Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü sürücü kursları yönetmeliğinde yeni düzenlemeler yapacak. Bu nedenle Bakanlık tarafından yeni yönetmelik taslağı hazırladı. Taslağa göre zorunlu teorik ders 30 saate düşürülecek, direksiyon uygulama sınav süresi 30 dakikaya çıkarılacak. Daha önce üç ayrı dersten üç ayrı notla yapılan teorik sınavların değerlendirmesi ise yeni düzenlemeyle tek sınav ve tek notla yapılacak.
Sürücü kursları dernekleri ise yeni yönetmelik taslağına tepki gösterdi. Özel Sürücü Kursları Konfederasyon Başkanı Dursun Önal’ın taslakla ilgili ilk eleştirisi ders saatlerinin düşürülmesi konusunda oldu. İnsanların eğitim almadan piyasaya sürüleceğini savunan Önal, “Bu yönetmeliğin böyle çıkacağını sanmıyorum. Bu böyle olamaz, hayretler içindeyiz. Dondum kaldım. Bakan Nabi Avcı beyin yanında Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük beye de söyledim. Kurumlaşmak ve ileri gitmek, standardı arttırarak olur, standart düşürerek kurumlaşılamız” dedi. Önal, eleştirilerini şöyle sıraladı:
“Taslakla ilgili düşüncelerimi dün akşam Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı beyin yanında Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük beye de aktardım. Genel Müdür bana ders saatlerinin Avrupa Birliği (AB) ülkelerinden 15 saat fazla olduğunu söyledi. Ama Genel Müdür yanlış bilgilendirilmiş. Ben araştırdım Fransa’da teorik ders 1985 yılından bu yana en az 20 saat direksiyon dersi veriliyor. Yeni ehliyet alanlara iki yıl boyunca 6 puan averaj hakkı tanınıyor. Kırmızı ışıktan geçme, alkol gibi nedenlerle puanı düşerse yeniden sınava girmek zorunda. Diğer sürücülere tanınan averaj ise 12 puan. Bunu geçerlerle yeniden sınava alınıyorlar. Ama internetten araştırma yapıldığında Fransa’da teorik ders saatleri 8-10 saat gibi görünüyor. Genel Müdürün bu konuda yanlış bilgilendirildiğini düşünüyorum. Ayrıca Avrupa Birliği ülkelerinde ilk ve ortaöğretimde bu teorik derslerin birçoğu okutuluyor. Bizde böyle bir eğitim yok. Ders saatlerinin düşürülmesinin diğer sakıncası ise eğitici sorunu yaratacak olması. Eskiden 20 saat motor dersi vardı şimdi 6 saat. 8 saat ilkyardım, 16 saat trafik, 12 saat direksiyon için hangi eğiticiyle anlaşabilirler. Bu kadar saat için kim anlaşma yapar? Zaten ders ücretleri de düşük. Türkiye’deki 3 bin 300 sürücü kursunun 15 bin ile 25 bin arasında eğitici olarak çalışanı var. Taslağı hazırlayanlara soruyorum bunlardan hangisiyle anket yapıldı da ders saatleri düşürüldü?”
‘Trafik ve Çevre Bilgisi’ ders saati azaltılmamalı
Süleyman Sert (Sürücü Kursları Birliği Genel Başkanı): MEB, sürücü kurslarına yönelik yönetmelikte düzenlemelere gidecek. Öncesinde böyle bir taslak yayınlanmasıyla kamu oyunun görüşlerinin yer verilmesine fırsat sağlandı. Yani tartışmaya açık bırakıldı. Yeni düzenlemede teorik eğitim sürelerinde yarı yarıya azalma var. Özellikle ‘Trafik ve Çevre Bilgisi’ azaltıldı. Bu, çok önemli bir ders. Bu kısa sürede hangi konular ve kurallar verilecek belirtilmemiş. Araç Bilgisi dersi tamamen kaldırılabilir ya da Trafik ve Çevre Bilgisi dersinine katılabilir. Böylece dersin adı ‘Trafik, Çevre ve Araç Bilgisi’ şeklinde değiştirilebilir. Bu ders en az 30 saat olabilir. Daha önce 5 olan sınav hakkı 4’e düşürülmüş.
Sertifikalar sürücü kursunda başarılı oldukları andan itibaren geçerliydi. Ama şu anda iki yıl içinde sürücü belgesine dönüştürülmemesi halinde iptal ediliyor. Bunun yanı sıra özellikle direksiyon eğitimi yaptıracak eğiticiler ile ilgili yapılan düzenlemeler yüzünden yeterli eleman bulunamayacağını düşünüyorum. Özellikle doğu illerinde. Çünkü şu anda lise mezunu olan ve hizmet içi eğitimden geçenler bu alanda görevlendiriliyordu. Şimdi ise önlisans ve lisans şartı aranıyor. Bunun eski düzende devam etmesinden yanayız.