Güncelleme Tarihi:
TEDMEM tarafından Türkiye’nin Eğitim Atlası çıkarıldı. Atlasa göre, en fazla devamsızlık, ders kırma, okul terki Türkiye’de yaşanıyor. Ancak, PISA mutluluk indeksinde okul memnuniyeti en yüksek çocuklar da Türkiye’de. Milli Eğitim Bakanlığı, YÖK, ÖSYM istatistikleri, PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı), TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması) ve OECD Education at a Glance (Bir Bakışta Eğitim) kaynaklarından yararlanarak hazırlanan Türkiye’nin Eğitim Atlası’ndan çarpıcı veriler şöyle:
İŞTE TÜRKİYE'NİN EĞİTİM HARİTASI / FOTO GALERİ
Satrancı sekiz öğrenci seçti
* Türkiye’de öğrenciler seçmeli derslerde en çok matematik ve yabancı dil gibi zorunlu dersleri seçiyor
* En fazla devamsızlık, ders kırma, okul terki bizim öğrencilerde, ancak PISA mutluluk indeksinde okul memnuniyeti en yüksek çocuklar bizimkiler görünüyor.
* Tüm Türkiye’de seçmeli derslerde satrancı seçen öğrenci sayısı sadece sekiz.
* PISA araştırmasına katılan ülkeler arasında alt SED’de en yüksek başarı Türkiye’nin
* Ülkemizdeki okul sayısı hala net değil.
* Üniversite giriş deneme sınavlarında soru başına bir dakika yerine iki dakika verildiğinde tam yapanların oranı iki katına yakın artıyor.
* Şırnak’taki öğretmenlerin sadece yüzde 16’sı kendi branşında kadrolu olarak derse giriyor.
* Tüm kademelerde özel okullardaki erkek öğrenci sayısı kız öğrenci sayısından daha fazla.
* 2013 yılında 128 bin 867 öğretmen açığı bulunurken, 1729 norm fazlası öğretmen var. Ancak bu sayı yanıltıcı olabiliyor. Halen görevde olan on binlerce öğretmenin sınıf dışında, yönetici, uzman, görevli vb. konumlarda olması gerçek öğretmen açığı ve dağılımının nasıl gerçekleştiğinin belirlenmesini zorlaştırıyor.
* Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde kız öğrencilerinin devamsızlıkları daha düşük, diğer bölgelerde bu oran neredeyse birbirine eşit.
* Liseyi bitiremeyen erkek öğrenci sayısı kız öğrenci sayısından daha fazla
* Genel ortaöğretimde kız öğrencilerin okullaşma oranı erkeklerden daha yüksek.
Öğrenciye harcamada son sıradayız
* Mesleki ve teknik ortaöğretimde erkeklerin okullaşma oranları kız örğrencilerin üstünde.
* Tüm bölgelerde erkek öğretim elemanı sayısı kadın öğretim elemanı sayısından daha yüksek iken, Güneydoğu Anadolu bölgesindeki erkek ve kadın öğretim elemanı sayısı arasındaki fark oransal olarak daha fazla.
* Türkiye’de evlerinde eğitim kaynağı az düzeyde olan öğrenci oranı yüzde 54. Bu oran uluslararası ortalamada yüzde 21, Rusya Federasyonu’nda yüzde 19.
* 4’üncü sınıf düzeyinde temel beslenme eksikliği nedeniyle öğretimi aksayan öğrenci oranı Türkiye’de yüzde 74, uluslararası ortalamada yüzde 29, Rusya Federasyonu’nda yüzde 17.
* 4’üncü sınıf düzeyinde Türkiye’deki okulların sadece yüzde 38’inde disiplinsizlikten kaynaklı sorun yaşanmazken, bu oran uluslararası ortalamada yüzde 61, Rusya Federasyonu’nda yüzde 65.
* 2011’de Türkiye’deki yetişkin nüfusun yüzde 68’i ortaöğretim düzeyi altında eğitime sahip. OECD ülkeleri ortalamasında ise yüzde 25.
* 6-15 yaş aralığında öğrenci başına yapılan harcamada Türkiye Lüksemburg’un 10’da biri düzeyinde. Harcama sıralamasında Türkiye 19 bin 821 dolar ile son sırada, Lüksemburg 197 bin 598 dolar ile ilk sırada.
* 3-4 yaş nüfusunda bir eğitim kurumuna kayıtlı nüfus oranı Türkiye’de yüzde 12, Rusya Federasyonu’nda yüzde 73, OECD ülkeleri ortalamasında yüzde 74, Avrupa Birliği ortalamasında ise yüzde 81.
* 2000-2011 yılları arasında Türkiye’de 15-19 yaş arasındaki bireylerin eğitime katılımlarında 41 yüzde puan artış sağlanırken, bu oran Rusya Federasyonu’nda 7, OECD ülkeleri ortalamasında 8, Avrupa Birliği ortalamasında ise 6 yüzde puan.