Güncelleme Tarihi:
Elhan nağme, şita ise kış anlamına gelmektedir. Elhan-ı şita şiiri kış nağmeleri anlamı taşımaktadır. Cenap Şehabettin şiirinde kelimelerin müzikal değerleri açısından seçimlerinde çok titiz olmaktadır. Elhan-ı Şita şiirinde de bu özelliği görülmektedir.
Elhan-ı Şita Kimin Eseri ve Kim Tarafından Yazılmıştır?
Serrvet-i fünun döneminde "elhan-ı şita" adlı şiiri ile birlikte Cenap Şahabettin sembolizm akımın ilk uygulayıcısı olmaktadır. Türk edebiyatı tarihinden büyük öneme sahip olan şiirin yazarı Cenap Şahabettin olmaktadır
Elhan-ı Şita Şiirinin Türü Nedir?
Cenap Şahabettin’in yazmış olduğu Elhan-ı şita Şiiri Türü bakımından bir kaç özelliği bulunmaktadır. Şiir Nazım Birimi Bent, nazım şekli ise serbest müstezat olmaktadır. Elhan-ı şita Şiirinin Kafiye Düzeni ise 3 ana kısma ve 5 ayrı bölüme ayrılmaktadır. Şiire hâkim kafiyeler de bir düzene göre devam etmektedir. Bununla birlikte kimi yerlerde çaprazlama kafiye de kullanılır.
Elhan-ı Şita Şiirinin Konusu Nedir?
Elhan-ı şita şiirinin konusu son derece basittir. Kış mevsiminde yağan karın resmedildiği bir manzara anlatılmaktadır. Ancak bu kış günü şairane bir şekilde vasfedilmektedir. Şair şiirde kış tablosu içinde yaşanılan yerine 'seyredilen' bir manzara çizilmiştir. Şair şiirine kış nağmeleri adını vermiştir. Burada şiirin öznesi kar olarak ele alınmıştır. Ayrıca kar eşini kaybetmiş bir kuşa benzetilmiş ve ilkbahar günlerini aramaktadır. Şair bu tür benzetmeleri şiir boyunca sürdürmektedir. Bunun dışında şiirin genel duygusu hüzün ve özlem olmaktadır. Ancak buradaki hüzün duygusu daha farklı olarak mutlu bir üslup ile anlatılmaktadır.
Elhan-ı Şita Şiiri İncelemesi Nedir?
Elhan-ı Şita Türkçe aktarımı ile Kış Nağmeleri karın yağışını betimlemekte ve kış manzarasını anlatan bir şiir olarak dikkat çekmektedir. Cenap Şahabettin‘in önemli manzumelerinden biri olmaktadır. Bunun yanı sıra şiir tamlama ve kelime oyunları ile canlı bir kış tablosu resmetmektedir. Ancak kullanılan bu tamlama ve sıfatlar Servetifûnun döneminde görülmeye başlayan ancak alışılmışın dışında olan farklı sözcük birleşimlerinden meydana getirilmiştir. Bu tamlama birleşimlerini meydana getiren sanatçı da Cenap Şahabettin olduğu bilinmektedir. Şiirde yer alan “beyaz lerze" “dumanlı uçuş” gibi sıfat grupları da buna örnek olmaktadır. Servetifünun şiirindeki bu tip kullanım alanlarının kaynağı Fransız şiiri ve sembolizm akımıdır.