ali Elmacı da Ä°zmir'de sık yaÅŸanan taÅŸkınların, hayatı olumsuz etkilediÄŸini söyledi. Bu durumdan hareket ederek meteoroloji istasyonundan gözlem verilerini aldıklarını, bunları çeÅŸitli yöntemlerle grafiklere dönüştürdüklerini ve böylelikle bazı sonuçlara ulaÅŸtıklarını bildiren Elmacı, şöyle konuÅŸtu:    Â
"Yağış miktarının yıllara göre büyük deÄŸiÅŸiklik gösterdiÄŸini fark ettik. Bir yıl ocak ayında 400 milimetre yağış düşerken, baÅŸka bir yıl hiç düşmediÄŸini gördük. Bu da Ä°zmir'deki yağışın deÄŸiÅŸken olduÄŸunu gösterdi. Günlük maksimum yağışların genellikle sonbahar ve kış aylarında gerçekleÅŸtiÄŸini, deÄŸerlerin 100 milimetrenin üzerine çıktığını gördük. AraÅŸtırmamızda sel ve taÅŸkın riskinin fazla olduÄŸu dönemleri belirledik."    Â
Ä°zmir'in sel ve taÅŸkından en fazla zarar gören beÅŸ il arasında yer aldığına dikkati çeken Elmacı, buna raÄŸmen sel ve taÅŸkın risk haritasının hazırlanmadığını dile getirdi. Elmacı, "Kentsel dönüşüm çalışmaları yapılıyor ÅŸu an. GeçmiÅŸten günümüze yağış ÅŸiddetinin sürekli arttığını göz önünde bulundurduÄŸumuzda bu harita büyük önem arz ediyor. Bu oluÅŸturulursa eskiden sel ve taÅŸkın yaÅŸanan yerlerde bu olaylar tekrar yaÅŸanmayabilir. Bu, bizim en önemli önerimiz" dedi.    Â
 "Bilimsel projeleri çok önemsiyoruz"    Â
 Maltepe Askeri Lisesi Öğretim BaÅŸkanı Albay Cahit Çakmakçı da temel amaçlarının, Atatürk ilke ve inkılaplarına baÄŸlı, genel kültüre, dil ve tarih bilincine, yeterli fiziki yeteneÄŸe sahip, temel askerlik anlayışını kazanmış harbiye adayları yetiÅŸtirmek olduÄŸunu vurguladı. Bilimsel projeleri çok önemsediklerine iÅŸaret eden Çakmakçı, ÅŸu ifadeleri kullandı:    Â
"Öğrencilerimizi iyi bir asker olmanın yanı sıra bilimsel projelere yatkın, bir projeyi baÅŸlatıp sürdürebilecek yetenekte, topluluk karşında hitap edebilecek ÅŸekilde donanımlı yetiÅŸtirmek için çalışıyoruz. TÃœBÄ°TAK'ın proje yarışmasına Türkiye genelinde 13 bin 33 proje gönderildi. 552 projenin yer aldığı Ege Bölgesi sergisine 42 projeyle katıldık. Bunlarda 14'ü sergiye deÄŸer görüldü ve dört birincilik, iki ikincilik, üç üçüncülük aldı okulumuz. Birinci olan projeler, Türkiye finalinde okulu temsil etti."    Â
Â