Güncelleme Tarihi:
Eşik yöntemi konusunda verilecek her bir doğru bilgi büyük önem taşımaktadır. Eşik yöntemi konusu insanlar tarafından internet ortamında en çok araştırılmakta olan konu başlıkları arasında kendisine yer bulmaktadır. Bu bakımdan konu hakkında verilebilecek olan her bir bilgi son derece kıymetlidir.
Eşik yöntemi, istenmeyen nitelikteki davranışları istenen niteliğe sahip olan davranışlara dönüştürmeyi sağlayan bir öğrenme tekniğidir. İstenmeyen nitelikteki bir davranışı meydana getiren uyarıcı organizmaya azar azar ve yavaş bir şekilde uzun sürede verilerek, istenmeyen nitelikteki davranışın ortaya çıkması önlenir ve istenen nitelikteki davranışın ortaya konması sağlanır.
Eşik Yöntemi Kime Ait ve Özellikleri Nelerdir?
Eşik yöntemi Guthrie’ye aittir. Guthrie’ye göre öğrenmenin tek yasası bitişiklik olmaktadır. Bitişikliği, bir uyarıcıya karşı yapılan tepkinin daha sonra benzer nitelikteki uyarıcıyla karşılaşılması durumunda da gösterilme eğilimi olarak tanımlamaktadı. Guthrie, öğrenmenin tek bir denemede uyarıcı ve tepkinin yakın zaman içerisinde verilmesiyle meydana gelen koşullanma yahut çağrışımla gerçekleştiğini, bundan dolayı da tekrarın önem taşımadığını vurgulamaktadır.
Guthrie’ye göre, öğrenmede ödüle yahut pekiştirmeye gereksinim yoktur. Guthrie, kötü alışkanlıkları yok etmek adına üç yöntem ileri sürmüştür. Bunlardan biri de eşik yöntemi olmaktadır.
Eşik yönteminin öne çıkan bazı özelliklerinin varlığı söz konusudur. Buna göre eşik yöntemi var olan istenmeyen davranışın yavaş yavaş ortadan kaldırma ve istenen bir davranışa dönüşmesini sağlayan bir uygulamadır. İstenmeyen alışkanlık ve davranışı değiştirme yöntemi olarak uygulanır. Yavaş yavaş ve alıştıra alıştıra eşik değişikliği yapılır.
Bu yöntemde kullanılan uyarıcı miktarı uzun bir süre içerisinde kademe kademe artırılır yahut da azaltılır. Burada en önemli olan unsur eşik olmaktadır. Önemli olan bu eşikteki değişimlerin organizmanın fark edemeyeceği seviyede olmasıdır. Eşiği bir çita gibi düşünmek doğru olacaktır. Buna göre her gün yahut her hafta azar azar bu çıtayı daha da yükseltilir. Belli bir uzun zamanın ardından da istenilen davranışın ortaya konulması sağlanır.
Kademeli Yaklaştırma ve Sistematik Duyarsızlaştırma İle Farkı
Kademeli yaklaştırma ve amacı; psikomotor bir davranışı öğretmek olmaktadır. Bu yöntemin uygulanışı ise davranışı alt basamaklara bölmek her adımda ödüllendirmeye dayanmaktadır. Örneğin
bir pantere çemberden atlamayı öğretmek için, çemberi en alta indirerek aslan geçtiğinde ödül vermektir. Bu uygulamanın her adımında çember biraz daha yükseltilir. Ödüle dayalı olması bu yöntemi eşik yönteminden farklılaştıran en önemli farkıdır.
Sistematik duyarsızlaştırma ve amacı: Korkuları ortadan kaldırmak olmaktadır. Uygulamanın yapılışı aşamalı bir şekilde gerçekleştirilir ve pekiştirme kullanılmaz. Örneğin yılandan korkan bir bireye, önce yılanlarla ilgili bir film izletilir. Daha sonra da fotoğraf gösterilir. En sonunda da birey hayvanat bahçesine götürülür.
Eşik Yöntemi ve amacı: Alışkanlıkları değiştirmek ya da bütünüyle yok etmektir. Yapılışı ise azar azar verilmek şeklinde olup pekiştirmeden yararlanılmaz. Örneğin: Süt içme alışkanlığı bulunmayan bir çocuğa azar azar süt verilir. Bu şekilde çocuğun o alışkanlığı edinmesi sağlanır.
Eşik yöntemi bazen sistematik duyarsızlaştırma ile karıştırılabilmektedir. Çünkü her iki yöntemde de istenmeyen davranış ortadan kaldırma hedefi vardır. Ancak sistematik duyarsızlaştırma yönteminde korku veya kaygı gibi istenmeyen nitelikteki durumlar ortadan kaldırılırken eşik yöntemiyle alışkanlıklar ortadan kaldırılır. Bu iki yöntem arasındaki en önemli farkı oluşturmaktadır.