Güncelleme Tarihi:
Eğitim Reformu Girişimi (ERG), eğitim sisteminde yaşanan dönüşüme yönelik öneri raporu hazırladı.
Türkiye’de istihdam ve toplumsal yaşama aktif katılım için ortaöğretim düzeyinde kazanılacak bilgi, beceri ve yetkinliklere ihtiyacın arttığına değinilen raporda ortaöğretimin kritik öneme sahip olduğu vurgulandı. İlköğretimden geçişte ailelerin, çocukların ve okulların tercihlerini dikkate alan, sınavsız bir sistem mümkün olacağı belirtilen raporda, “Meslek ve genel liselere geçişte, öğrenciler belirli alanlardaki liselere tercihte bulunabilmeli. Okulların bu seçimlere göre eşleştirilmeleri sınavsız mümkün olmalı. Aile ve çocuğun tercihinin bu süreçte rol oynaması, sistemin demokratikleşmesini sağlar” denildi.
Rapordan çıkan sonuçlar şöyle sıralandı:
Rehberlik hizmetleri güçlenmeli
Yeni ortaöğretim sisteminde öğrencilerin çoğunluğunun genel liselerde eğitim görmesi hedeflenmeli. Bu okullar; öğrencilerin kendilerini, ülkelerini ve dünyayı daha yakından tanıması için keşif ve deney yapmalarına olanak sağlamalı. Özellikle son iki yılda öğrencilerin aldıkları dersler ve izledikleri programlar farklılaşabilir. Bu yıllarda öğrenciler, lise diplomasının yükümlülüklerini, meslek liselerinde ve mesleki ve teknik eğitim merkezlerinde alacakları eğitimle tamamlama şansına sahip olmalı. Tüm liselerde okul yöneticiliği ve rehberlik hizmetlerinin güçlenmesine önem verilmeli. Okulların program ve ders çeşitliliği sağlayabilecek biçimde yönetişim ve finansman olanaklarıyla da desteklenmesi gerekiyor.
Genel lisede okuyanlar meslek liselerinden ders alabilmeli
Öğrencilerine mesleki ve hayatboyu öğrenme becerileri kazandıran liseler korunmalı. Diğer meslek liseleri genel liselere dönüştürülmeli. Genel liselerde okuyanların ise meslek liselerinde ya da mesleki ve teknik eğitim merkezlerinde ders almasının önü açılmalı. Kurumlar arasında eşgüdüm sağlanmalı. Sınavla öğrenci kabul eden fen, sosyal bilimler ve tarihsel açıdan özellikli liseler, sayıları azaltılarak korunmalı. Bu okullar hem eğitim yönetişimi, hem eğitim uygulamalarında ilerici ve yenilikçi uygulamaların geliştirildiği laboratuvarlar olarak değerlendirilmeli.
Öğrenciler ilgileri doğrultusunda tercih yapmalı
Zamana yayılan çok sayıda değerlendirme ve öğrencilerin ilgi ve yönelimleri dikkate alınarak doğru üniversite tercihleri yapılabilir. Bu nedenle yeterlik (olgunluk) sınavları ve üniversiteye giriş sınavı sonuçları, öğrencilerin ilgi ve yönelimleri dikkate alınarak hazırlanan gelişim ve yönelim raporları ile üniversitelere doğrudan başvurulabilmeli. Yerleştirmeler ise üniversiteler tarafından yapılmalı.